Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 4703 ggr
BARFmycat
2010-05-08, 16:00

Fodra magra djur?

Alltfler djur lider av fetma och viktrelaterade sjukdomar, men det finns fortfarande människor som har ett helvete med att försöka få upp sina smala djur i vikt.

Hellre för smal än för fet säger en del, men helst sund säger jag.

Jag har försökt hitta lite info om ämnet, och överallt läser jag att det bästa är att övergå till färskfoder, eller börja ge rå köttfärs med mera samtidigt som man ger den vanliga maten.

Naturligtvis så ska ju sjukdomar kunna uteslutas innan man konstaterar att hunden helt enkelt bara är smal.

Så om man redag ger BARF så verkar det ju som att om man bara har tålamod så kommer ens djur snart att fyllas ut mot en mer sund kroppsvolym. Jag läste även att man ska låta djuret vila ordentligt efter att det har ätit, det ska ta det lugnt så ämnesomsättningen verkligen kan fokusera på att ta upp de värdefulla kalorier som djuret behöver.

Läste också att det är bättre att ge foder med ökat protein än att försöka ge foder som är mer energirikt, eftersom det kan bidra till att djuret bara blir mer aktivt och då bränner fler kalorier. Men en metod fungerar ju sällan för alla, så man får helt enkelt prova sig fram.

Någon som har tips eller erfarenhet i ämnet så tages det tackamt emot!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Heffipeffi
2010-05-08, 16:06

Jag blev rekommenderad av Jill på Jipotimas att ge mkt VOM till min schäfer som har svårt att gå upp i vikt. Det fungerade. Vom är inte speciellt energirikt, men mkt skonsamt mot magen, så jag skulle tro att hunden tillgodogör sig mkt av vommen.

Jag har även fått tips från Klass att ge några nävar havregryn i maten för att få upp vikten. Om det fungerar kan jag inte säga, eftersom jag som regel inte ger hundarna spannmål.

Elcyion
2010-05-08, 16:09

Jag fick tips av en kompis att ge lite mer rent animaliskt fett så som tex ister.

Det finns även två sätt att få upp en hund i vikt (genrellt). Antingen att man ger flera mindre mål/dag, eller ett stort. Vad som fungerar bäst, verkar vara individbundet.

Medarbetare på jack russel terrier

Musiken
2010-05-08, 16:37

Radet jag fatt till att fa upp illrar i vikt ar att ge mera fett, t.ex. feta kottbitar, feta foderdjur (och lata bli kaninerna ett tag da de ar valdigt magra) och fet kottfars. Aggula en gang i veckan och lite olja som tillskott. Vet att en del ger slurkar av laktosfri gradde ocksa, men jag ser ingen vits i att ge mjolkprodukter da det inte ar nagot de skulle fa i sig i naturen.

BARFmycat
2010-05-08, 17:17

Olja smörjer mest bara tarmen, om man inte ger animalisk olja som fiskolja.

Ägg var ju en bra idé, det är ju bra till nästan allt!Skrattande

Musiken
2010-05-08, 17:37

#4 Glomde tillagga att det saklart ar animalisk olja ;)

BARFmycat
2010-05-08, 17:41

Jamen dåså, då var det bara bra tips från dig tycker jag!Tungan ute

Annons:
HannaM
2010-05-09, 18:14

Ägg, extra fett som ister, fiskolja, hönsfett, kycklingskinn. Har en iller hemma som på sommaren blir alldeles för tunn, vill jag ha upp honom i vikt så får jag först servera kött och se till att han äter och när han redan är mätt serverar jag lite torrfoder som han är tokig i och äter trots att han egentligen är nöjd. Jag väljer oftast ut dom feta bitarna och erbjuder honom dom och som tur är verkar han älska fett=)

Linnea
2010-05-10, 12:16

Har tyvärr inget tips men kan berätta lite om min katt. Fram tills han var ca 8 år var han smal som en pinne. Varje gång vi var hos veterinären sa hon att smalare än så här får han inte bli. Han har alltid haft fri tillgång på mat (jag trodde alltid att det skulle vara så). Det var först i 8-årsåldern som han började bli lite större. Nu ser han ut som en normal ickekastrerad hankatt, fast han är ju kastrerad.. Han väger ca 5 kg idag, förut 3,5-4 kg. Det är f ö  en ganska stor katt (förutom vikten då). Vet inte varför han började äta mer eller vad det var som hände. Han håller fortfarande 5 kg och nu ör han 10 år. Började ge kött igår så vi får se vad som händer.

Det konstigaste med detta är att veterinären inte gav några råd om hur vi skulle få upp hans vikt.. mycket underligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Silvestris
2010-05-10, 18:15

Jag tror att oerhört många har en felaktig bild av hur en normalviktig katt ser ut och det finns även undersökningar som visar att kattägare är rent ut sagt skitdåliga att bedöma katternas hull. De allra flesta sätter överviktiga katter som "idealbild" och normalviktiga som magra. Jag tror att problemet verkligt magra katter är mycket litet. Visst finns de men är de fysiskt friska och inte har någon beteendestörning som gör att de inte äter är det oftast inte ett problem, annat än estetiskt.

Vad man kan göra annars? Tja… om allt annat fallerar, torrfoder.Flört

Ska man få upp en katt i vikt och den inte gör jobbet själv s a s blir det ju till att göra maten energirikare (fett, fett, fett, fett i alla de animaliska former), ge fler måltider och göra maten smakligare. Det blir att prova sig fram.

Varje gång jag kommer på mig med tankarna att min unghona är lite väl tunn påminner jag mig om att hon äter bra, reproducerar sig, har en unge som växer så det knakar och så går jag in på toaletten… tittar mig i spegeln och inser att den där katten är kattens motsvarighet av mig själv. Och det är inget fel på mig, jag är bara smal.Flört

BARFmycat
2010-05-10, 19:35

Fast nu var det ju inte bar akatter tråden handlade om, utan illrar och hundar ocksåFlört
Många har ju jätteproblem med sina hundar…

Fast man kan väl inte bara mata på med hur mycket som helst, då får ju bokspottskörteln sig en smärre chock?Obestämd

Silvestris
2010-05-10, 19:50

Tja, hundägare är generellt också dåliga på att bedöma sina djurs hull. Hur det är med illrar vet jag inte men på både katt och hund har vi genomgått någon slags normaliseringsprocess där vi tror att överviktigt är normalt och normalt är magert.

Mata på hur mycket som helst kan man oftast göra utan problem, men det beror ju lite på vart problemet ligger. Hos en frisk katt hänger dock pankreas med bra. Värre är det i sådana fall med tarmen, om man lägger om kosten drastiskt väldigt plötsligt. Tarmfloran kan ju behöva lite tid på sig att justera in sig.

BARFmycat
2010-05-10, 20:44

Ja fast du kan ju inte utgå ifrån att alla tror fel, det finns de som har jätteproblem och den här tråden är till för dem.

Jadu, jag har varit med om att mina katter skiter ut rent fett om de fått tag i och ätit för mycket, så det där med att bara mata på tror jag inte att man ska göra helt okontrollerat. Man kan ju öka fettgivan med den dagliga foderransonen, men inte kan man bara mata med fett, det leder ju dessutom till att djuret inte får i sig det den ska ha under en dag och kan ju därmed leda till felutfodring på sikt.
Men visst kan man nog höja fettgivan avsevärt, men jag tror att det är sunt att det finns ett högre tak också.

Djuren blir ju inte fetare över en natt direkt, men däremot om man ökar på fetthalten så ser man förhoppningsvis en förändring på längre sikt.

Silvestris
2010-05-10, 20:52

Jag utgår inte ifrån att alla tror fel, bara de flesta.Flört Självklart finns det ett fåtal som  verkligen har problem med magra djur och då får man ju försöka finna ut vad det är som är problemet. Är djuret kräset? Då måste man få maten mer smaklig. Är katten stressad och därför äter lite? Då måste man hitta orsaken till stressen. Äter katten helt enkelt bara lite mat? Då måste man öka energiinnehållet utan att nämnvärt öka mängden.

Självklart kan katten skita ut fett vid ett plötsligt foderbyte (vilket det ju blir när man kraftigt förändrar sammansättningen i kattens kost), samma sak om du kraftigt skulle öka kolhydrat- eller proteinhalten. Jag skrev aldrig att man kan mata på med bara fett! Det är ju idiotiskt. Katten kanske går upp i vikt, men den åker ju på näringsbrist också. Kattmat kan dock lätt innehålla upp till 64% fett utan att katten tar skada och katten fortfarande vill äta maten.

Annons:
BARFmycat
2010-05-10, 21:38

Jag tolkade bara ditt första inlägg som att alla som säger att de har magra djur egentligen "har fel" och har i själva verket normalviktiga djur. Man kan ju liksom inte utgå ifrån att så är fallet, tycker jag, Många vet nog om att de har ett alldeles för smalt djur och har säkert varit hos veterinär och uteslutit att det beror på sjukdom. Som du säger, vissa människor är också mycket smala och har svårt för att gå upp i vikt men skulle i många fall må bra av att lägga på sig lite.

Jag kände bara personligen att tråden handlar om hur man fodrar upp sitt djur, inte om de som felaktigt bedömer sina djur som magra. Jag startade tråden eftersom det tagits upp nyligen i flera trådar hur man får upp ett djur i vikt, flera här har problem med det.

Anledningen till att jag reagerade på att du skrev "mata på bara" är för att jag läst att för fet kost kan orsaka pankreatit.
Sen vet jag även att katter tål fett oerhört bra, men det är ju inte samma sak som att man enbart ska ge fett eller alldeles för mycket fett. Sen kanske det är självklart för dig och mig att man inte ska ge enbart fett, men det kanske inte är lika solklart för andra, därför skrev jag ett förtydligande.

Som alla förändringar så mår ju både människor och djur oftast bäst av att man ändrar på något gradvis och låter saker ske över lång tid istället för kort och fort, och ofta fel.

HannaM
2010-05-10, 23:08

Iller har dom flesta hyffsad koll på vad som är fläskigt och inte… är ju rätt lätt att se med den kroppsform dom har=p Men det är klart att det finns en del som tycker att mer hull än nödvändigt är normalt.

Aviendha
2010-05-11, 01:23

För att fortsätta på #15 så verkar det inte heller vara ett stort problem med övervikt på iller, snarare tvärtom. Tycker oftare att jag ser de som är lite spinkiga än de som har för mycket hull.

HannaM
2010-05-11, 02:18

Jo när illrar är stora beror det nästan oftare på tumörer än fett.

[Liiillap]
2010-05-13, 22:01

8#  Min han katt är 3 år och kastrerad och väger oxå bara 5 kg :P.. han äter allt som man ger honom bland annat så äter han jordnötter, chips, popcorn, korv, makaroner, potatis m.m .. så jag förstår inte varför han inte blir större :S  har även hårdmat står framme hela tiden och mjukmat får han med jämna mellanrum :P

[Neko]
2010-05-14, 00:56

#18 Man ska vara lite försiktig med att ge nötter. Mina föräldrar fick åka in akut med en katt efter att den fått i sig en jordnöt. Den fastnade på "vägen ut" :/ Det slutade som tur var lyckligt denna gång

[Liiillap]
2010-05-14, 01:51

19# är nog ganska lugnt då han tuggar dom i små bitar innan han sväljer och han får dom alltid under uppsikt :)

Annons:
BARFmycat
2010-05-18, 18:12

De flesta nötter är giftiga för katter, och inget av det du nämnde är lämplig kattmat och bör inte ges till katter, oavsett hur mycket de tycker om det.

[Liiillap]
2010-05-19, 19:43

21 # ges inte som kattmat heller utan som extra tilltugg.. och dom flesta katter jag har haft har gillat det.. Och dom har inte blivit dåliga av det heller..  Och sist jag kollade så var korv kött.. och kött är det som katter äter mest ..

BARFmycat
2010-05-19, 20:15

Men det är fortfarande inte särskilt klokt att ge det.. Vad det är i nötter som är giftigt är okänt, det är heller inte helt klartvilka nötter som är giftiga. Du gör naturligtvis som du vill, men jag tycker att det är dumt att chansa

Korv brukar innehålla lök eller lökpulver, och lök är även det giftigt för katter.

[Liiillap]
2010-05-19, 21:33

23 # Ja men då får jag väl sluta ge han det då när det händer.. Men just nu så är han även ute katt så jag kan ju inte hålla koll på vad han äter utomhus.

BARFmycat
2010-05-19, 21:42

Han lär ju knappast få tag på korv och jordnötter..

Jag fungerar så att då tycker väl jag att just därför så borde du vara noga med att han inte får något som är skadligt för honom hemma, så han bättre klarar av ifall han äter något skadligt utomhus. Sen är det väl väldigt meningslöst att vänta ut en olycka när man själv kan hindra att den ens inträffar? Men det är bara min åsikt, du får göra som du själv vill.

[Liiillap]
2010-05-19, 21:51

25 # Vi bor i lägenhet dom som bor här slänger hushålls sopor bredvid om det är fullt.. sen så äter han bara en sorts jordnötter och det är saltade jordnötter som man köper i affären.. Och om han inte har blivit sjuk nu så varför skulle han bli sjuk nu.. när det är av samma märke..  Visst jag kanske borde sluta ge honom jordnötter.. men grejen är det att det inte bara är jag som ger honom det utan min pappa oxå och resten av familjen..

BARFmycat
2010-05-19, 21:58

Det spelar väl ingen roll vilken sorts jordnötter det är, det är ju fortfarande nötter? Han kanske blir sjuk när han lagrat på sig tillräckligt mycket gift, jag tycker att det är ganska dumt att vänta ut en sjukdom för att sen säga "oj titta, han blev visst sjuk..". Hur skulle du känna dig då, med vetskapen att det är helt och hållet ditt fel att han blev sjuk och det hade ju dessutom varit så lätt att undvika att det hände?

Och din familj får väl respektera om du säger att han inte ska äta nötter för att han kan bli sjuk av det?

Annons:
Upp till toppen
Annons: