Kostnad för BARF 20/5
Nu har jag gjort iordning mat åt mina katter för några månader framöver.
Jag köpte allt på K9 Hundcenter i Sundbyberg, som är återförsäljare av Jipotimas samt Vom og hundemat.
Den här gången köptes det;
2 kg kycklinhalsar för 21;- kg
2,6kg kycklingvingar för 21;- kg
1,8kg kycklinghjärta för 23;- kg
1kg nötvom (komage) för 30;- kg
1,9kg kaninskrov för 35;- kg
2kg kaninmage för 30;- kg
1 block (ca 700g) älgkött för 27;- styck
1 block (ca 700g) renkött för 27;- styck
Jag köpte även ungefär 2,2kg grislever på Klippet DagLivs, Fridhemsplan, för 50;- kg
Det blev;
10 vom/vilt/leverfärs
6 kycklinghalsar och grislever
6 kycklinghalsar och kycklinghjärta
3 kycklingvingar och kaninmage
3 kaninskrov och kycklinghjärta
3 kaninskrov och kycklingvingar
4 kycklingvingar och grislever
2 kycklingvingar och kycklinghjärta
3 kaninskrov och lever
3 kaninskrov och kycklinghjärta
1 kycklingvingar
För 484,50;-
Det blir alltså 3,30;- per katt och dag
Jag har även 8 hekto hjortben för 20;- men de har jag inte kollat hur många de är än, men gissar att de kanske kostar 4;- per katt och dag, och det får de bara på lördagar
Jag är i alla fall mycket nöjd! Nu har de mat i över 50 dagar, och så får man räkna bort den veckliga svältdagen för Gert och Ernst då Tengil brukar få möss, då räcker det lite längre. Jag har redan gett två portioner som jag inte skrivit ut då de gick åt under packeteringen, sen så har jag använt allt maginnehåll från kaninmagarna till grönsaksmixen, så kaninmagarna utan maginnehåll.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Jag förstår inte riktigt siffrorna du har skrivit framför "det blev;". 10 vom/vilt/leverfärs. 10 vadå? 10 portioner, bitar, gram?
Medarbetare på jack russel terrier

Ja portioner ska det vara

Riktigt bra priser. Märkligt att vi inte har hört talas om stället trots att vi bor i Jakobsberg :p

Du kanske inte har letat bara?

Haha, tro mig, vi har letat ;p men alltid bra med såna här sidor där man kan få bra tips. Det är ju inte mässor jämnt ;p

edit:
Letat på rätt ställen
Tänk ifall vi kunde ha någon sådan butik här uppe men icke, vet inte äns om det finns slakteri här men skulle inte tro det.
Ja, barf kan bli riktigt billigt om man hittar rätt inköpskällor.
Själv har jag hittat ett ställe (gårdsbutik) där jag kan köpa kalkonhalsar och kalkonskrov för ca 3 kr/kg. Det får ner kostnaden en hel del :-)

#7 Om du säger vilken del av landet/närmaste större stad du bor, kanske vi kan komma med förslag?
Medarbetare på jack russel terrier
#9 Jag bor i en storstad, Umeå.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=225233
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=79776.0
http://gulasidorna.eniro.se/kategori/slakterier:r1001322/ume%C3%A5
Annars, be någon livsmedelsaffär beställa hem? Har hört att de inte är helt omöjliga.
#11 Tack fär lä'nkarna. Jag har dock en fråga, räknas burkmat till katter som barf eller är det bara rent av färskfoder?
Jag började som sagt efter din rekommendation och pratat om proteas och det att ge katterna kyckling, kött, ägg osv samtidigt som de också får vilt burkmat och min norska skogkatt får lite rc torrfoder pga sin sjukdom.
Burkmat räknas inte som vare sig Barf eller färskfoder. Burkmaten är tillgagad, och kallas även våtfoder.
Barf och färskfoder innehåller obehandlat kött, vilket då även innebär att katten får i sig en massa nyttigheter som försvinner när fodret tillagas.
#13 Oj jädrar, då går mina katter på alla tre sorters föda då. Men konstigt nog när jag började med detta så mår min norska skogkatt utmärkt. Han har inte en enda tova och hans sjukdom slår aldrig ut numera och det är tack vare att jag börja med barf, våtfoder och torrfoder i ett.
#11 Glömde säga att slakteriet i vilhelmina du hitta är 26 mil till och jag har ingen bil.

Men barf + blötfoder + torrfoder är ju mycket bättre än bara torrfoder.
Blötfoder är bättre än torrfoder, men BARF är bäst.
#16 Jo jag vet och det är ju enbart 1 dl om dagen om norska skogkatt får utav torrfodret för att hans mage skall hållas i ballans och jag har då aldrig någonsin sätt hans päls vara så blank och fri från tovor som när jag börja med fodret (hans förra ägare gav honom euroshopers torrfoder kattungemat till och med när han var vuxen).

Jag förespråkar förvisso att man ska ge foder till för växande djur även till ungar, för det är ett bättre foder i och med att det är näringsrikare. Det här med foder för olika åldrar och ibland även raser är enbart ett knep från foderföretagen för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
#18 Absolut men han var 2 år gammal när han fortfarande fick det torrfodret och hade vuxit klart för länge sedan. Hans foder bidrog också till att han spydde hela tiden, hade tovor och sket blod. Men det vi ger han idag mår han bra av =). (nu blev det ot i din tråd, sorry att jag gick ur ämnet).

Det spelar ingen roll om han är 10 år gammal, jag tycker att om man ska ge torrfoder kan man åtminståne ge kattungefoder, för det är bäst kvalité på det. Sen går det ju att spekulera i hur bra just Eldorados torrfoder är, och det är väl bland det sämsta man kan hitta tror jag. Men det du beskriver har inget med foder för växande katter att göra, det orsakar torrfoder över lag.
Det gör inget att det blir lite OT, känns onödigt att starta en ny tråd om det. Kan i och för sig fortsätta diskutionen inne på din nystartade tråd?
#20 Eldorado och Euroshopers är rena spannmåls foder rakt igenom. Hans problem gäller inte alla torrfoder, specielt inte RC. Min tråd handlar om min hund. Här beskrev jag min katt. ;)

Ja just ja, det var inte samma djur.. Jaja. Äh vi kör här.
Jo exakt, det är nog det, inte att det var för kattungar. Har man möjlighet att ge kattungefoder anser jag att man bör göra det.
#22 Då är det nog bara jag som dragit åt mig utav företagens "åldersgränser" på foder.

Ja förmodligen, vilket är exakt vad de vill

#5 Jag testade det där som kallades för internet, men har nu lärt mig att det inte alltid är pålitligt. Får väl börja knacka dörr i området, finns en hel del djurägare som kanske har ett litet hum om det ;p

#5 är du själv, vem pratar du med?