Annons:
Etikett02-hund
Läst 5543 ggr
NaimaG
2010-05-25, 21:33

tusen frågor

Jag vill kunna plocka bort torrfodret helt och hållet från min hund och sätta honom på färskfoder istället för att köra blandad kompott med kött från mataffären som är svindyrt och torrfoder.

Jag har kollat lite på Nordic färskfoder och såg att de hade 16 kg för 420kr vilket är billigare än enbart hans torrfoder. Men nu till mina tusen frågor.

Det står att en hund mellan 40-50kg skall ha 9-11 dl/dag och då undrar jag hur långt 16 kg räcker ifall man ger 11 dl/dag?

Sedan undrar jag ifall man måste ha vom till maten eller om man bara kan köra på färskfodret dvs Nordic Bas?

Sedan vet jag också att det finns ett annat färskfoder företag som har zoocenteret här i norr som återförsäljare, har för mig det hette något med Sve eller så. Någon som vet vad jag tänker på?

Sedan undrar jag ifall det är risk för att Ludde tappar i vikt igen ifall han äter färskfoder?

Annons:
NaimaG
2010-05-25, 21:54

Fråga ett behöver ni inte besvara, räknade ut det själv att maten skulle räcka i 16 dagar och för en hel månad blir priset 840kr på en hund vilket är för saftigt för våran del. Rynkar på näsan

BARFmycat
2010-05-25, 21:57

Ja jag är inte så bra på hund, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig, däremot om du tittar i artikelarkivet ska det finnas en artikel om BARF för hund.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-05-25, 22:01

Jag börjar med dina sista frågor.  Nordic Bas är ett helfoder, så du behöver inte tillsätta någonting. Min erfarenhet är att hundarna tillgodogör sig färskfodret bättre än torrfoder, så risken att din hund ska gå ner i vikt är inte stor.

Det står på deras hemsida, att en hund på 40-50 kg ska ha mellan 900-1100 gram. Så om du ger 11 dl, vilket verkar vara detsamma som 1100 g, så räcker 16 kg ca en halv månad.

Har du sett att de har korvar på 2 kg också? Då kommer du ner en hel del i pris. Färskfodret håller sig några dagar i kylen, så det gör inget om inte hela korven går åt på en gång.

NaimaG
2010-05-25, 22:05

#3 Jo men det är just detta med att vi måste köpa dubbla uppsättningar av Nordic bas vilket blir 840 kr sammanlagt för 32kg och det är för mycket pengar samt att våran frys inte rymmer så mycket.

Heffipeffi
2010-05-25, 22:13

Du hann skriva svar nr #1 under tiden jag skrev, så det hade jag inte sett.

Jo, det blir en hel del pengar. Men om du köper 2 kilos korvar, blir det "bara" 600 kr för en månad.

Att Barfa kan bli mkt billigare om du hittar bra inköpskällor.

Annars finns ju alternativet att du köper rent kött från Nordic och lagar egen hundmat med ris, korngryn, kött och kalk och vitaminer. Enligt mig är det inte lika bra som ren Barf men änå mkt bättre än torrfoder. 
Recept hittar du på:http://www.kurant.se/Kurants%20Hundtjänst/indexh.htm

NaimaG
2010-05-25, 22:15

#5 Min hund är allergisk mot ris.

Annons:
Heffipeffi
2010-05-25, 22:19

Bovete, eller korngryn kanske fungerar bra?

BARFmycat
2010-05-25, 22:19

Ge inte ris eller spannmål, det går helt emot allt vad BARF står för.

Annars, du kanske kan ge hälften färskofder, det är ju bättre än inget alls?

NaimaG
2010-05-25, 22:21

#8 Jo men då är vi tillbaka på kostnaden. Hans torrfoder kostar 400 kr och om jag ska lägga på färskfoder på det så är vi upp i 820 kr för en månad.

Heffipeffi
2010-05-25, 22:39

Jag tycker också att 100% BARF är det bästa.
MEN  jag anser att OM man inte kan eller vill Barfa är det bättre med hemgjord foder  enligt t ex Kurants recept än att ge torrfoder.

Färdigt färskfoder innehåller ju också spannmål, men många hundar mår ändå mkt bättre av det än av torrfoder.

Heffipeffi
2010-05-25, 22:44

Det finns ju även andra färskfoder än Nordic. Jag tror att Fodax har ett lägre pris. Om du har gott om frysutrymme, alternativt kan beställa foder tillsammans med ngn annan, kan du beställa 10 kilos block av Klass helfoder för ca 11 kr/kg.

