Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 3834 ggr
jahadu
2010-03-25 14:33

barf?

Hej, har ingen aning om vad barf egentligen är och hur det fuknar men jag är desperat efter något att ge min hund som inte innehåller massa konstiga ämnen….

Grejen är att han har epilepsi (ganska svår sådan) och det finns inget färdigt torrfoder som är det ultimata för honom för exakt alla innehåller något ämne som kan förvärra hans sjukdom. Gav honom blodpudding ett tag och det verkade funka super, men det lär ju inte innehålla allt han behöver. Och vad exakt är det han behöver? Har ingen aning om en hunds vitaminbehov osv…

Snälla, finns här någon som har nåt tips? (förutom att rådgöra med veterinär för dom är lika lost som vi)

Fodret får kort sagt inte innehålla nåt fiskpulver eller ämnen som GLA, BHT, BHA med flera…

Och en sista fråga…hur dyrt blir det att fodra med barf i månaden för en hund på 30kg?


Annons:
[Neko]
2010-03-25 14:36
#1

Jag vet inte vad din hund ska äta, men min kille som väger 30kg räknade jag ut kostar mellan 7-800kr i månaden. Varierar lite beronde på om jag får tag på extrapriser, korta datum osv. Så samma pris som ett kvalitétsfoder

BARFmycat
2010-03-25 14:46
#2

Hej där

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hund, men det finns några fodertillverkare som gör foder för hundar som inte innehåller massa konstigheter, och det är Orijen, Acana, Oliver´s petfood och Standardt.

Finns säkert flera också, som jag inte vet om.

Du kan ge kött med ben och lever till en början medans du tar reda på mer information, det ska innehålla allt som behövs kortsiktigt.

Du måste vara försiktig med benen så han lär sig att tuga ordentligt och inte bara sväljer benen, då kan det gå illa. Håll i benet eller krossa det så du är säker på att han inte sväljer för stora benbitar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

jahadu
2010-03-25 15:02
#3

han äter Olivers och har alltid gjort och det funkar väl bra, men jag litar inte på att där inte finns något dåligt ämne. För vissa ämnen sätts dit innan det hamnar hos tillverkaren (i detta fall olivers) och därför behöver de inte skriva ut ämnen de inte själva har satt dit.

men hur vet man hur mycket vitaminer och sånt som han behöver?


BARFmycat
2010-03-25 15:15
#4

#3

Som sagt, jag är inte särskilt kunnig på hund, det är mycket möjligt att sådant är fallet, och naturligtvis är ju BARF det bästa alternativet. Har inte AAFCO (Association of American Feed Control Officials) någon riktlinje för hund?

Annars så har väl Bravo såna där klasskorvar för hundar? Kollat det?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2010-03-25 16:20
#5

Jag vet att man behandlar eplepsi på människor med ketogen kost så det borde funka på hundar också. i det fallet är orijen inte ett allternativ då det innehåller för mycket kolhydrater.

Vet du hur mycket vitaminer du behöver och räknar du ut hur mycket du får i dig varje dag?

Utfodrar man med kött, ben och innälvor får hunden i sig det den behöver. Lever är rena vitaminpillret och innehåller nästan alla vitaminer och mineraler hunden behöver.

Är man orolig finns vom & hundemat som är färdigblandad BARF utan kolhydrater.

Heffipeffi
2010-03-25 16:28
#6

Jag vet att det finns hundar som blivit i stort sett fria från sin epilepsi, eller i alla fall får mkt lindrigare och färre anfall,

Hur dyrt det blir, beror mkt på vilka inköpskällor man har. Kan du köpa köttkross från ngn färskfoderfirma kan priset hållas på en rimlig nivå. Man kan väl räkna på att barfen kostar ca 20-30kr/kg beroende på inköpskälla. Hunden brukar behöva ca 2-3% av sin egen vikt.

För min del blev det i början ca 100 dyrare i månaden för 3 stora hundar än när jag gav torrfoder av bra kvalité. Nu har jag hittat billigare inköpskällor, så nu tror jag att det blir billigare än torrfoder.

Så det är bara att sätta i gång. Du kommer inte att ångra dig :-)

Annons:
vallhund
2010-04-04 09:15
#7

Om du ger tillskott som t ex Life´s Green från Jipotimas så är du ganska säker på att hunden får i sig allt den behöver av mineraler o vitaminer. Komplettera med laxolja o sen är det bara att läsa på och läras sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Elcyion
2010-04-04 18:09
#8

#7 Nu är jag inte alls inläst på hund, men på katt finns risken att du överdoserar vissa ämnen om du tillsätter tillskott till en redan komplett barf. Tittar man på jipotimas hemsida, står det inte vilka ämnen/koncentrationen av dessa ämnen utskriva. Hur kan man då veta att man inte överdoserar?

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
2010-04-20 18:14
#9

Nu är det ett tag sedan jag var inne på jipotimas hemsida och tittade, men rekommenderar hon inte tillskott som C-vitamin, B-vitamin mfl, dvs vitaminer som är vattenlösliga och där kroppen själv gör sig av med överskottet?

jahadu
2010-04-20 18:41
#10

nu har jag gjort så att jag ger min vovve en kötbit (ungefär i storlek med en handflata) 2dl ris, 1dl grönsaker och ½ägg. detta får han morgon och kväll, han älskar det =)


Upp till toppen
Annons: