Räkneformel på kycklingdelar
Nu när jag har en köttkvarn, skulle jag vilja börja mala mer kycklingdelar i den. Men har svårt att komma på hur jag ska räkna ut hur mycket rent kött jag måste komplettera kycklingdelarna med när jag gör en hel röra.
Finns det någon enkel räkneformel som man kan ta till hjälp där? Visst, jag kan gissa på en siffra, och räkna. Men lättare om jag slipper det ;)
Medarbetare på jack russel terrier
Om du kör på hel kyckling består den av ca 30% ben (det står på förpackningen). Så med att räkna ut hur mycket benen i kycklingen väger. En fryst kyckling väger kring 1,2 kg. I mitt exempel får den väga 1,2 kg. Det blir 1200x0,3 g ben dvs. 360 g.
Om du nu vill ha 10% ben i receptet delar du 360 g med 0,1 vilket blir 3600 g. Din röra ska alltså totalt väga 3,6 kg. Voilá. Vill du ha 15% ben delar du med 0,15 osv.

*weee* Precis det jag ville ha Jag kan köpa färsk kycklign på Ica för ca. 30:-/kg, men när jag maler den vill jag frysa in "färsen" i påsar med rätt mängd till en normal sats :)
Edit: Nu har jag kollat på förpackningen, och läst all text jag har hittat. Men jag hittar ingen information alls om hur mycket ben det är i :( Den är märkt med Ica och svensk fågel.

Nu har jag suttit här hemma och funderat… Behöver lite mer hjälp Om jag har en hel kyckling på 1300g. Den innehåller 30% ben och 70% kött.
Utgår jag från kycklingen blir det ganska enkelt med din formel att se hur mycket kött jag måste tillsätta. Men om jag vill utgå från mina nordic oxkross korvar på 1 kg, hur räknar jag då ur hur mycket mald kyckling jag måste tillsätta för att få benhalten rätt? Jag har en uträkning på naturalcat på hur jag räknar ut om jag har kycklingvingar. Känner att jag ser att det blir rätt, men inte riktigt varför det blir så. Därför kan jag inte heller översätta det till andra kyckklingdelar.
Ja, på färsk kyckling brukar av någon anledning benhalten inte anges men den är rimligtvis densamma som i den frysta.
Om du utgår ifrån oxkrossen får du först räkna ut den totala mängden mat utefter den. Om du har 10% lever, 10% hjärta, 10% ben och resten kött utgör oxkrossen 70% av maten. Den totala mängden mat blir alltså 1 kg/0,7 ~1400 g. Det ger att du ska ha 140 g ben.
Räkna sedan ut benhalten i kycklingen du använder. Vi använder här samma kyckling som tidigare så den innehåller 360 g ben. 140 g är (140/360) ca 40% av 360 g. Du ska alltså använda 40% (480 g) av kycklingen till 1 kg oxkross.
Så länge du har lite koll på hur mycket ben kycklingdelen du använder bör du kunna pytsa in siffrorna i mina beräkningar.

Jag tänkte att jag maler hela kycklingen på en gång :) Sen packar jag in den i lagom portioner till en sats och fryser :)
Ska kolla på uträkningen imorgon. Är för trött för att förstå något alls nu :S

ok. Nu har jag provräknat på lite andra siffror, för att se om jag har förstått räknesättet :)
Min färska kyckling väger ca. 1300g. Jag vill ha 7% lever, 18% hjärta och 15% ben.
(Anledningen till att jag lägger hjärtat så högt, är att det dels delas upp och fryses här hemma, och kan ligga där ett tag, och sedan får jag frysa det igen när jag har gjort mat på det. Därför vill jag ha en ordentlig vingelmån.)
Då blir 7+18+15=40%
Då ska oxkrossen utgöra 60%
1kg/0,6= 1666g ~ 1650g
1650-15% ~ 250g ben
Benhalten i min kyckling är 1300g-30%= 390g
250/390 = 64%
Alltså ska jag använda 64% (832g) kyckling till min ockross.
Det ända jag känner att jag inte riktigt förstår, är 250/390 (alltså mängden ben jag behöver delat på totala mängden ben i fågeln). Jag kan räkna det, men jag förstår inte riktigt vad det är jag gör. Resten var solklart :)
Korrekt uträkning. Varför du delar mängden ben du behöver med mängden ben kycklingen innehåller är för att få veta hur stor del av kycklingen du behöver använda för att få den mängd ben du behöver till din sats.

Jo, det förstod jag. Jag begriper bara inte HUR det kan bli så

Nu har jag funderat, och jag får inte ihop det. Jag får ihop siffrorna som du skrev ovan, men jag får det inte till rätt benhalt på totalen. Om jag har en kyckling på 1200g, och benhalten är 30%. Då väger benen 360g.
Om jag då ska utgå från mina oxkross korvar (som jag ville) skrev du att jag skulle ta oxkross = 70%. Men det kan ju inte stämma. Det är den totala halten kött som ska ligga på 70%.
Tar jag sedan 1000x0,7=1428g Det ger då en benhalt på ca. 140g (10%).
140/360=0,38 = 38% ~ 40%
1200-40%=480 (mängd kyckling att tillsätta)
Köttdelen väger då totalt ca. 1340g. Sen lägger man på hjärta (10%), lever (5%) och Övrigt (10%). Benen är lämnade utanför beräkningen just nu. Men benhalten ska bli 10%.
1340/70=19 19x100= 1900g
Alltså borde den totala röran ligga på 1900g när den är klar. 1900-10%=190.
Borde då inte min röra innehålla 190g ben för att den ska motsvara de 10% som är minimum?
Jag är jätteförvirrad :S

Ingen som kan kommentera? Vill ju att katterna ska få en BRA kost. Just nu har jag lagt till en tablett multicat/dag, eftersom jag även glömde att lägga på extra lever.
Med andra ord är det ingen fara på taket de två veckor som den här satsen varar, men vill få den rätt till nästa gång…
Vilka proportioner kött/hjärta/lever du använder ska inte spela någon roll. Det handlar bara om att lajja runt med siffrorna. Du måste bara välja ut EN av beståndsdelarna som grund för att räkna ut hur stor sats det ska bli. Säg att du tar bendelen som grund för att räkna ut hur mycket mat du ska fixa.
Om du vill lägga dig på 15% ben och du har ben från en kyckling på 1,2 kg kommer alltså de 360 grammen ben vara=15% av den totala mängden mat. Då blir den totala mängden mat 360/0,15=2400 g.
Om du sedan vill ha i 5% lever, 50% oxkross och resten något annat får du:
2400 x 0,5=1200 g oxkross
2400 x 0,05=120 g lever
2400 x 0,15=360 g ben
och så har du 2400-1200-120-360=720 g över till "annat".
Siffrorna spelar ingen roll, det är grundprincipen du måste banka in och det kan ta några omgångar innan den fastnar.

Jag tycker att det blir svårt eftersom kycklingen också innehåller kött (och inte bara rena ben). Kycklingen innehåller ju 70% kött som jag också måste få med i köttdelen. Det är 840g kött.