Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2614 ggr
Gika
2010-05-18 14:06

korkade jag

Jag måste få fråga en sak. Jag har läst runt lite här om barf och tycker det låter intressant om än dock lite krångligt.

Det jag reagerar på är att ni matar djuren med fågel och fisk ben. Sen jag var liten har jag blivit i tutad att djur som börjar på F får man inte ge benen till hunden då de splitras och blir farliga för dem. Är detta en myt eller vad är det som gör skillnaden? Är maten ni ger djuren rå eller kokt??

Annons:
Elcyion
2010-05-18 14:40
#1

Barf är alltid rå mat (utom möjligen grönsaker på hundsidan som ofta är kokta eller ångkokta).

Det där med ben på F gäller kokta ben. Har du tex en hund som kastar i sig maten (menar då att den inte tuggar den ordentligt), anser jag att man enbart bör ge större bitar kycklingben, som hunden inte kan svälja hela (utan måste tugga).

Till skillnad från människor (iaf på kattsidan), börjar inte matspjälkningen i munnen (vi människor har ett ämne i saliven) utan i magsäcken.

På kattsidan försöker man undvika att ge större mängder fisk och fiskben, eftersom många katter är överkänsliga/allergiska mot fisk, samt att fisk försvårar/förhindrar (kommer inte ihåg vilket) upptaget av en specifik B-vitamin.

Rovdjur som katt och hund har ett kortare tarmsystem än vi människor, vilket betyder att maten passerar igenom fortare på dem än på oss, och därför är risken mycket mycket mindre att de blir drabbade av tex salmonella (från kycklingen) än hos oss människor. Ev. salmonella bakterier hinenr helt enkelt inte utveckla sig och göra djuret sjukt innan de har kommit ut den naturliga vägen igen.

För att få mer specifika svar, är det bra om du skriver vilket djurslag du tänker på. Jag är mest inläst på katt, halvt om halvt på hund, men kan absolut inget om iller.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-05-18 18:15
#2

Artikel skriven av mig om F-ben;

http://barfmycat.wordpress.com/2010/01/23/om-de-3-fen/

Samma artikel finns även i artikelarkivet på Burmilla i fokusGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Gika
2010-05-18 23:00
#3

Ah, tac för svaren. Det var som jag misstänkte då. Då kan jag som inte barfar mina djur, än i alla fall, ge katterna och hunden otillagade rester av kött och ben i alla fall. Vi som undvikit det Obestämd. Tur att man aldrig slutar lära sig!

BARFmycat
2010-05-19 00:47
#4

#3

Ja det kan du absolut göra, men det är viktigt med hundar att man försäkrar sig om att de inte sväljer för stora bitar ben, utan tuggar dem ordentligt! Annars kan det faktiskt gå illa, men det har egentligen inte med själva benet att göra om man säger så, det är ju farligt för en hund att svälja en bit av en pinne också och det är ju sällan man hör att det är farligt att ge hunden pinnar.. Å andra sidan vet de nog att pinnar inte är matTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: