Annons:
Etikett04-iller
Läst 3611 ggr
LinaIsabell
2010-05-17 22:48

[I] Intresserad av barf

Jag vill i framtiden ha iller, som jag vill barfa, så jag har lite funderingar.

1. Ni som har illrar, hur mycket kostar barfmaten ungefär per månad/iller?

2. Hur många gånger per dag matar ni illrarna?

3. Hur mycket (i gram) ska en iller äta per dag?

4. Hur många gram lever bör de få i sig per vecka?

5. Om man vill tillsätta t.ex. laxolja i maten då de äter fettsnålt kött, hur mycket olja ska man då ge per dag?

6. Om jag en dag ger mus eller kycklingskrov, är det tillräckligt med ben för dagen?

7. Om man är osäker på hur mycket ben de ska få i sig, kan man istället ge rått kött + inälvor och benmjöl alla dagar (förutom de dagar då de t.ex. äter mus)

8. Vilket benmjöl rekommenderas? Finns det bättre alternativ för benmjöl?

9. Hur blir det med järn? Måste man ge något tillskott för att de ska få i sig järn ifall maten inte innehåller mycket blod?

10. Hur många gram hjärta bör de få i sig per vecka för att få tillräckligt med taurin?

Det var många frågor, men hoppas att ni kan svara. :) Vill lära mig så mycket som möjligt så att jag kan när det blir dags.

Annons:
LinaIsabell
2010-05-19 01:42
#1

*putt*

HannaM
2010-05-19 20:10
#2

Finns en artikel om illerbarf härinne om jag inte minns fel.

LinaIsabell
2010-05-20 17:19
#3

Ja, men den svarar inte så bra på frågorna, vissa svarar den inte alls på.

HannaM
2010-05-20 17:42
#4

Kan nog bero på att det inte finns några direkta % eller gram på samma vis som för katt och hund. Ger du magert kött en dag kan du ge fett nästa dag, det brukar ge sig av sig själv.

HannaM
2010-05-20 17:45
#5

Vilka frågor är det du inte känner att du får svar på? Hjärta och lever står i cmbitar och inte i gram men det är ju bara att du väger en cmbit och ser vad den väger om du hellre använder dom måtten.

Angående benmjöl så rekomenderas i första hand att du köper en rasp och ett märgben och går loss.

LinaIsabell
2010-05-21 00:02
#6

Hur mycket det ungefär kostar per månad och iller, om man behöver t.ex. blodmjöl eller annat järnrikt och hur mycket av det, hur ofta man brukar mata dem per dag och ungefär hur mycket.. Kanske svårt att säga i gram men t.ex. en mus på morgonen och en på kvällen, eller om de behöver 4 möss per dag fördelade på 3 tillfällen och så vidare.

Annons:
HannaM
2010-05-21 00:14
#7

Vad det kostar är väldigt väldigt olika. Att köpa möss i djuraffär kan gå på allt mellan 10 och 25 kronor styck. Att köpa från på tex en reptilmässa kan få ner priset. Köper man all mat i vanliga matbutiker är det i allmänhet dyrare än om man handlar hos en slaktare eller i en djuraffär.

Kycklingskrov kan kosta mellan 5 och 20 kronor kilot så det skiljer alltså rätt rejält. Om du räknar på en iller som äter i snitt 60 g mat per dag (40-60 för honor, 60-80 för hanar) så kan du ju få en någorlunda uppfattning. Jag har inte räknat efter så jag kan inte ge några siffor.

Hur ofta man matar är lite olika, en frisk iller klarar sig utmärkt på mat en gång om dagen men då blir det oftast lite mer förvaring på spännande ställen under dagen. Mina får mat morgon och kväll och det fungerar fint här hemma. Tror nog en eller två gånger om dagen är vanligast men det går ju alltid att ge färre och mindre mål om man skulle vilja.

Jag har inte hört något om järntilskott för illrar som äter en bra varierad kost med inälvsmat. Och en sisådär tre möss slinker väl ner på ett dygn.

BARFmycat
2010-05-21 00:29
#8

Det finns även färskfoder försäljare såsom Jipotimas, Nordic, Klass med flera (?) och på dessa tillverkares hemsidor kan man hitta återförsäljare som säljer bra foder till högst fördelaktiga priserSkrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-05-21 00:32
#9

#8 Den malda maten som innehåller ben kan tyvär ge illrar problem. Det kan fungera fint men också gå åt helskotta. Benbitarna är snäppet för små. Har varit till veterinär med en väns iller som fick en såndär pyttebenbit fast längst bak i käken så den låste sig.

BARFmycat
2010-05-21 00:42
#10

#9

Okej, fast det finns ju kycklinghjärtan, vingar och massa annat sånt också som inte är malet, bara billigt kött helt enkeltGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2010-05-21 00:43
#11

#10 Jo jipotimas har väl, dom andra har jag bara sett korvar och burgare från?

BARFmycat
2010-05-21 01:17
#12

#11

FAst det finns ju vomkorv och sånt som det inte nödvändigtvis är ben iFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: