Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2895 ggr
BARFmycat
2010-04-07, 21:42

Hur introducera svältdag?

Jag har gjort ett litet schema som jag tycker är lämpligt om man vill introducera svältdagar åt sin katt.

Jag tror jag förklarar det här så luddigt så jag själv knappt fattar vad jag menar, men nu har jag försökt göra en bländande vacker kalender (det är okej att gapskratta) som visar hur jag föreslår att man enklast introducerar svältdag för sin katt. Om man vill kan man öka ytterligare en vecka emellan i början så det blir 5, 4, 3, 2, 1 istället för 4, 3, 2, 1. Om ni tittar på bilden så kommer ni förhoppningsvis förstå!

Mer info om svältdagar finns att hitta på;
http://barfmycat.wordpress.com/2010/01/26/varfor-har-man-svaltdag/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2010-04-08, 01:58

Hoppas du inte tar illa upp nu, men tycker du verkligen att det är tillrådligt att sätta katter med lågt blodsocker på svältdagar?

Det kan även vara klokt att påpeka att kattungar under 3 månaders ålder öht inte bör svältas (annat än vid diarré) eftersom de mycket snabbt kan bli hypoglykemiska.

Ditt schema är inga som helst problem att förstå.Glad

BARFmycat
2010-04-08, 14:21

Som jag beskrivit i den bifogade artikeln skall man ej svälta sjuka, dräktiga, digivande eller sjuka djur.Flört

Vad bra att du förstår schemat!

Silvestris
2010-04-08, 18:36

Fast det står att katter med lågt blodsocker ska hållas under uppsikt när man har svältdag. Det tolkas lätt som att dessa katter kan svältas.

BARFmycat
2010-04-08, 19:05

Jo, men märker man att katten inte klarar av det så ska man ju naturligtvis inte svälta den. Det är ju endast om katten är så pass kry att den utan besvär klarar av en svältdag, hel eller halv.

Aviendha
2010-04-08, 23:52

Nu kan jag knappt något om katter i detta avseende, men jag snubblade in på din sida och läste dina artiklar (tummen upp för ambitiöst arbete! De är lättlästa och lättförstådda :)

Det jag undrade över var svältdag på¨"torrfoderkatter". Jag drar paraleller till iller som jag kan bättre; en frisk iller som går på torrfoder klarar utan problem ett dygns svält, men jag tror ingen skulle rekomendera det eftersom torrfoder passerar så fort som det gör och har ett så dåligt näringsvärde. På kött står de sig mycket bättre, så om någon skulle skaffa svältdag på iller skule det vara på helbarfade individer. (vet dock inte om en kotte som gör det på iller trots att även de måste ha matfattit emellanåt trots att de alltid hamstrar all mat de kommer åt för att ha senare)

BARFmycat
2010-04-09, 01:08

Tack!

Men vet du om illrar har högre ämnesomsättning än katter?

Annons:
Aviendha
2010-04-09, 01:18

#6 Det har de säkerligen. Maten passerar på ett fåtal timmar, ibland undrar man om tarmen bara är ett rakt snöre på dem :P Men jo, små djur har ju i regel högre ämnesomsättning.

BARFmycat
2010-04-09, 20:40

Jo det var precis det jag trodde också..

Men då till din fråga;
Om man har illrar så kanske man inte bör svälta en hel dag, utan kanske lämpligast hoppa över kvällsmålet så de svälter under natten eller liknande. Men jag ser inga nackdelar med att ha svältdag åt en torrfoderskatt, tvärtom så behöver ju verkligen deras överarbetande stackars magar få en vilodag mer än vad katter som BARF:as egentligen behöver ha..

Aviendha
2010-04-09, 20:57

#8 Ah, ja torrfodermagen kanju behöva vila, det tänkte jag inte på om jag ska vara ärlig.

Det svåra med iller är väl att man egentligen ibland bör ge dem för mycket mat och sedan ingen mat alls, för att låta dem äta ur de gömmor de skapat av överskottet. Men vi människor är ju inte precis förtjusta i den egenheten, den är söt när det gäller leksaker, men när kycklingvingen eller musen man serverade för en vecka sedan fortfarande ligger och gottar sig under soffan… Då är det inte så kul längre, men illrarna skulle ha kul! Min äldsta började äta av ruskigt gamla saker, och det är många illrar som tycker att de gärna får möra på sig lite :p

BARFmycat
2010-04-09, 21:44

Jamen de klarar ju av mycket mer skämt kött än vad man tror, de blir ju inte direkt magsjuka av lite dåligt kött, ärligt talat..

Fast nu är förvisso matschemat jag gjort mest för katt, och för hund antar jag (men har ingen erfarenhet av hundar). Illrar har jag ingen aning om hur man ska göra med, faktiskt!

Aviendha
2010-04-09, 21:50

#10 Nej, de tål bra mycket mer än man tror, speciellt om de barfats ett tag! Men huuu vad det luktar! :)

BARFmycat
2010-04-09, 21:57

Ja visst gör dom det!

Haha joo, kan tänka mig det..Tungan ute

Upp till toppen
Annons: