Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4641 ggr
Linnea
2010-04-27, 11:36

Börja barfa

Har funderat på att börja barfa, delvis iaf till en början. Vår golden äter just nu friskies men vi ska byta till olivers då hon inte gillar maten så mycket.

De senaste gångerna vi ätit flintastek har hon fått benet (rått såklart), mycket poppis!

Nu undrar jag såklart en del.

Jag tänkte börja barfa på halvtid ungefär, vad är då bäst att ge? Ska man ge mest ben (för foderberikningen) eller ska man köra vanlig barf (alla sorters mat) fast bara halva dagen?

Vad är bra och lätt att börja med? Jag tänker kycklingskrov eller nåt sånt. Hur ger ni kött, i större stycken eller i mindre bitar? Hur mycket kött behöver hon per dag (goldentik ca 27 kg)?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
blackseagull
2010-04-28, 21:32

vill också veta. Svårt att hitta sådan här specifik info på nätet =/

Elcyion
2010-04-28, 22:29

Har ni läst informationen på jipotimas hemsida? jipotimas.se

Medarbetare på jack russel terrier

blackseagull
2010-04-29, 22:00

Precis vad jag letade efter. Tack så hjärtligt!

Linnea
2010-05-05, 12:12

#2 Ja har gjort det men det säger inte så mycket. Matschemat är inte så precist, hur mycket ägg, lever mm ska man ge ex? Det står inte. Och varför ger man en hund gröt? Vad är det för gröt?

Försöker göra matschema till hunden och katten för att se hur det skulle kunna se ut.

Sen frågade jag också hur ni ger kött? I hela bitar (tex 300 g kött i en bit) eller delar ni i mindre?

Elcyion
2010-05-05, 13:41

Hund är verkligen inte min starka sida när det kommer till barf. Har aldrig barfat en hund.

Men tänk på att det är ganska stora skillnader mellan hund och katt. Har du frågor om katt, kan jag lättare hjälpa dig :)

Linnea
2010-05-05, 13:50

Då frågar jag samma sak fast gällande katter.

Hur ser ett bra matschema ut? Ger du stora stycken kött eller delat? kycklingvingar har jag läst är bra ben+kött till katt men finns det nåt mer? Jag kan inte komma på nåt. Andra ben är väl för stora?

Annons:
Elcyion
2010-05-05, 14:35

Hur du väljer att barfa din katt, beror mycket på vilken individ du har. Det är en fördel om de får lite större köttbitar/kycklingvingar att äta. Men alla katter äter det inte.

Ett bra matschema ser ut som så att katten får i sig allting under en period av 7-10 dagar.

En balanserad kost ser ut som följande:

Muskelkött: 55-70%
Ben: 15%
Hjärta: Minst 10%
Lever: 5-10%
Ev. övrigt: 10%

Viktigt här är att ger du katten lever varje dag, bör du ligga närmare 5% lever, och ge du lever 1-2 gånger/period blir 10% bra.

En kastrerad innekatt äter ca. 2% av sin kroppsvikt. Efter det är det individuellt hur mycket du får ge, beroende på ras/kön/aktivitetsnivå/fertil eller inte…

Med andra ord. Min katt som väger 5kg bör äta ca. 100g barf/dag. Det är 700g/vecka.

Det ger följande mängder:

Kött: 385g
Ben: 105g
Hjärta: Minst 70g
Lever: Max 70g lever (detta tänkt att ge 1-2 gånger på 7 dagar).
Ev. övrigt: Max 70g övrigt

Sen är det bara att pytsa ut det där över en vecka. Alt. att du gör en röra av allt, och använder 5-7% lever och ger lite av allt varje dag.

Linnea
2010-05-05, 14:39

Tack så mycket!

Elcyion
2010-05-05, 14:42

Använder du benmjöl istället för ben, ser det lite annorlunda ut.

Kycklingben är det vanligaste att använda på katt. Kalkon kanske också kan fungera? Men annars brukar resten av benen vara för stora. De kan med fördel användas till hunden istället ;)

Som kött kan du använda allt. Du gör skillnda på muskelkött och "kött". Men muskelkött menar jag allt kött som inte är organ eller liknande. Till katt kan du använda allt du hittar på mataffären (tex. gris, nöt, lamm, kyckling, kalkon…) Viltkött går också bra. Det ända att tänka på är att vara försiktig med kanin. I en barf-studie där katterna fick enbart kanin, drabbades alla katterna av taurinbrist. Kaninerna var då uppfödda matkaniner.

Jag sitter på ett mailinglista från USA, och där säger de att viltskjutna kaniner går bra. Men har inte sett någon studie eller liknande som bekräftar det.

BARFmycat
2010-05-05, 15:17

Man kan även ge tunna ben, typ kotlettben, ben som finns med grytbitar/"koklamm".

Men Elcyion, man bör inte ge katter nörkött eftersom det orsakar allergi hos många katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-05-05, 15:30

#10 Du säger det, men kan du presentera någon studie på det? Jag vet många som barfar katt på nöt utan problem också.

Tittar du på hundsidan, finns det en teori från standardt att allergier beror på näringsbrister/obalanser i kroppen. Som ex finns min tjejkompis. Hon hade en greyhound som vid könsmognaden inte tålde någon form av protein. Åt han kattgodis med fisksmak, fick han utslag på huvudet, vidare ner i öronen. Det räckte med de få han fick tag på om hon råkade tappa några på golvet (när hon skulle ge katten). Hon kontaktade Lena på Standardt, och behandlade enligt ett visst schema som hon föreslog. Efter ca. 1-1½ år tålde han protein som han skulle igen, och hon kunde servera honom rå fisk utan problem. Med det som bakgrund, skulle jag vilja påstå att det tankesättet som standardt har, måste innehålla någon form av sanning.

BARFmycat
2010-05-05, 19:14

Det var något jag och Silvestris diskuterade för ett tag sedan, hon länkade mig en sida där man kunde söka efter forskaravhandlingar och där skulle finnas både för fiskallergi och nöt, men jag lyckades aldrig hitta dem. Bad henne länka direkt till rapporterna, men fick aldrig någon länk. Då jag vet att Silvestris är väldigt kunnig på sin sak så har jag inte ifrågasatt detta med nötallergi. Fiskallergi är ju lättare att förstå, eftersom det verkligen inte finns några fiskar i öknen där katter ursprungligen kommer ifrån. Nöt förstår jag att det känns lite konstigt, det är ju inte som att katter käkar kossor direkt, men samma är det ju med lamm och fläsk, och det går ju bra.

Det är mycket möjligt att det är som du säger, men å andra sidan är exemplet du tar upp en hund, och de tål ju fisk bättre än katter.
Jag skulle också gärna vilja ha tag i en forskningsrapport som bekräftar fisk- och nötallergi hos katter, men jag väljer att ta det säkra före det osäkra just nu, och då det finns så mycket annat kött att välja mellan så är det ju inte direkt svårt att undvika nöt, billigare är det också.

Heffipeffi
2010-05-05, 19:49

Nej, matschemat är inte precis, just för att alla hundar inte har samma behov. En äldre hund, kanske behöver större procent grönsaker, för att hålla vikten.

Gröten blandas av lika delar bovet/hirs/avorioris. Gröten är inget som rekommederas generellt i Barf, men i vissa hundar mår bra av lite gröt, och i en del fall kan man ge det för att hålla kostnaderna nere. Gröten sägs vara väldigt näringsrik och inte innehålla gluten.

Av ekonomiska skäl köper jag oftast köttkross från Nordic eller klass, så mina hundar får oftast köttet i mindre bitar.
Men om man har möjlighet så tycker jag att det naturligaste är att ge djuren köttet i en stor bit, som de får tugga i sig. Det är ju meningen att det ska vara så likt ett bytesdjur som möjligt.

Annons:
BARFmycat
2010-05-05, 20:06

Jag blir bara lite fundersam över den där gröten, för generellt så brukar man ju undvika att ge spannmål när man BARF:ar, men både hirs, bovete och avorioris räknas ju som spannmål?

Där får man väl avgöra själv om man vill ge spannmål eller ej, Athletichors.

Elcyion
2010-05-05, 20:09

Jipotimas är ett sätt att barfa på. Men det finns väl ungefär lika många olika sätt, som det finns hundägare.

BARFmycat
2010-05-05, 20:09

Garanterat!Skrattande

Heffipeffi
2010-05-05, 20:22

#13 Enligt jipotimas är bovete en ört, hirs är ett frö, och avorioris är …. jag kommer inte ihåg anledningen till att man ska ge det, men i boken som Jill har givit ut skriver hon om fördelarna med gröten och till vilka hundar man bör ge den.
Men som du skriver, man väljer själv. Man får se till den egna hunden.

#15 Visst är det så. Men jag tycker att det känns tryggt att följa hennes råd, eftersom hon barfat många hundar, både valpar och vuxna, under många års tid.

Det finns ju även preymetoden, som innebär att man utfodrar hundar och katter efter i stort sett samma mall. Enligt preymetoden ger man mer kött, mindre ben och inga grönsaker eller tillskott, möjligen fiskolja.

Något man också ska tänka på när man läser rekommendationer är att när det gäller katt anges oftast benmängden i rena ben, medan när det gäller hundar är det RKB, dvs Råa Köttiga Ben, som anges.

BARFmycat
2010-05-05, 20:29

Spannmål är ett lite äldre ord för sädeslag (numera skällsord inom BARF?), hittade en bra lista på vad som är spannmål här;
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desslag

Ja alltså huvudsaken är väl att hunden tål det, och att det inte irriterar magen. Det jag vet är att man generellt säger att spannmål irriterar tarmen, och det är väl därför jag känner en viss motvilja mot det. Det kanske är jättebra näringsmässigt och så, särskilt om det kokas och ev. mixas, men just det där med att det skulle vara irriterrande gör att jag inte riktigt omfamnar idén att ge det.

Det där med prey tycker jag låter bra egentligen, men jag försöker ge grönsaker motsvarande det katten skulle få i sig via maginnehållet, det är ju faktiskt inte helt naturligt att de inte skulle äta vegetabilier över huvudtaget, anser jag.Obestämd

Sen tycker jag att det är liiiite högmodigt av oss människor att bara bestämma att de klarar sig utan något utan att göra några vidare efterforskningar. Det vet ju inte vi nu hur det påverkar djuren att helt utesluta vegetabilier.

Linnea
2010-05-06, 10:45

#13 Nej det förstår jag också, men här på denna sajt får man lite mer info om vad man kan ge, alltså inte bara "köttiga ben" eller "kyckling". Lite mer exakt vilka delar som man kan ge ofta óch så. Ex kycklingben till frukost och lite andra tips på vad man kan ge som, njurar, hjärta, grisfötter mm.

På deras hemsida stod det lite för allmänt om det hela tyckte jag. Ska man börja barfa är det bra om man kan få lite mer exakt vilka delar som är lämpliga som ex köttiga ben (räknas kycklingben till köttiga ben eller är det för mycket kött på dom?)

Behöver nog lite mer info innan jag börjar..

Silvestris
2010-05-06, 13:30

Jag skulle säga att det absolut allra viktigaste är att basen utgörs av köttben, vilka ärbara köttben som helst. Sedan ger man lever 1-2 ggr/veckan. Resten kan man ha ett ganska stort spelrum med.

Annons:
Heffipeffi
2010-05-06, 13:37

Jag håller med dig. Speciellt som nybörjare vill man gärna ha mer exakta mått att gå  efter.

Jag tycker att det är bättre när man räknar med rena ben, för som du säger, så kan köttiga ben variera mkt. Allt som har 20-80%ben, räknas som RKB.

Själv gör jag så att jag ger ca 50% RKB men varierar mellan kycklingskrov, kycklinglår, kycklingvingar, kalkonhals, kalkonskrov, revben från gris, och ibland viltben, alla med olika mkt kött på. Så förhoppningsvis blir det rätt i slutändan.

Läser man Billinghurst böcker så rekommenderar han upp till 80%RKB i kosten medan preymetoden endast innehåller 10% rena ben.
Så det är ganska stora variationer, men ändå fungerar tydligen båda utfodringssätten bra.

Tycker det verkar som att det är mer noggrannt med proportionerna när det gäller katt än hund.
Kanske beror det på att hundarna ofta jagar stora byten och inte äter upp hela bytet på en gång. Katterna äter ju upp hela bytet och får i sig "rätt" proportioner på en gång.

Det finns en mailinglista som heter NordBarf. Tyvärr är denna inte längre så aktiv, men om du går in och läser i arkivet på Yahoo, så får du ganska mkt information.

Elcyion
2010-05-06, 13:56

Det finns även en grupp som heter raw feeding på yahoo som är för hund barf.

Heffipeffi
2010-05-06, 23:06

Ja, rawfeedinglistan är bra och med stor aktivitet, men är den inte både för hund och katt? Där förespråkar man preymetoden.

Elcyion
2010-05-07, 00:48

#23 Jag var med på rawfeeding innan, men såg aldrig något om katt i inläggen. Men kanske bara missade dem. Därför gick jag ur igen. Rawcat är 100% katt, och sedan fick jag tips om rawchat idag också (yahoo gupp det med), där det borde vara både hund ochn katt, men har inte fått några inlägg därifrån än. Kan inte riktigt säga vad som skiljer rawchat från de andra två. Det står att det är en förlängning/systersajt till rawfeeding. Fick tips av en admin om den när jag ställde en fråga om hur man tillverkar eget godis i någon annans tråd om "treats".

Heffipeffi
2010-05-07, 01:09

Du har säkert rätt. Det var nog Raw Meaty Bone-listan jag tänkte på. Där finns det inlägg om både hund och katt :-)

Sugiyama
2010-05-07, 21:22

Jag har labradorer och dom väger ungefär lika mycket men är olika aktiva. Den mindre aktiva äter ca 1 kycklingklubba på ca 3 hg och 100g av något annat. Detta annat varierar jag varje dag mellan vom, grishjärta, 50 g lever + rå äggula+kokt äggvita, fisk osv. Benen kan bytas ut mot andra typer av ben. Den aktiva äter ungefär dubbelt så mycket.

Linnea
2010-05-18, 11:39

Ja då har jag börjat då. Dom har ätit barf i knappt 2 veckor nu. Hunden äter fortfarande torrfoder till frukost men den vara bara några dagar till sen blir det hel-barf för henne med.

Hunden äter allt men katten har lite svårt för lever och hjärta. Får försöka lura i honom det på nåt vis.

Annons:
BARFmycat
2010-05-18, 18:11

Vad bra att du kommit igång!Skrattande

Det ska nog gå bra det därFlört

Elcyion
2010-05-19, 00:43

Grattis Skrattande Önskar dig lycka till!

Ang. lever och hjärta. Många katter verkar gilla kycklinghjärta, och levern brukar jag köra med kniven i matberedaren. Sen blir den bara en slät sörja, som man lätt kan gömma i resten Flört

Linnea
2010-05-19, 09:36

Tack. Han åt det faktiskt igår på förmiddagen så tydligen går det nu! Här lämnas ingen mat längre.

Upp till toppen
Annons: