Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3732 ggr
Elcyion
5/8/10, 7:25 PM

[K] Att tugga maten

Jag läste precis ett inlägg i "Vilka förändringar har ni märkt…" om en katt som hade slutat tugga på saker när hon fick mat att jobba med istället. Det fick mig att tänka till.

Min honkatt slaktar de flesta av mina blommor här hemma. Inga hårbollar som kommer upp eller liknande. Det känns mest som om hon gör det när hon anser sig få för lite uppmärksamhet eller jag är för långsam med att se henne.

Problemet med henne är att hon är väldigt kräsen, och inte vill tugga på barfen. Jag var och kollade tänderna på henne för någon månad sen, och de var nästan helt fläckfria (skrapade bort det lilla som var).

Finns det något era katter tycker är helt oemotståndligt att tugga på? För henne tror jag det mest handlar om vana och teknik, men den får hon inte upp om hon inte övar.

Jag har provat att ge henne kycklingvingar (1 vinge till två bitar), och lite större bitar kött. Det sista går ner ibland. Kycklingen slickade hon inte ens på. Maler jag kyckling vill hon gärna ha en bit och försöker gärna sno, men när jag serverar henne den, ratas den på en gång.

ÖVerös mig gärna med tips på vad hon kanske tycker om att tugga på. Hon försöker fortfarande äta barfen på samma sätt som torrfodret. Man slicker in det i munnen. Hon glömmer ofta bort att man kan gapa Oskyldig

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Missannas
5/8/10, 11:09 PM
#1

Testa koklamm, alltså inte kokt lamm, utan bitar lamm som man kan köpa i de flesta matvarubutiker. En av mina katter är lite lat med att tugga men koklamm tuggar hon gärna ordentligt på.

Sen hade jag fortsatt att ge henne kycklingvingar, hon kanske bara behöver lite övertalning Flört

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Elcyion
5/8/10, 11:43 PM
#2

Visst behöver hon övertalning. Men en del av problemet är att hon inte kommer på att hon kan gapa. Tänkte att man kanske kunde försöka locka henne med något helt oemotståndligt. Sen inte sagt att det måste vara nyttigt ;) Mest för att tanken ska fästa i skallen på henne.

Medarbetare på jack russel terrier

Musiken
5/9/10, 12:19 AM
#3

Leker hon mycket sa kan du ju alltid kopa moss (eller kottbitar) och fasta pa ett "fiskespo". Min ena iller blir alldeles overlycklig nar han far jaga sitt byte.

Tankte att om hon jagar efter det sa maste hon ju oppna munnen och da "raka" fa tag i nagot hon maste tugga for att kunna svalja :)

Annars om hon garna vill ha nar hon far "stjala" maten, sa prova att utfodra henne pa sa vis. Lat henne jobba for maten sa blir den lite mer intressant.

Zabbio
5/9/10, 12:46 AM
#4

När mina inte åt någonting annat av det jag gav, åt de hela kycklinnghjärtan med god aptit, även kompisens katt åt kycklinghjärta :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
5/9/10, 1:17 AM
#5

#3 Det där med fiskespöet måste jag prova sen. Förhoppningsvis blir min balkong inhägnad om några veckor Skrattande Inte så grisigt som att släpa kött inomhus Flört

#4 Ska se om jag kan få tag på kycklinghjärtan. Har tyvärr ganska dåligt utbud här omkring :(

Medarbetare på jack russel terrier

[Gemm]
5/26/10, 3:31 PM
#6

Willys har kycklinghjärtan, både färskt och fryst. De har även lever och mage från kyckling, allt till helt ok pris. 18.90 tror jag en förpackning färska hjärtan kostar på "mitt" willys, 500 gr eller liknande, dyrare än om du handlar storpack på vissa andra ställen men ingen förmögenhet.

Har du provat att torka kött hemma själv som du sen kan låta bli leksaker och på sätt eventuella mumsbitar? Inte lika slaffsigt som färska kycklinghjärtan, men gott (för katten!).

Annons:
Elcyion
5/26/10, 3:42 PM
#7

Jag skulle gärna torka kött och liknande som godis till aktivering, men jag vet inte hur man gör *rodnar* Jag har gjort något försök att torka blodpudding i ugnen, men det blev bara typ bränt på utsidan, och "rått" i mitten :(

Medarbetare på jack russel terrier

[Gemm]
5/26/10, 3:52 PM
#8

1. Sätt ugnen på varmluft 45-50 grader (min ugn går som lägst 50 grader så jag får nöja mig med det).
2. Klipp/skär köttet i önskvärda bitar, inte för stora.
3. Lägg ut på bakplåtspapper på en plåt och släng in i mitten av ugnen.
4. Sätt en träslev eller liknande i öppningen till ugnen så att fukten kommer ut.

Låt torkas i 12-24 h beroende på önskvärt resultat.
Jag låter mitt torka ganska länge och förvarar det sen i kylen.

Jag lärde mig av barfmycat, peace a cake ;)

Elcyion
5/26/10, 4:05 PM
#9

Men om man tänker på vad det kostar i el och så då, är det inte billigare att köpa färdigtorkat då?

Medarbetare på jack russel terrier

[Gemm]
5/26/10, 4:13 PM
#10

Well, jag vet inte vad de behandlar de färdiga produkterna med, jag har hört både det ena och det andra om grisöron och torkad lever (dont quote me dock, har inte kollat upp något själv, väljer bara att ta avstånd för att jag är skeptisk) och ovetskapen om vad katterna åt när de åt torrfoder är ju en anledning till att jag barfar från första början.

Elkostnaden har jag Noll koll på då den ingår i min hyra, jag är nog skrämmande ignorant gällande elförbrukning, nån annan som vet bättre?

Elcyion
5/26/10, 6:14 PM
#11

Jag måste (som de flesta andra hyresgäster) betala för min hushålls el. Elen som lampor, dator, ugn och liknande drar.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
5/26/10, 7:19 PM
#12

#9

Hittar du torkade kycklinghjärtan någonstans, säg till!Tungan ute
Nejmen jag tror inte att det finns, och sen om du torkar på det här viset blir alla mikroorganismer kvar.

Men en sak som Gemm sade fel (ajabaja!), är att man ska torka på galler, då tränger luften och värmen in bättre i köttet, och helst på varmluftsugn.

Har ingen aning om vad det kostar, faktiskt. Men ju mindre bitar, destå snabbare går det att torka.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
5/26/10, 7:21 PM
#13

Jag har ingen varmluftsungn :( Men då måste jag väl lägga ett bakplåtspapper eller liknande på gallret?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
BARFmycat
5/26/10, 7:22 PM
#14

#13

Då får vanlig dugaGlad

Ja exakt, bakplåtspappret ska på gallret.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
5/26/10, 8:10 PM
#15

Gaah ja men sarah nu e jag virrig. Klart det ska vara galler, men vet du varför jag säger plåt, höhö. Jag har ju bara ett galler och en plåt och för att jag ska slippa ha ugnen igång i flera dygn när jag gör min röra kör ju jag på plåten samtidigt som gallret, jag fuskar helt enkelt =P

Sorry Elcyion, jag menade galler.

Linnea
5/28/10, 11:38 AM
#16

Min katt åt inte heller kycklingvingar i början så jag delar dom så att benen (3st) ligger var vör sig och sen skär jag bort det mesta av köttet från benen och ger allt så. Då äter han både kött och ben men inte om det sitter ihop. Han är ju en inbiten torrfoderknaprare så det var nog lite svårt att ta en hel vinge på en gång. Han har ätit många möss i sina dagar visserligen men de är inte så maffiga..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Heffipeffi
5/28/10, 8:21 PM
#17

Kyclingmage har bra tuggmotstånd och mina katter älskar dem. De äter å andra sidan det mesta :-)

Upp till toppen
Annons: