Vad händer om man ger för mycket lever?
Jag har bestämt mig för att börja ge min katt BARF. Jag gick till en katt och hund-butik i närheten och köpte lite olika sorters kött häromdagen. 2 stycken "korvar" från Jipotimas à 350 gram. Sen 700 gram renkött och så köpte jag 1100 gram kycklinglever. Jag har delat upp allt i portionsbitar på ca 30-35 gram styck. (om man tänker 70 gram om dagen delat på två gånger, morgon och kväll) Men har insett efter att ha läst lite mer att man alltså inte bör ge katten rå lever bara sådär utan att vara sammanblandat med något annat. Om det bara ska vara 5% lever i maten… då kanske all lever hinner bli gammal, även i frysen?
Kan man inte ge 30 gram lever på en gång? Vad händer om katten får i sig för mycket lever? Jag vill inte gå och köpa mer och mer mat, jag har bara en katt och redan drygt 2,5 kg fryst kött i frysen nu ju! Ska jag skaffa ben för att komplettera med?
Nu känner jag mig lite förvirrad här…

Om katten får i sig för mycket lever blir den A-vitaminförgiftad..
Jag ger mina katter lever en dag ungefär en dag i veckan, det går alldeles utmärkt. vissa katter blir lösa av magen av det, då kan man ge lever till frukost eller middag två gånger i veckan istället, och något annat som det andra målet mat.
Man bör inte ge mer än 10% lever över en 10-dagarsperiod.
Överskott av A-vitamin orsakar A-vitaminförgiftnig vilket leder till anorexi, viktminskning, och urkalkning av skelettet.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Kycklingvingar är bra ben, annars kan du ge benmjöl.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Ger man för mycket lever en gång gör det ingenting, men långvarig överdosering kan orsaka anorexi och urkalkning av skelettet.
En vuxen katt kan du ge runt 50 g lever/vecka. Äter den mycket mer än 1 kg BARF per vecka kan du behöva öka på.

okej tack så mycket för svaren! då ska jag verkligen inte ge 30 gram om dagen då! haha, det hade ju kunnat bli tokigt.
har precis försökt börja lite grann med rått kött till min katt. hon gillar det dock inte alls. hon fyller snart 3 år och har alltid varit rätt kräsen. hon har bott hos min mamma i nästan 2 år nu och har under den tiden blivit riktigt tjock, fått mjäll i pälsen… OCH hon är fortfarande kräsen!
har försökt ge henne jipotimas köttblandning (typ kycklinghalsar och hjärta och vad det nu är i det) men hon äter den inte, om hon inte verkligen typ svälter.
idag försökte jag blanda ut halva med köttblandningen o halva med vanlig burkmat. ca 30-40 gram för en portion. nu är klockan elva på kvällen och nästan 12 timmar senare har hon bara ätit hälften av det.
okej att hon är för tjock som hon är men hon verkar ha gått ner drastiskt under de två veckorna hon har varit här med mig nu. jag vill ju inte svälta min katt och att hon ska må dåligt! vill bara vänja henne av med torrfodret och all den dåliga burkmaten…
kanske borde skriva en ny tråd om detta… :S

Min ena katt var också jättekräsen. Hon skulle enbart ha torrfoder, och så har det varit sen hon var kattunge. När hon var 4 år bestämde jag mig för att barfa henne. Tror hon skrattade ganska gott åt alla mina försök.
Men trägen vinner ;) Jag gjorde som så att det serverades barf på morgonen och burkmat på kvällen. Nu åt hon ju inte barfen, och gick därför och skrek dagtid. Men då serverades barfen igen.
Burkmaten åt hon med god aptit, och ända anledningen att hon fick den var för att undvika fettlever. Då visste jag att hon åt bra iaf 1 gång/dag. Men mängden burkmat som gavs var aldrig mer än en halv dagsgiva. Sen kvittade det om hon hade ätit sin barf eller inte.
Medarbetare på jack russel terrier