Linnea
2010-05-25, 22:52

Jag har nyligen börjat barfa helt och var och köpte ny laddning idag poå city gross. Mat för ca 16 dagar för en golden och en katt gick på 260 kr.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

NaimaG
2010-05-25, 22:53

#11 Klass var det som hette som hade återförsäljare här. Men hos Klass står det att hunden skall ha 1,20 kg om dagen och det står inte hur mycket det är i en kartong eller vad det kostar.

Annons:
NaimaG
2010-05-25, 22:54

#12 Jag har inte city gross här uppe och min hund är en golden gånger 2 i storlek dvs dubbelt så stor. Tungan ute

Linnea
2010-05-25, 22:58

Du har ingen slaktare i närheten som du kan köpa rester typ kycklingskrov av?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

NaimaG
2010-05-25, 23:02

#15 Nej, närmaste slakteriet är 26 mil härifrån och vad gäller  bönder som slaktar får jag bege mig åtminstonde 6-8 mil utanför stan.

Heffipeffi
2010-05-25, 23:14

#

Klass foder ligger normalt i 500 g korvar. Men de har 10 kilosblock också, som är tänkt till storförbrukare. Din återförsäljare har säkert inte det hemma, men de kanske kan ta hem om du ber dem.

Jag beställde själv direkt från Klass, men då måste man beställa minst 250 kg. Deras pris på både helfodret och köttkrossen var ca 11 kronor. Då blir det ett mer överkomligt pris.  Men det kräver ju en ganska stor frys.

NaimaG
2010-05-25, 23:20

#17 Vilket utav foder sorterna är det som är i block? och är det 11kr/block det kostar?

Elcyion
2010-05-25, 23:23

Om man tittar på REN barf, innehåller den kött, ben/benmjöl, inälvsmat och lite grönsaker.

Sen är det många som blandar i både ris och annat sådant.

En hund ska äta ca. 2% av sin kroppsvikt.

Om man tittar på klass (tex), har de något som heter köttkross, som innehåller köttputs och inälvsmat. Där behöver du bara tillsätta grönsaker och ben/benmjöl. Har för mig att köttkrossen ligger på ca. 20:-/kg.

Grönsakerna du använder är de gröna. Sen kan du alltid komplettera med lite rotfrukter.

Som ben kan du använda alla råa ben. gris, kyckling, älg… Alt. köpa benmjöl som kostar ca. 100:- för 500g.

Jag försöker inte säga att du måste barfa. Jag vet hur det är att ha tight med pengar. Försöker bara ge dig lite mer på fötterna att räkna på.

Medarbetare på jack russel terrier

NaimaG
2010-05-25, 23:28

#19 Och då kommer vi till norrlands höjlösa priser på matvaror. Grönsaker om vi ska ta paprika som exempel kostar 30kr för tre stycken, rotfrukter landar upp mot 20-40kr/st beroende på vad det är. Kyckling kostar 40kr/st på gris är det enbart korv som är billigt och det innehåller lök så det vill jag inte ge. älg är svindyrt här uppe liksom också renkött är. Benmjöl har jag ingen koll på men vanligt vetemjöl kostar ca 20-25kr/förp så benmjöl skulle jag tro är dyrare.

Annons:
Elcyion
2010-05-25, 23:39

#19 älg var mer menat som exempel på att allt kött fungerar :) Ang. kött från djur som jagas under jakten, kan du höra av dig till jaktlag och fråga om du kan få lite mindre attraktiva delar så som hjärta/lever och sådant. I vissa jaktlag är de delikatess, andra vill de knappt ta i de bitarna med tång.

Benmjöl köper du antingen hos någon av standardts återförsäljare (djuraffärer och liknande) eller beställer hos Häromi.

Dte var sjuka priser på grönsaker :S Vad kostar morötter, vitkål, potatis…? Tänk på svensk fattigmanskost.

Lammlever kan vara ganska billit i vissa delar av landet. Här på mataffären beställer de hem grishjärtan om jag ber dem. Där kan man alltid fråga efter storpack och pris innan man beställer. Det samma gäller all sorts mat. Priset på kyckling, är det för färsk eller frusen? Man kan köpa fryst hel kyckling, eller frysta kycklingdelar. Det kan också dra ner på priset.

Du kan fråga om du får lov att köpa kantstötta grönsaker billigare.

Jag försöker bara komma på förslag så att du kan barfa OM du vill.

NaimaG
2010-05-25, 23:52

#21 Kyckling priset är för fryst, kycklingdelar kostar minst lika mycket. Morötter kostar 15kr för 2 kg och det får han redan, han är helt tokig i morötter. Vitkål landar på cirka 20-26kr/kg. Potatis köper vi hem i 5kg säck och det kostar cirka 30kr, lösa potatisar blir dyrare i kilopris. Allt inom Lamm kostar runt 70kr/kg här uppe.

Jag villa sätta hunden på barf hel och hållet eller köra på färskfoder men norrland äs svindyrt. Priserna jag nämner är från Coop och Willys och det är de billigaste affärerna i stan (Lidl har inte öppnat).

BARFmycat
2010-05-26, 00:03

Men det är ju inte särskilt svårt att byta ut spannmålet mot grönsaker, finns ingen anledning alls att ge spannmål. Jag kan inte komma på en enda. Skulle vara att havre nämnts ha en viktökande effekt, men varför vet jag inte.

Jag säger som Elcyon, kolla med något jaktlag, det är mitt bästa tips!
Annars så be djuraffären du köper foder av nu att bli återförsäljare och ta in färskfoder. Många ger det till sina jakthundar också så det blir nog snabbt populärt. Säg att det är senaste flugan här i FjollträskFlört

NaimaG
2010-05-26, 00:10

#23 Jag ska kolla zoocenter och Loboo hundartiklar ifall de har och vad det kostar. Djurmagazinet tar jag sist då de är svindyra i allt.

NaimaG
2010-05-26, 00:11

PS. Spannmål är jag emot. Mina katter är förbjudna att ha spannmål så då ska inte hunden heller ha.

BARFmycat
2010-05-26, 00:13

Ja gör så, hoppas de har det!
Men tipsa så beställer de säkert, understryk att du typ måste ha det annars dör hunden eller nått, men de beställer säkert om du vill.

Ja Djurmagazinet är läskigt dyra..Obestämd

Heffipeffi
2010-05-26, 02:29

#17 Det är Klass färskfoder och även deras köttkross som finns i 10 kg block.  Priset är per kg och varierar lite beroende på hur mycket man beställer.

Men jag vill återigen säga, att om du inte vill ge dina hundar spannmål, går alla färskfoder bort. De innehåller alla spannmål av ngt slag. Fodax är det färskfodret som innehåller minst spannmål.

Så då återstår bara att du blandar ditt eget foder.(BARF)

Vill du barfa, så är klass köttkross en bra bas. Ibland är det extrapris på t ex kycklingvingar. Då kan man hamstra en hel del. Likaså brukar lever och hjärta säljas ut till sänkt pris om det är kort datum. Då kan man också hamstra lite. Klass köttkross innehåller även inälvor, så du behöver inte ge så mkt inälvor på sidan om.

Vad gäller frukt och grönsaker, så är det även för mig svårt att hitta några till rimligt pris. Men nu på sommaren brukar jag passa på att plocka kirskål, brännässlor, maskrosblad, vinbärsblad mm och frysa ner. Det är ju gratis. Äpplen brukar också gå att få tag på billigt på hösten. Även de går att frysa.

Det blir lite av en sport att hitta billiga råvaror när man barfar.

Annons:
NaimaG
2010-05-26, 03:17

#27 Jo jag är ju helt emot spannmål, därav håller jag katterna borta från det så gott det går. Hunden är dock så förbasskat stor och kostar mulltum pengarmässigt så honom är det svårare på så vad gör man när man har en hund lika stor som en sankt bernhard. Obestämd

Heffipeffi
2010-05-26, 03:45

Ja du, man har inte så stort val. Han måste ha mat i alla fallSkrattande

Nu är det ju så att de flesta hundar tål spannmål bättre än vad katter gör, och som jag skrev förut, så även om du gör egentillverkad hundmat med rått kött och t ex korngryn, så är det i alla fall bättre än det allra bästa torrfodret.

Fast Barf borde inte bli så förskräckligt dyrt i alla fall.

Om din hund väger 45 kg, så borde han behöva ca  900 (Man brukar räkna med ca 2% av kroppsvikten och sedan justera uppåt eller nedåt om det behövs)

450 g Kycklingvingar  18 kr

250 g Klass                3 kr

100g rotfrukter           3 kr

100 g gröna blad         gratis

Detta blir 24 kr/dag dvs 720 kr/månaden

Hur mkt kostar torrfodret du ger nu per månad?

NaimaG
2010-05-26, 03:47

#29 Han väger 45kg.

Heffipeffi
2010-05-26, 04:16

#30 Jag ändrade uträkningen till 45 kg hund i inlägg 29. Nu blev det 720 kr/månaden. Visserligen ganska mkt pengar det också, men även ett torrfoder av hög kvalitet är ju ganska dyrt.

Fast i ditt fall med de höga Norrlandspriserna, ser det ju faktiskt ut som Nordic Bas i 2 kg korvar ändå blir billigare än Barf.

NaimaG
2010-05-26, 04:31

Torrfodret jag ger nu utöver grönsaker och kött han får kostar cirka 400kr/månad. Grönsaker och kött får han dock inte varje dag, däremot äter han ganska mycket husmanskost och frukt. Skulle jag inte ge honom det utöver torrfodret så skulle torrfodret kosta 400kr varrannan vecka och det är en 14kg säck.

Heffipeffi
2010-05-26, 04:49

Men då kanske den totala månadssumman blir ca 600 kr så som du utfodrar nu? Och då är det ju inte så stor skillnad om du börjar barfa honom, rent ekonomiskt. På köpet får du förhoppningsvis en hund som håller sig frisk och inte kostar så mkt i veterinärvård.Glad

NaimaG
2010-05-26, 13:01

#33 Han kostar noll i veterinärsvård nu också och har bara varit hos en vet för en urinvägsinfektion och vaccinering. Flört Jag får räkna närmare på det hela och se hur det ser ut.

Annons:
NaimaG
2010-05-26, 14:23

Husse stod och skar upp kassler precis och Ludde var som ett skott dit när skålen stod bredvid. Så nu står Ludde och mumsar i sig grönsaker, frukt, kassler, filmjölk och massa annat gott. Skrattande

Elcyion
2010-05-26, 15:46

Tänk bara på att kassler är ganska salt.

NaimaG
2010-05-26, 15:48

#36 Den var osaltad annars hade han aldrig fått det. Flört

Elcyion
2010-05-26, 16:06

#37 Aldrig hört talas om osaltad kassler :S Men säger inte emot dig :)

BARFmycat
2010-05-26, 19:15

Hur vet du att allt färskfoder innehåller spannmål, lite nyfiken på vart du hittat de uppgifterna?
Och sen så rekommenderar du ändå Klass köttkross? Förvirring råder..

Men sen så fattar jag fortfarande inte riktigt varför hon skulle ha tex korngryn i, det är ju mycket bättre att ge tex morötter då?Obestämd

Fast lite salt mat en gång ugör ingen större fara..Glad

Elcyion
2010-05-26, 19:20

Jag har inte sett något färdigblandat färskfoder som inte innehåller spannmål. Däremot är köttkrossarna bara ett tillskottsfoder, och då innehåller det inget spannmål. Fråga mig inte varför.

BARFmycat
2010-05-26, 19:23

Vart står det någonstans, på innehållsförteckningen?Obestämd

Jag har ju nyss köpt vomkorv från Vom og Hundemat, står inget om spannmål där, 100% otvättad rå vom..

Annons:
Heffipeffi
2010-05-27, 00:52

Går man in på de SVENSKA färskfoderföretagens hemsidor så står innehållsdeklarationen där. Att ALLA färskfoder innehåller spannnmål, var en miss av mig. Jag hade helt glömt bort det norska vom og hundemat, som är ganska ny på den svenska marknaden. Men alla svenska färskfoder innehåller mer eller mindre spannmål.

De flesta färskfoderföretagen säljer även olika typer av köttkrossblandningar och vom. Det är inget spannmål i, men är heller inte helfoder, utan måste kompletteras med annat för att hunden ska få i sig det den behöver.

Att jag rekommenderade t ex korngryn var för att ts hade svårt att få tag på grönsaker till ett vettigt pris. Om alternativet då är torrfoder, tycker jag det är bättre att blanda eget foder av rått  kött även om man blandar i spannmål.
Själv är jag lite försiktig med morötter, eftersom det hos vissa hundar kan framkalla svamp i öron och tassar. Men det finns ju andra grönsaker än morötter.

Så ska vi inte glömma att nu är det en hund vi pratar om. De flesta hundar tål spannmål bättre än vad katter gör.

BARFmycat
2010-05-27, 02:07

Okej, för det där med att det bara var helfodren som hade det missade du att säga. Trodde du menade ALLA korvar, därför jag blev lite fundersam…

Okej, ja jag är ju inte särskilt kunnig om hund, tyvärr.
Oavsett om de är tåliga eller ej, så är det ej en naturlig kost, och spannmål irriterar tarmen på hundar också, och orsakar foderallergier precis som det gör för katter. Då är det bättre att strunta i det helt, men då stiger även köttkostnaderna avsevärt. Dock så ska man naturligtvis inte utfodra enhund med enbart kött resten av dess liv, men en period går nog fint

Men vad är bäst då, kornkross eller havregrynsgröt, till hund?

NaimaG
2010-05-27, 02:13

#42 Det med att hundar är tåligare på spannmål vill jag inte hålla med om. Hundar kan få förstoppning och kan inte smälta tex majs och ris kan de få diaré av osv. Och sen att hundar får svamp av morötter har jag aldrig hört genom alla år jag varit hundägare.

Heffipeffi
2010-05-27, 02:22

#42 Nej, majs kan de inte smälta. I alla fall inte i obehandlat tillstånd. Det brukar komma ut i samma form som det gick in :-)

Jag uttryckte mig lite fel. Jag tror inte att hundar får svamp av morötter. Men de hundar som har problem med svamp brukar bli bättre om man inte har morötter i grönsaksmixen. Morötter är ju ganska söta, och socker gynnar svamptillväxt.

NaimaG
2010-05-27, 02:26

#44 Ok. Ludde har dock aldrig haft svamp i sitt liv.

Heffipeffi
2010-05-27, 02:27

#43 Ja ibland missar man att skriva ngt, när man själv tycker att det är självklart. Då är det bra att man blir ifrågasatt, så att det inte blir några missförstånd.

Havregrynsgröt eller Korngryn???  Jag vet faktiskt inte Obestämd

När man läser hundmatsrecept som innehåller spannmål är det ofta korngryn  eller ris i, varför vet jag inte.

NaimaG
2010-05-27, 02:29

Jag skulle säga varken eller. Havregrynsgröt är bäddat för diaré hos hundar.

Annons:
BARFmycat
2010-05-27, 13:58

Det är väl det att det "bara ska vara så", med spannmålet. Jag har praktiserat hos hon som ägde Kurants från början, och hon hade alltid avorioris åt sina hundar, varför vet jag faktiskt inte, tror inte hon gjorde det heller om jag ska vara ärlig.

Jag tror inte att det är generellt för alla hundar, jag har hört flera berätta att de fått upp sina hundar i vikt på havre, tror det står om dewt i viktökningstråden vi har här, eller om det var något av hundforumen jag läste det på.

Heffipeffi
2010-05-27, 15:09

#47 Jag tror att Avorioris är det riset som är skonsammast och mest lättsmält av alla rissorter. Det är på Kurants sida som jag läst recept på hemlagad mat. Där rekommenderar hon en blandning av avorioris, korngryn och hirs.

Det är stora likheter med gröten som Jill på Jipotimas rekommenderar OM man vill ha lite spannmål i maten, men hon rekommenderar avorioris,bovete och hirs.

Det kan inte vara lätt att var nybörjare  på hund i dag, när de finns så många olika sätt att ufodra hundarna på. Alla tror på sin modell och anser den vara rätt. Vem ska man tro på ???

När jag började med hund, var det ingen som ifrågasatte torrfoder. Då var det mycket enklare att vara hundägare, fast jag är glad att jag genom åren läst mig till andra alternativ och i dag utfoderar enligt Barf, för det känns 100% rätt och riktigt.

BARFmycat
2010-05-27, 15:21

Jag tycker att man ska titta på Mitt I Naturen eller nått liknande, och skapa sin egen uppfattning om vad en varg kan tänkas få i sig i naturen. Inte är det ris, bovete eller hirs i alla fall..

Jag förstår verkligen inte varför det rekommenderas?!
"Det är skonsamt för magen", ja men det är skonsammare utanObestämd
Det här är ingen kritik mot dig, bara allmänt mot jargongen.

Det ska vara ett himla riskokande till hundarna, men ingen tycks veta varförTungan ute

Heffipeffi
2010-05-27, 15:33

Jag förstår vad du menar, håller med dig, och tar det inte som kritik.
Att olika typer av spannmål rekommenderas till hundmat beror säkert på att det är billigt.

Att jag rekommenderade spannmål i hemlagad hundmat var för att det är ett alternativ som är rel billigt i de fall man av ekonomiska skäl inte kan barfa hunden. Det är ekonomiskt överkomligt men ändå bättre än torrfoder.

BARFmycat
2010-05-27, 16:36

Ja så kan det ju vara, att det har med priset att göra.

Det är ju svårt att komma på något annat att dryga ut maten med, faktiskt, om man inte har råd med grönsaker. Finns det inga grönsaker som är extra billiga, eller frysta grönsaker, hur är det med dem?

Heffipeffi
2010-05-27, 16:47

Frysta grönsaker brukar vara dyra. Man brukar kunna få tag på säsongens grönsaker ganska billigt här hos mig, men där ts bodde var det tydligen väldigt höga priser.

Upp till toppen
Annons: