Hur få katterna att stanna på matplatsen?
Har ni något tips för hur jag kan göra för att katterna inte ska springa runt i hela huset så fort de får något som måste tuggas en del, t ex kycklingvingar? Vill helst slippa stänga in katterna när de äter, men vill samtidigt inte hitta någon gammal vinge någonstans efter de har fått mat.
Dessutom vill jag inte att hunden ska sno åt sig vingarna, är rädd att han inte ska tugga ordentligt så han skadar sig på benen eller något. Har ju läst att ben helst ska vara i en lagom storlek för djuret som utfodras, och oroar mig för att kycklingben är för litet för att han inte ska tugga men ändå så pass stort att det kan göra skada..
Så helst vill jag att katterna ska hålla sig i badrummet när de äter eftersom dörren är haspad på ett sätt att den alltid står på glänt (så katterna kommer in men inte hunden). Undrar ifall någon kanske har råd om hur man kan göra, eller om det endast är att stänga in katterna som gäller när de ska utfodras.

Vill du inte stänga in dem helt men ändå minska risken att de drar iväg med maten i hela lägenheten kan du sätta ett kompostgaller i dörröppningen vid matdags, de brukar inte gärna vilja hoppa över med en stor köttbit i munnen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag brukade stå och titta på när de åt i början, och hämta tillbaka dem om de lyckades smita. Ibland fick man ju jaga runt ett bra tag, men de lär sig snabbt om man är konsekvent (läs: envis som synden). Klart, du har ju en siames så då lär det ju ta fyrdubbelt så lång tid att vänja henne..
Anledningen till att de drar iväg med maten är för att de inte känner sig tillräckligt trygga där de äter, de vill gärna sätta maten i säkert förvar.
Har du tillräckligt med avstånd mellan katterna när de äter? 1 meter är minimigränsen. Du kanske skulle behöva sätta upp någon slags skiljevägg mellan katterna så de inte ser varandra när de äter?
De kanske skulle känna sig tryggare om de hade någon kartong i köket som de har möjlighet att gå in i när de ska äta, med öppningen ut mot rummet så de har koll samtidigt som de äter.
Nej det är ju inte så bra om hunden sväljer en för stor bit ben, är den slarvig på att tugga eller väldigt glupsk så är det lätt hänt att för stora ben slinker ner. Men det går ju också att lära hunden att tugga ordentligt, men jag tycker för det första inte att hunden har att göra med katternas mat från början.
Om du har dem i badrummet och kanske har badkar eller i bästa fall duschdraperi kanske du kan fodra någon av katterna i badkaret/ bakom draperiet så det ger mer trygghet?
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~