H Nordic Köttkross/Vom
Vi har kikat på nordics vom och köttkross, och funderar på att börja ge detta till våra hundar. Med 12 hundar (varav 11 huskyn) är foderkostnaden helt plötsligt rätt hutlös. Även om vi köper detta av återförsäljare kostar det bara 13 kr/kg. Får troligen ner det mer om vi köper hem stora mängder.
Funderar på att ev tillsätta kornkross och/eller hackade grönsaker åt de hungriga som lätt lägger på sig, för att ge lite foderberikning, dvs mättnadskänsla. Kanske krydda det med blod, som nordic oxå säljer billigt.
Sen har jag tillgång till blandat utbud av charkvaror med utgått datum, så det blir mest korv av olika slag, även kyckling, köttfärs, märgben, leverpastej, blodpudding, att ge som omväxling och tillskott.
Om vi skulle börja köra med detta, vad mer bör vi tillsätta? Kalk, vitaminer, eller går det att få till detta med bara färska tillskott?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du bör tillsätta kalk vitaminer och mineraler så du kommer upp i det hunden behöver. Om du inte köper Nordic Bas då den innehåller allt vad hunden behöver.
Grönsaker innehåller mycket vitaminer men måste kolla vad för vitaminer just den grönsaken innehåller.
Men med mkt omväxling i fodret med lever, köttfärs, kycklig men mera så går det bra.
Men så länge man inte har ett fullgott helfoder så måste man tillsätta det livsviktiga ämnerna själv.
MVH Johanna.
Återförsäljare av Nordic hundfoder.
Om du inte ger hundarna ätbara ben kommer du vara tvungen att tillsätta kalk. Ca ½-1 tsk benmjöl/100 g kött.
Ge lever en gång i veckan så slipper du oroa dig för A-vitaminbrist. I övrigt borde en varierad kost täcka upp det allra mesta. Ägg är vitaminpiller så ge äggula någon gång ibland.
Klass har också olika köttblandningar, som de säljer i 10 kg block.
Tror att du kan få ner det till ca 10kr/kg om du köper större mängd.
Elin: Om du mailar mig vad du behöver och vill ha så ska jag nog kunna fixa fram åt dig så dina hundar får vad dem behöver.
Jag har hemlevernas 2 ggr månader. Bra priser.
Beställer du snart kommer en leverans till lön.
Hör av dig.
MVH Johanna

Reagerade på "Funderar på att ev tillsätta kornkross och/eller hackade grönsaker åt de hungriga som lätt lägger på sig," eftersom korn är perfekt för att få upp hullet med :P
Har visserligen aldrig gett det (vad jag vet) till hundar, men jag vet att både människor och hästar går upp i vikt pga stärkelse osv i just korn.
Hur funkar hundar på säd i allmänhet?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag fick rådet av Klass-försäljare att sätta till ett par nävar havregryn för att få UPP min ena hund i vikt, så det ligger nog ngt i det du säger.
¨

Hmm, då får man kanske köra hel säd för att ge mättnadskänsla utan viktökning. Vet bara att jag hört folk öka på köttet med havre för att ge mättnadskänsla utan att de blir feta.
Annars blir det rivna morötter och vitkål…
MVH Elin

#7 Prova hel korn i så fall. Det är mer svårsmält än havre så det ger nog mer mättnadskänsla och mindre näring.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Varför inte blanda i råa grönsaker som bukfyllnad?
Medarbetare på jack russel terrier
Elin: Vill du vara med och beställa foder så kommer en leverans nu i slutet av maj. Tar emot beställningarna nu tills den 19:e.
Så får du vad du vill ha.
Kör hem det åt er med.
MVH Johanna
Du kan ge helhavre som inte innehåller lika mkt stärkelser som kornkrossen gör. Den gör att bland annat hästar blir fetare men inte så mkt piggare.
Havren är bra den ger lite energi och bra mätthetskänsla och sen är det gott med.
Men tänk på att man inte ska blöta upp havren innan man ger den eftersom det kan bli giftigt har jag hört.

Borde det inte fungera lika bra med havregryn?
Hel havre kommer sannolikt ut i samma form som den kom in, det gör den ofta även hos hästar. Till hästar brukar man klippa havren så de kan komma åt insidan av fröväggarna. Fröväggarna i havren är väldigt kraftiga och hårda, vassa kan de också vara. Då spannmål irriterar tarmen hos köttätare tror jag att det skulle vara bättre att försöka undvika dessa frökapslar eftersom en irriterad tarm kan orsaka diarré.
Om man ger havregryn så kan man ju koka gröt på dem ock mixa den, så har mn verkligen gjort allt man kan för att göra en så mild bukfylla för hunden som möjligt.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#11. Havrgryn går bra det med.
Men vill man bara att hunden skall bli mätt så bör man fundera på något annat än spannmål att blanda i.
Ja havren kommer nog hel ut som in. Men blir mer bukfylla och kroppen suger upp näring men skal kommer ut.
Jag hade gett mer grönsaker som inte är för fullt med vatten eller för mycket socker. Eller öka intaget av foder.
En hund bör bli mätt på sin dagsgiva.
Kokar man ex gröt så använd inte salt.
Salt skall undvikas så mkt man kan.

Jag tycker också att om man ska ge som bukfylla, ge grönsaker
Men ska man ge just havre för att följa rådet att få upp hunden i vikt, tycker jag man ska undvika hel havre och istället ge havregryn. Och då bör de nästan kokas, så de inte sväller i magen.
#13.
Ja man kan göra mycket med havre.
Men vet att många hundar älskar gröt och det gör en mätt på längre tid. Det tillsammans med grönsaker och vitaminer mineraler som ej grönsakerna tillsätter i sig själv.
Kalk och sådant är viktigt. Ger man ej ben ska det vara benmjöl osv.
Men ett färskfoder i helform är att rek om man vill barfa men med mindre spannmål som det innehåller. Sen lägger man till grönsaker och annat själv. Som extra.
Så gör vi.
Ris kan man även ge istället för havre. Det är bra även för hundar med känslig mage. Men endast extra.
Annars som en diet typ.

Jo jag vet hur man BARF:ar
Men nu var det åt Vattnadal som undrade om man kunde ge kornkross som bukfylla.
Personligen anser jag attdet är bättre att ge grönsaker än att ge någon form av spannmål, om man inte är ute efter just en särskild egenskap som just det spannmålet har.
Ris ser jag inget användningsområde för, det innehåller inget särskilt som är bra och det är extremt kolhydratrikt, och då köttätande djur inte har något bevisat behov av kolhydrater tycker jag inte att man ska ge det. Vad ris har för inverkan på en känslig mage tror jag att man kan uppnå minst lika bra och förmodligen bättre om man ger något som är mer naturligt, som till exempel kaninmage.

Vi kommer inte att köra något av nordics helfoder, då blir det billigare med fodax. Vi ligger på en foderkostnad på en bra bit över 50-lappen per dag i dagsläget, under sommarvilan. De äter eukanubas everyday, med uppfödarrabatter ett riktigt billigt foder, som ändå är OK, och man ger mindre än de rena spannmålsbaserade doggy od.
Hundarna är alltså 12 st, 1 ung aktiv golden på 25 kg, 4 huskykastrater som inte behöver så mycket i näringsväg utan att svälla upp (en av dem får absolut inte äta majs, som gasar igång hans stress till rätt outhärdlig galet speedad hund), de klarar sig gott på ett normalt vuxenfoder, 2 tikar äter detta enligt rekommendationen för sin 20 kg vikt. Grabbarna på 30 kg äter samma mängd som tikarna, och håller sig fint i vikt då.
Sen har vi 4 valpar på 5-6 mån och en tik på snart 2 år, som inte har sån extrem förbränning nu under "vilan", de äter som en 25 kgs hund av normalfodret. Så tillsist en tik på 3 och en hane på 2, som trots vilan nu förbränner massor, de äter 1 L torrfoder om dagen av detta. Dubbla mängden som de andra äter, och håller bäst hull av alla. De får även ovan nämnda charkvaror då och då.
Köttkross och vitkål/morötter, samt ev havre eller kornkross till vissa för att ge mer mängd. Till detta benmjöl, får de ben (kyckling, fläskben, märgben, grissvansar ed) ger vi inget benmjöl. Fyller på med blandade charkvaror vid tillgång.
De tunnaste kanske får laxolja, eller annat fett extra. Vi har ofta tillgång till fett, lite kött och ben från bekanta med köttkor.
Låter detta vettigt?
MVH Elin

Både och. Jag vet hur en tjejkompis till mig barfar sin greyhounds. Där kör hon nordic oxkross, morötter/vitkål, kalk samt extra vitaminer/mineraler (via alger).
Så grunden tycker jag ser bra ut, men om det blir helt bra utan (alg)tillskott eller liknande, vågar jag inte svara på. Där skulle jag sätta mig ner och räkna.
Hon har runt 15 hundar, och hon hittade ett billigt alternativ till kalken på hundsidan. Hon hittade motsvarande på hästsidan. Mycket billigare. Bara att kolla och jämföra innehåll.
Medarbetare på jack russel terrier
Har Fodax köttkross också, eller är det helfodret du menar?