Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 3690 ggr
Heffipeffi
2010-05-05 00:52

Vilka förändringar har ni märkt efter barf?

Jag undrar vilka förändringar NI har mnärkt på era djur efter ni la om kosten till BARF, både postitva och negativa.

Själv tycker jag att den största förändringen är PÄLSEN. Katterna fäller nästan aldrig. Hundarna fäller när de har sina fällningsperiuoder, men inget däremellan. Efter fällningen kommer de snabbt i päls igen.

Tänderna är också finare. Ingen tandsten eller plack på tänderna.

Min ena hund som haft svårt att lägga på hullet och haft lite krångel, med magen hela livet, är bra i magen och har fått lagom hull. Den andra hunden som under torrfodertiden ständigt var hungrig, och på jagkt efter ngt att äta, fastän hon var lite överviktig, är nu perfekt i hullet och nöjd när hon fått sin mat.

Något negatvt har jag inte lagt märke till.

Annons:
BARFmycat
2010-05-05 01:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Först hade båda mina katter en avgiftningsperiod på 3 veckor, de hade ätit Hill´s blötfoder i 2 år, och sporadiskt bötfoder, tror det var Mjau.

Gert var värst, han hade hemskt fettig päls och mjällade ordentligt.
Sen så gick den över, och ur askan reste sig två Fenixar. Glänsande pälsar som man inte kunde sluta pilla på!Skrattande

Och tänderna.. Lite tandsten hade de innan jag började BARF:a (var ganska duktig på att själv rensa dem från tandsten), och den bara försvann, tänderna blev kritvita och blanka, och de slutade lukta as ur munnen, så man var ju tvungen att lukta dem i käften typ varje dag för man kunde inte tro att det var sant att de luktade FRÄSCHT ur munnen!

Sen så vart de mycket mer harmoniska på något vis, jag kan inte riktigt förklara det. De var ju utekatter då, så de fick ju gå ut och så, men det var som att de vart mer tillfreds med sig själva när jag började med BARF. Ernst fick en energi som jag aldrig sett förr. Han har alltid varit rätt inaktiv, redan som kattunge. Sen var han mer innekatt än utekatt, sååå lat. MEn han fick en helt annan energi efter nån månad på BARF, och ville gå ut mera.

Och så slutade det ju lukta ruttet från kattlådan, bajset luktar ju ingenting!SkrattandeSkrattande

Gert blev asbiffig, han omsatte så sjukt mycket muskelmassa, han började gå som en biulldogg för han hade så feta lårmuskler xD
Riktigt butch blev han..

Och det bästa av allt var att båda katterna gick ner så mycket i vikt, de vägde 8 kg var när jag började. Sen vägde de 4. Nu har de växt lite mer och väger typ 6-7kg tror jag, men de är inte feta, bara sjukt stora.

Det enda negativa jag lagt märke till är att jag har aldrig haft så matglada katter, man får aldrig vara ifred i köket, om det nu är något negativtTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-05-05 15:18
#2

Det jag framför allt märkt är att Jamaal ÄTER! :D Han tröttnar annars på allt efter några dagar, testat olika torrfoderssorter och färskfoder. Nordic åt han i två veckor, sen var det trist. Han är fortfarande lite mager, men ingenting mot hur han såg ut innan.

Tyvärr har jag inte märkt att magen blivit bättre. I perioder är den jättebra, sen brakar den ihop och han får diarré utan för den skull ha ätit något konstigt. Han har alltid haft känslig mage :(

Elcyion
2010-05-05 17:31
#3

#2 Kolla på standardt mage och ph. Finns att köpa på foderbilen.se När min hund var sjuk, och hade en mage som inte var av denna värld (sprutdiarré) var jag jättenöjd med dem. Minsta lilla utom den hemmalgade specialmaten hon fick, gjorde att magen rasade. Men den blev bra igen nästan på en gång. Då kombinerade jag både mage + ph.

Medarbetare på jack russel terrier

Aviendha
2010-05-05 17:49
#4

Muskelmassa som lagts på ett mycket bättre sätt. Snygga tänder utan tandsten icke att förglömma.

På de två som äter torrfoder men får möss i kosten har fått snyggare päls med mer glans. De ena hade en riktigt sträv, matt och totalt livlös päls innan. Han som äter mest kött är just nu inne i fäll och ser förjäklig ut så där kan jag inte yttra mig så mycket :P

(jo, iller hade jag)

Heffipeffi
2010-05-05 19:21
#5

# 1 Du skriver att katterna blev mer harmoniska. Jag håller med, men kan inte heller förklara riktigt hur det mäks. Men det syns på ngt vis i alla fall. Har även märkt samma effekt på hundarna.

Och visst är det som du skriver, att kattlådan är mkt behagligare att regöra nu. Det går åt mindre bajspåsar till hundarna. Min schäferhane lämnar efter sig lika små högar som min mammass dvärgschnauzer.

#4 Visst har de mer muskelmassa. De är stora och kraftiga utan att vara feta. Glömde bort de, då det är naturligt att de ser ut som de gör.

Jag tycker att överlag så märks mer förändringar på katterna än på hundarna. Säkert beroende på att hundar är omnivoarer medan katterna endast är carnivoarer.

BARFmycat
2010-05-05 19:25
#6

#5

Haha! Vad säger mamman då då?Tungan ute

Det där med huruvida hundar är carnivorer eller omnivorer tycker jag inte att man ska hugga i sten, det är fortfarande inte bevisat att de är omnivorer, men det forskas i det just nu. De är ju däremot inte lika strikta carnivorer som katter, det håller jag med om.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Heffipeffi
2010-05-05 19:37
#7

#5 Mamman föredrar större högar mot attt "slabba" med BARF, Hon tycker att JAG håller på med konstigheter!?!?!

Ja du har rätt i att åsikterna går isär om hundarna är rena carnivoarer eller ej. Men vad man vet så kan hundar i alla fall överleva (OBS! Överleva) på en vegetarisk kost, även om det inte är det optimala, medan katter inte kan det.

(Jag brukar försöka förklara för mina hundar att de är carnivoarer, när de vill äta hönsens säd, men de bryr sig inte. Vi är omnivoarer säger de ;-)

BARFmycat
2010-05-05 20:09
#8

#7

Hahaha, jaa, smaken är som baken (HAHAHA)…

Jo fast det är ju för att katter måste ha taurin, hundar klarar sig utan.
Jaja, jag låter det vara osagt vad de är, jag bara känner att jag ser dem som carnivorer, men jag anser att de ska/kan äta mer grönsaker än katter.

Haha, du jag har en katt som tycker om knäckebröd, båda gillar majs och den andra gillar broccoli, hur carnivoriskt är det då?!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Gemm]
2010-05-05 20:36
#9

Det mest utmärkande på alla katter är energin, det busas mer och ja attityden till saker är annorlunda utan att riktigt kunna sätta fingret på det.

Min äldsta farbror var väldigt pluffsig och lite tjock på ett osmickrande sätt innan, under sina första månader på BARF märkte jag att något höll på att hända. Det såg ut och kändes som att han höll på att modellera om sin kropp på något sätt, musklerna såg annorlunda ut, de blev större och fastare… Övervikten han bar på är reducerad och nu har han såklart en påse hud hängandes där istället. Han är dock fortfarande en kraftigt inavlad och därmed väldigt konstigt byggd katt med lite problem jag kommer fortsätta få acceptera. Farbrorn och jag håller fortfarande på och klurar på hur vi ska få ordning på pälsen t ex.

Allmänt är en förbättring i pälsen (främst hos de andra två då, den är jämn och silkeslen) och jag hittar inga beläggningar på tänderna längre. De visar också en helt annan entusiasm gällande maten nu, de blir milt uttryckt BESATTA när det är kycklingvingar och morrar för att få ha sitt goda för sig självt (tihi). Sånt hände aldrig med torrfoder.

Aviendha
2010-05-05 21:10
#10

#9 Ja, det där med att de visar entusiasm över maten har du rätt i, det glömde jag :)

Bara det faktum att barf innebär att de får olika saker hela tiden tycker jag är en fördel i sig jämfört med torrfoder som ser, känns och luktar lika dag ut och dag in.

[Neko]
2010-05-06 18:48
#11

#9 Katterna får mer energi? Ja då ska jag inte barfa dem hahaha! Skrattande De har energi så att det räcker och blir över, iaf cornish rexen ;) Nä men jag håller faktiskt på att vänjer över dem lite sakta. Rexen är väldigt nyfiken på hundens mat, och vom är nog favoriten. Men det går lite trögt på att äta riktiga köttbitar, men någon gång lär de väl fatta vad hörntänderna är till för :)

#3 Jag ska kolla på det, tack för tipset! Afghan och diarré är ingen höjdare :( Han ser rätt rolig ut när man tofsat upp hela rumpan och punghåret Skrattande

BARFmycat
2010-05-06 18:56
#12

#11

Och ett slags inre lugn har jag, Gemm och Heffipeffi märkt av, fokusera på det istället för mer energiFlörtTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Punkten
2010-05-06 19:13
#13

När vi valde att gå från halvBARF till helBARF blev våra illrar mer aktiva och avföringen blev bättre. Tidigare hade vår lilla hona varit väldigt dålig i magen av och till. Det har blivit mycket bättre… och för att inte tala om pälsen :) De är så mjuka. Komplettera det med nytvättade filtar med mjukmedel så har man egna krambjörnar ;)

Annons:
Heffipeffi
2010-05-06 23:10
#14

Ökad energi och ett inre lugn behöver inte motsäga varandra. Mår man bra har man ett intre lugn och också energi. Mår man inte bra psykiskt orkar man inte med så mkt heller.  Och mår man inte bra fysiskt så mår man inte heller så bra psykiskt. Det gäller nog både människor och djur.

Elcyion
2010-05-07 00:54
#15

#8 Snackade med en kompis tidigare (för länge sedan) som barfar sina greyhounds.

Det hon sa var att en normal presterande sällskapshund inte behöver tillsatt taurin, men att hon hade sett någon studie som tydde på att elitpresterande hundar (som tex hennes greyhounds som tävlar på elitnivå) behövde få tillsatt taurin från tex hjärta, eftersom de mängder de tillverkade själva, blev för lite jämfört med vad de gjorde av med.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
2010-05-07 01:05
#16

Jag har också läst att det i vissa situationer kan vara bra att hundarna får extra taurin,

HannaM
2010-05-07 01:22
#17

Betydligt trevligare konsistens på bajset, finare pälsar. Vita fina rena tänder. Dom som alltid har ätit barf har bättre muskelmassa, dom andra tror jag förbättrade sin muskelmassa men det är inte lika tydligt. Gamlingen som ligger lågt i blodsocker är stabilare än han hade varit på torrfoder (fast det kan jag ju förståss inte bevisa efterosm ah ninte äter torrfoder=P).

Sugiyama
2010-05-07 19:18
#18

Glansig tjock päls, vita fina tänder, inga öronifektioner, något min äldsta hund drogs med nästan jämt, mer harmonisk. Min yngsta hund har alltid ätit BARF så jag ser ju ingen skillnad på honom men han har väldigt fin päls och är bra musklad. Han skadar sig heller aldrig trots att han spränger fram när han arbetar. Vet inte om det har med fodret att göra men jag märker skillnad mot andra torrfoderhundar som jag tycker är skadade jämt.

BARFmycat
2010-05-07 19:20
#19

#18

Vad gör du med den yngsta hunden?
Blev lite nyfiken nu..Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
2010-05-07 19:51
#20

#18 Det låter ju inte helt orimligt tycker jag. En starkare, friskare individ för sig annorlunda än en individ som inte är i exakt fullform. Dessutom så finns ju en större "motståndskraft" både mot sjukdomar och en större tålighet när det gäller fysik om individen mår bättre :)

Annons:
BARFmycat
2010-05-07 22:16
#21

#20

Ja det är ju till och med vetenskapligt bevisat att djuren får bättre immunförsvar av BARF!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sniffit
2010-05-07 23:22
#22

För att inte säga att ma nkan nyttja torrfoder som godis.. Ekonomiskt värre.

Missannas
2010-05-08 15:01
#23

Mina katter har fått mycket mer energi, vilket jag inte trodde var möjligt Flört De beter sig på ett helt annat sätt när de äter BARF än när de åt torrfoder. En av mina tjejer, Uma, morrar när någon av de andra kommer i närheten av hennes kött Skrattande torrfodret däremot, var ju inte värt att försvara. Andra förändringar är finare tänder, bättre andedräkt, glansigare päls. De är också mycket mer harmoniska och "gladare".

Molly, som gärna tuggade på saker innan, har nästan slutat med det nu när hon i stället får tugga ordentligt på sin mat.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

BARFmycat
2010-05-08 15:20
#24

#23

Jag blir så glad när jag läser om dina framgångar!Skrattande

Morrningarna kommer du nog få dras med ett tag, mina slutade inte förrens efter ett år, då fattade de att det är nog ingen som ska ta deras mat.. Om inte någon annan katt kommer förstås, då morras och fräses här en del!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Musiken
2010-05-08 16:44
#25

Mina ater mindre (och ar mer slimmade), de leker mera - bade med maten och med varandra, de ar mer aktiva och de har ingen tandsten alls.

Missannas
2010-05-08 20:22
#26

#24 De andra två har ju slutat morra för länge sen, men Uma förvandlas till ett litet lejon när hon får kycklingvinge eller koklamm Skrattande ibland låter det som att hon säger nam, nam, nam, nam… när hon äter! fast när det serveras något annat, lever tex. så är det knäpptyst!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Sugiyama
2010-05-10 13:57
#27

#19 Jag tränar och tävlar i sök och jaktprov. Han är också apportör på jakter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: