Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4570 ggr
BARFmycat
2010-05-23 17:06

Grönsaksblandning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den grönsaksblandningen jag använder mig av nu består av;

ca 1800g maginnehåll från Jipotimas kaninmage 1000g fläskfärs (så katterna äter av den) 4 ägg 1 dl blandad oliv/raps/linfröolja 1 dl äppelcidervinäger 1 näve blåbär

Jag fryser in dem i iskubsformar, en katt får 1 iskub om dagen, den väger ungefär 17g.
Då jag hade 3290g blandning kommer den räcka i ca 68-69 dagar åt mina tre katter. Men då Tengil, min yngsta katt, är så kinkig kommer han inte få den varje dag om jag inte kan blanda den med färs eller typ lever, så grönsaksblandningen kommer förmodligen räcka ännu längre än så.

Men det är ungefär 205 portioner.

Hela blandningen kostade ungefär 100;- i tillverkning, det blir nästan 50 öre per portion

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Bogart
2010-05-23 18:42
#1

Varför har du oliv/raps/linfröolja i?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-05-24 12:56
#2

#1

När jag började BARF:a läste jag att linfröolja var bra, så det har liksom suttit i ända från början även om jag inte riktigt kan redovisa varför jag har det i.
Sen så tar väl kaninerna upp oljan ur vegetabilierna, så jag tillsätter lite för den sakens skull också.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-05-24 13:51
#3

Linfröolja är ett dåligt tillskott av omega 3 och 6. Antar att det är för omega 3-innehållet som du har fått lära dig att det ska vara bra, men ska man ge omega 3 som tillskott ska det vara från en animalisk källa. Det som brukar användas är ju olika fiskoljor och även sälolja.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-05-24 19:08
#4

#3

Jag vet inte hur du menar med att det är dåligt, är det direkt skadligt eller är det bara inte att bra alternativ?

Jo, fiskolja vore ju att föredra, naturligtvis, eftersom det är animaliskt. Men nej, jag ger väl inte direkt linfröolja för omega 3 & 6, det får de i sig i tillräcklig mängd från köttet ändå. Det är mest för att kompensera det som kaninerna snor åt sig. Jag vet att vegetabilisk olja mest bara har en smörjande effekt av tarmen, men jag tycker inte att det låter helt fel, tvärtom. Men nu tog det sista av linfröoljan slut, så nästa gång blir det att jag köper fiskolja eller kanske vetegroddsolja.

Tror faktiskt det var E-vitamin det skulle vara bra för, när jag läste att man skulle använda det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
2010-05-24 19:25
#5

Skadligt tror jag inte, menar snarare att det inte är ett bra alternativ om man ger det som omega 3-tillskott, vilket många gör. Fast nu gör du ju inte det, men som sagt det är många som gör det så jag gissade bara. :P

Är du säker på att de får i sig tillräckligt med omega 3 i köttet? Dagens industrikött innehåller för lite omega 3, så de får nog bara i sig tillräckligt om du endast ger gräsuppfött kött och viltkött eller ger fet fisk några gånger i veckan.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
2010-05-24 19:43
#6

#5

Nej precis, jag ger det ju inte som omega 3 tillskott, det är inte alls den effekten jag är ute efterGlad
Jag är ganska "emot" tillskott överlag, ger man tillräckligt balanserad kost behövs det ju inte, på friska katter.

Just nu ger jag viltkött, men jag har inte gjort det innan. De har ju inte särskilt stort behov av dessa fettsyror, även om de är essentiella. Det är lättare att överdosera än att underdosera, det ska inte vara några problem, även med det kött vi har idag eftersom det är så lite de behöver. Omega 3 & 6 står inte ens med på AAFCO:s lista, men jag vet i och försig inte om de går under ett annat namn där som jag inte känner tillObestämd

Fet fisk finns två anledningar till att jag inte ger;
Den första är allergirisken.
Den andra är att fet fisk innehåller för lite E-vitamin,för lite E-vitamin kan orsaka att kattens fettceller inflammeras och det ska tydligen vara mycket smärtsamt. Pansteatit kallas det för att de får då, eller gulfettssjuka.

Jag gav förvisso mina katter lax i ett år innan jag viste om något av dessa tillstånd och de har inte tagit skada av det vad jag kan se hittills. De fick i och försig väldigt varierad kost och inte lax mer än en gång i veckan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
NaimaG
2010-05-25 23:35
#7

Kan man använda något annat än kaninmage som tex kyckling eller så? Jag blev sugen att testa till mina katter men just kaninmage vill jag inte ha med (äger nämligen en kanin och skulle bli illamående).

BARFmycat
2010-05-26 00:08
#8

#7

Hela poängen med röran är ju att de ska få i sig grönsaker, jag måste använda maginnehållet (det är bara gräs i nedbruten form) eller ångkoka och mixa grönsaker för egen maskin. Byter du ut magen mot kyckling blir det ju inga grönsaker alls!Obestämd

Sen finns det inte en suck att du ser att det har kommit från en kanin, det är bara som "påsar" med gräs i. Men vetskapen kanske räcker?
Jag har lyckligtvis den förmågan att jag ser alla döda djur som mat som ska återvinnas i den mån det går, oavsett djur.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-05-26 00:14
#9

#8 Jaha, jag trodde du syftade på rent av kaninmagar dvs magsäck, den tanken äcklade mig smått men rör det sig enbart om kaninmage som ser ut som gräs borde det ju gå. Ska bara hitta vart man kan köpa sådant.

BARFmycat
2010-05-26 00:40
#10

#9

Nej, det är maginnehållet jag använt mig avGlad
Det är ju en magsäck, som är fylld med gräs.
Det är Jipotimas som är återförsäljare av dem. Men den här blandningen ska man endast ge om man BARF:ar fullt ut, då de inte får i sig vegetabilier annarsGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

NaimaG
2010-05-26 00:41
#11

#10 Ok, bra att veta.

Heffipeffi
2010-05-26 02:41
#12

#10 Men du ger väl magsäcken också, inte bara innehållet?
Skulle inte kunna tänka mig att stå och skära upp magsäckarna för att komma åt innehållet Rynkar på näsan Fast jag skulle också ha svårt att ge ngt från kanin, för i mina ögon är de husdjur. Det skulle kännas lika fel som att ge en hund katt till middag, eller tvärtom.

Men man kan ju som du skrev ge vanliga grönsaker i stället, men då måste man tänka på att antingen ångkoka, eller köra de i en råsaftcentrifug, så att det bara blir en enda sörja av dem, annars kan katterna inte tillgodogöra sig dem. Sen finns det ju olika åsikter om i fall katter behöver grönsaker eller ej, men det är en annan diskussion.

NaimaG
2010-05-26 03:09
#13

#12 Så brukar jag göra med grönsakerna till mina katter. Jag kör dem i handmixern och mosar dem rejält. min norska skogkatt äter dock dem hela liksom frukt.

Annons:
Silvestris
2010-05-26 18:52
#14

#12

Det går bra bara att frysa grönsakerna också. Det som behövs göras är att krossa cellväggarna och fryser man grönsaker spränger man cellväggarna. Man behöver alltså inte vara så avancerad att man ångkokar eller råsaftcentrifugerar.

BARFmycat
2010-05-26 19:09
#15

#12

Ja naturligtvis så får de magsäcken också!Tungan ute

Det var väldigt enkelt och smidigt att tömma magsäckarna, det luktade inte så gott bara.. Jag skulle inte ha några problem att mata en hund med en katt, så länge den är död. Jag har själv inget emot att äta vare sig lamm, gris, ko eller häst, och jag älskar alla dessa djurslag, i dess levande form.

Ja jag anser att de ska ha det, eftersom motsatsen inte finns bevisad.
Och precis som du säger, de ska ångkokas och sönderdelas så mycket det bara går. Råsaftcentrifug, då får man ju bort alla växtfibrer, vill man ha med fibrerna för utrensningens skull (vilket jag tycker är klokt) är det bättre att mixa.

#13

Vilken tur du har då!Förvånad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-05-26 22:13
#16

#15

Fast du har ju allt från grönsakerna kvar i maskinen, även fast saften separeras från det fasta. Det är bara att röra ihop dem igen.Flört

BARFmycat
2010-05-26 22:56
#17

#16

Jo, fast jag tycker att det blir så "trådigt" med råsaftcentrifug, och nu tror jag i och försig inte att det skulle utgöra någon större fara, men trådiga fibrer kan ju fastna och orsaka problem hos carnivorer.
Minns att vi inte hade hamparep som aktivitetsleksaker åt tigrarna och lejonen på Borås, av just den anledningen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-05-26 23:47
#18

#17

Det beror ju på vad för grönsaker kör ner. Gurka och sallad blir slafs.Flört

Heffipeffi
2010-05-27 00:18
#19

#12 Ja, det är ju ett mkt enklare sätt :-)

#15 De får både "avfallet" och lite av juicen.

BARFmycat
2010-05-27 02:09
#20

#18

Ja jo, det säger ju sig självt..Tungan ute
Men tex morötter blir väldigt trådigt vet jag, nu kommer jag inte på något mer för jag är trött och ska precis gå och lägga mig.
Men är det inte enklare att bara mixa än att råsaftcentrifugera, då du måste blanda saften åter med det fasta som blir över, plus rengöra en råsaftcentrifug och det brukar inte vara det enklaste!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Heffipeffi
2010-05-27 02:16
#21

Min råsaftcentrifug ger inga trådiga morötter, kanske olika på fabrikat.

Men du har rätt i att den är inte rolig att diska.

Jag är osäker på om grönsakerna blir så pass finfördelade i en varnlig mixer, så att hunden/katten kan tillgodogöra sig dem.

Dessutom så gör jag ofta juice till mig själv, och då blir det ju en användbar biprodukt till djuren.

Silvestris
2010-05-27 10:54
#22

#18

Nu ger ju inte jag mina katter grönsaker men skulle de få det skulle jag antagligen välja bearbetningsmetod efter grönsaker. Vissa grönsaker gör råsaftcentrifugen ett bättre jobb med. Eller så skulle katterna få biprodukterna om jag gjort någon juice för mänskligt bruk.Flört

BARFmycat
2010-05-27 13:55
#23

Ja, man för väl använda den metod an är mest bekväm med, huvudsaken är ju att det blir bra i slutändan!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: