Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3226 ggr
Zabbio
2010-05-08, 01:14

Samma röra till katt och hund?

Går det att få ihop så att det fungerar?

Jag hittade en köttkvarn på loppis idag. Köpte, testade.. katten åt. Herres***n! Den andra -äldre och kräsnare - katten bor just nu hos en kompis eftersom jag inte lyckats ''klcka'' riktigt med henne, och medecineringen hon ska gå på nu, problemen med maten osv.. det känns helt enkelt inte särskilt roligt med henne trots att hon är fin och social. Så eftersom kompisen verkar tycka om henne så testar vi att ha henne där nu. Förhoppningsvis klickar det bättre för dem :) Hon verkar komma överes någorlunda med den katt som kompisen har och verkade inte alls särskilt besvärad eller ledsen över att vara på en ny plats, tvärtom, kom rätt fram och ville kela.. men skulle det inte gå eller kännas rätt (eller om jag ångrar mig) så får hon komma tilbaka hit och stanna. Skulle inte ge/sälja henne till någon annan än denna kompisen.

Hur som helst. Nu har jag en hund som äter allt kött, och en katt som äter malet kött.

Visserligen hjälper malet kött inte tänderna särskilt mycket och egentligen vill jag ju ge det bästa. Samtidigt skulle det vara skönt om hunden behöll maten i matskålen och inte försökte ta upp den i soffan eller bloda ner sin bädd.. :3

Jag tänkte också ge köttben/kycklingvinge ett par gånger i veckan som tandmotion.. definitivt till hunden, till kisen om hon äter det.

Men röran, går det att komponera en röra som fungerar lika bra för bägge djuren? Hur mår hundar på kattröra?

Funkar det med 7% lever, 15-20% hjärta, 20% njure/vom/lunga/osv och 60% muskelkött + benmjöl, eller blir det fel balans/saknas något för dem?

Kan vovven få något att dryga ut med, behövs det, eller…?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
BARFmycat
2010-05-08, 01:29

Jämför dessa två listor, där står minimum och maximumvärde för;

Katt
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+1399&aid=657

Hund
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=2+1659+1661&aid=662

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
2010-05-08, 01:40

Förlåt, men de siffrona säger mig faktiskt ingenting alls… :/

För det första har jag inte en susning om exakt vad och hur mycket av de olika ämnena som finns i råvarorna. För det andra har jag inget räknehuvud och har grymt svårt att räkna rätt på % halter osv i den omfattningen….

Jag har lärt mig en del om katt barf och fick några riktlinjer på hundbarf, men från det till att räkna ut foderstater efter % zink i ts,ä r det lite långt för mig.. jag undrar ju bara om det kan gå att få ihop det eller om det blir helt fel.

Till hunden är det ju dessutom lätt att lägga till något om det behövs… tar gärna emot tips för att dryga ut hundbarfen också..

Heffipeffi
2010-05-08, 02:59

Det borde fungera. Låter ungefär som preymetoden. Där rekommenderas :

80% muskelkött

10% Ben

10% Inälvor

Så finns det ju olika åsikter om hundarna ska ha grönsaker eller ej, men enligt mig skadar det inte att de får lite grönsaker. Men om hunden ska kunna tillgodogöra sig grönsakerna ska de vara mkt finfördelade, helst mixade, eller kokade.

[Neko]
2010-05-08, 10:29

Min hund har en fäll där han får äta ben på, så slipper man blod i soffan ;) Men han är ju jäkligt snabb upp i soffan eller sängen om jag inte står och passar på honom haha Skrattande

Zabbio
2010-05-08, 12:21

#3 ok,  tänkte köra och handla nu, så då köper jag så att jag kan göra en sån..

Skulle ju kunna koka/sjuda grönsaker och ge henne någon gång i veckan.. kanske tillsammans med lite ris? Och nåt gott om hon inte äter det :)

Men det är ju lättare på många sätt att bara göra en grund som man kan ha i frysen och ta fram till vardagen, utan att behöva skilja på och separera till hunden och katten.. En som täcker det mesta iaf :)

#4 Min hund har också en fäll. Den är vit…eller var.. ;) Det är väl mycket att det är enklare, och så behövr jag inte torka blodiga golv varje dag heller..

Men riktiga ben ska de få regelbundet iaf :)

Och katten åt sin köttfärs idag också!  Halleluja! :p

Zabbio
2010-05-08, 12:24

Btw, vovve är av den slimmade modellen som såg undernärd ut hela barndomen trots mängder med foder. Nu ser hon ok ut, men långt ifrån fet.. funkar det att lägga till något för att hon ska hålla hullet? Tänker kornkross eller liknande efter att ha läst den andra tråden? Ger det till hästarna så det hade varit lätt att smyga med sig, gissar att de bör kokas lite bara?

Annons:
BARFmycat
2010-05-08, 14:05

Ursäkta om jag var otydlig, jag skulle precis gå och knoppa så jag hann inte ge ett utförligare svar, det ska du få nu iställetTungan ute

På dessa två listor så ser du vilka ämnen som man kan överdosera, och då står det exakt hur stor den största mängden max får vara.

För katt är det;
Metionin max 1,5%
Zink max 2000mg/kg
Vitamin A Max 750 000IU/kg
Vitamin D max 5000IU/kg

Uppgifterna publicerades 2008

För hund är det
Kalcium  max 2,5% (Det här låter för övrigt helskumt, hoppa över det..)
Fosfor max 1,6%
Kalcium : Fosfor kvoten max 2,5%
Magnesium max 0,3%
Järn max 3000mg/kg
Koppar max 250mg/kg
Zink max 1000mg/kg
Jod max 50mg/kg
Selen max 2mg/kg
Vitamin A max 250 000IU/kg
Vitamin D max 5000IU/kg
Vitamin E max 1000IU/kg

Uppgifterna publicerades 2008

http://www7.slv.se/livsmedelssok/
kan man säka efter näringsinnehållet i livsmedel, en mycket användbar funktion när man BARF:ar!

Sen så tycker jag kanske att de här uppgifterna känns lite i behov av en uppdatering.. Man har ju alltid fått höra att det är lättare att BARF:a hund ärn katt, men nu blir man ju osäker när man tittar på de här siffrornaObestämd

I alla fall så tycker jag att du ska kika lite på SLV om det är något kött som innehåller mycket av något av listade ämnen för hund, så kan du ju ha det i bakhuvudet.

Annars så tyckte jag att det receptet med 7% lever, 15-20% hjärta, 20% njure/vom/lunga/osv och 60% muskelkött + benmjöl verkar vara bra, rent spontant så tycker jag ju att det är bättre att ge riktiga ben istället för benmjöl bara..

Vad det gäller grönsakerna, jag tror att hundar tål att äta mer grönsaker än katter, men därmed inte sagt att de kanske nödvändigtvis ska göra det. Jag brukar försöka föreställa mig hur mycket vegetabilier en hund eller kan skulle kunna tänkas få i sig på en dag via maginnehållet på sitt byte, så mycket vegetabilier vore ju det naturliga för dem att äta? Mina katter får en iskubsform med grönsaker var varje dag, jag har blandat i köttfärs så de vill äta dem. Grönsakerna är ångkokta och mixade.
Ris ser jag ingen anledning till att ge, vad skulle det vara bra för och varför? Ris är ju mycket kolhydratrikt och inte rikt på några särskilda näringsämnen, då är det ju bättre och "nyttigare" att ge enbart grönsaker enligt min åsikt.

Och vad ska du med kornkross till? Är hunden mager, ge animaliska källor som kan leda till viktökning, inte vegetabiliska. De tas bättre upp av kroppen, och irriterar inte tarmen. Försök ge naturligt fett kött som lamm eller fläskfärs med hög fetthalt. Jag ska se om jag kan hitta några artiklar med tips på hur man får en hund att öka i vikt, så jag återkommer med det.

Elcyion
2010-05-08, 14:22

#7 På natural cat skrev de något om att man skulle vara försiktig med att ge hundar fläskkött. Någon hade läst någonstans om någon syra/ämne som verkade negativt för lederna. Men de kunde inte hitta den rapporten igen. Men du får gärna se om du kan hitta den. Jag skulle gärna vilja läsa den då :)

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-05-08, 14:38

Men vet du vad, det där har jag hört om för människor också!
Min sambos leder börjar knaka som sjutton om han äter för mycket fläskkött, så det ligger nog en poäng i det. Men jag vet inte heller vart man kan hitta belägg för det, det var hans morsa som är sjuksyrra som sa att det berodde på fläskköttet.

Nu menade ju inte jag att man ska byta ut allt kött mot fläskkött, bara en del. Som sagt, man kan ju ge lamm också.

Elcyion
2010-05-08, 14:39

Däremot brosk från gris är bra. Innehåller flukosamin.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-05-08, 14:45

Okej, det här är vad jag hittat hittils, det kommer från ett bodymod forum (för människor), de killarna är typ små nutritionister allihopa, sjukt duktiga på sin sak. Men man kan inte ta det som vetenskapliga fakta, naturligtvisTungan ute

Äter man något med purin i så kommer kroppen att ombilda det till urinsyra och utsöndra det genom njurarna. Purin är en av kvävebaserna i DNA.

Problemet med urinsyra är att det är dålit lösligt i vatten och bildar istället lätt kristaller. Kristallerna kan därefter sätta sig på ställen med dålig cirkulation som t e x i lederna.

Finns en del livsmedel som i reklam märks med Fri från purin.

Är purin ett problem för ung, friska, mäniskor som tränar ? Svar NEJ!

Zabbio
2010-05-08, 14:57

Ris var mest för att dryga ut maten, det är lite billigare med ris än kött.. :3

Korn var mest nåt jag tänkte på efter att ha läst i ett par trådar..

Som sagt kommer de få ben ockå, men inte varje dag eftersom katten inte får i sig något annat då (om hon ens äter det) och hunden lämnar blod i hela lägenheten när hon får helt kött och ben.. så detfår bli ett par gpnger i veckan bara om jag ska orka med.. så där lagom innan jahg ska torla golv typ ;)

BARFmycat
2010-05-08, 15:17

Men ge hellre grönsaker isåfall, tycker jag.

Prova mata utomhus?Tungan ute

Annons:
Zabbio
2010-05-08, 15:25

Ok, vilken typ av grönsaker? Morötter? :)

Åh jo, grannarna blir säkert överlyckliga av att se en str svart hund slita i sönder köttstycken på lekparken där deras barn leker :P Bor i lägenhet :3

BARFmycat
2010-05-08, 15:42

Ja det kan man ju använda sig av, eller blanda lite. Eftersom det ändå är brukligt inom BARF att man ger grönsaker så kan man ju lika gärna ge dem som bukfyllaGlad

HAHAHA! "Han älskar barn, särskilt som middag.. Men det är okej nu, han har precis ätit!"

Heffipeffi
2010-05-08, 15:55

Vom är bra till hundar som har svårt att lägga på hullet.

BARFmycat
2010-05-08, 16:00

Startade en ny tråd om viktökning nu nyss

Upp till toppen
Annons: