Annons:
Etikett03-katt
Läst 4062 ggr
[ngupa]
2010-04-07, 10:01

enformig katt mat?

Kan en katt överleva på bara äta hjärtan, lever och mage från kyckling och en och annan kycklingvinge?

Annons:
Silvestris
2010-04-07, 11:45

Finns risk för järnbrist. Det är bra att kasta in lite rött kött för att få upp järnhalten. Jag gav bara kyckling under en period tidigare och fick då en katt med mycket bleka slemhinnor. Efter järntillskott och införsel av rött kött igen blev det bra.

BARFmycat
2010-04-07, 18:56

Låter som att det skulle bli lite för lite kalcium också, beroende på hur ofta man ger kycklingvingar.. Bäst är ju att ge varierat, de äter ju inte bara en och samma sak i naturen heller…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[ngupa]
2010-04-07, 19:24

ok, om man då ger nötfärs ett par g vecka med äggula kan det hjälpa upp balansen?

Kycklingvingar verkar han ha svårt att tugga i sig, han är 5,5 månader pissenissen… kanske en vanesak bara?

Ska man köpa en mus då och då?

BARFmycat
2010-04-07, 19:40

Jag skulle blanda i äggskal i färsen samt pudra det på allt muskelkött om han inte äter ben. Och katter kan äta ben redan vid 12 veckors ålder och ännu tidigare, det är bara något de måste lära sig. Det är en teknik i sig att äta ben, de måste ha både tekniken och styrkan i käken. Blanda i ägg kan du naturligtvis också göra, det finns bara nyttigheter i ägg. Fortsätt du att erbjuda ben, han kommer fatta så småningom. Och ge under tiden pulveriserade äggskal, benmjöl eller kalkpulver.

Möss är jättebra foder, det tycker jag absolut att du ska prova att ge!
Mina katter får möss regelbundet. I början hade de svårt att förså att det var mat, så jag fick klippa upp magen lite så att de såg att det faktiskt (!) var kött inuti.

[ngupa]
2010-04-08, 10:52

ok, var hittar ajg pulveriserat äggskal? benmjöl?? är det samma som man köper till trädgården?

Möss måste vi köpa, kan en i veckan vara ok? köper man det i djuraffär, alltså död mus?

Silvestris
2010-04-08, 11:28

Äggskal fixar du själv.Flört Det är skalen från helt vanliga ägg.

Ger du benmjöl är det jätteviktigt att du inte ger benmjöl för trädgårssbruk. Benmjöl för trädgårdsbruk är kväveberikat och ska inte ges till djur. Benmjöl till djur köper du i djuraffär.

Annons:
BARFmycat
2010-04-08, 14:19

Möss kan man köpa på djuraffären, fråga efter frysta möss för reptiler. Köper du levande måste du avliva den innan du ger den till katten. Mina katter äter ca5 möss om dagen de dagar de får möss. men då är det inaktiva kastrater, din katt kanske skulle behöva 8-10 möss på en dag.

[ngupa]
2010-04-08, 16:52

Kanon bra med snabba svar här Skrattande

så för att sammanfatt lite då.

Så kan min lilla pissenisse käka kycklinglever- mage och hjärta om jag tillsätter nötfärs med äggula och strör över benmjöl(inköpt djuraffär) och kör torra äggskal i mixern och strösslar över också. Detta behöver han då varje dag? Behöver jag mäta och väga dessa grejer? eller räcker det att hiva en par tre av varje inälva och en klump nörfärs/gula + lite strössel på. 1 tsk av varje pulver kanske?

BARFmycat
2010-04-08, 19:10

Du måste inte ha både benmjöl och äggskal, det räcker med det ena.

Och minst 1% av kosten ska bestå av kalcium enligt AAFCO, men gärna mer. Så pudra på du, överskottet går ut med bajset. Om katten blir förstoppad har du för mycket kalk påFlört

Sen så måste jag bara tillägga att jag personligen anser att fläskfärs är ett bättre alternativ än nötfärs eftersom det är rikt på B-vitaminer, har bra fetthalt och är mer lättsmält, samt för att katter kan utveckla allergi mot nötkött. Kycklingfärs och lammfärs är också jättebra.

Varje gång du ger muskelkött, pudra på med kalk. Inälvorna behöver du i regel inte kalka, men är du orolig för att han inte får i sig tillräckligt med kalk (alltså under 1%) så kan du med fördel pudra dem med. Det skadar inte.

Jag brukar pudra tills det inte fastnar något mer på köttet, så mycket som det går.

Det enda du behöver hålla koll på i övrigt är att inte ge mer än 10% lever i kosten.

Zabbio
2010-04-08, 23:51

Lite stillsamt undrar jag..gav du inte kycklingvinge? Det borde väl räknas delvis som ben?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-04-09, 01:15

Men inte enbart som benkälla, och jag tror att det var "kycklingvinge någon gång ibland" det handlade om då.Glad

Zabbio
2010-04-09, 01:19

#11 ''inte enbart som benkälla'' - menar du att det inte räcker som benkälla även om man ger tillräckligt mycket?

Elcyion
2010-04-09, 02:47

#12 Jo, kycklingvingar funkar alldeles utmärkt som ensam benkälla om man ger rätt proportioner av det.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
2010-04-09, 02:49

Då hänger jag med :) Tycte det var konstigt att ingen nämnde att ge mer vingar istälet för benmjöl :)

Elcyion
2010-04-09, 02:56

#14 Men du behöver pudra med benmjöl, om katten in äter upp vingen. Antingen full dos om den inte rör benet alls, eller anpassad dos efter hur mycket den ungefär brukar äta.

Zabbio
2010-04-09, 02:57

Mina äter upp allt..

Men pudrar jag med benmjöl rör de inte maten..

Silvestris
2010-04-09, 03:06

Äter de upp hela vingarna behöver du inte oroa dig, då har de en bra kalciumkälla i vingarna.

Zabbio
2010-04-09, 03:09

Skönt :)

[ngupa]
2010-04-09, 08:37

tack för bra svar.

jag borde då blanda  benmjöl i färsen då så känner han inte det torra kanske.

1 kycklingvinge om dagen kan det täcka behovet av ben OM den ätes upp vill säga…

Hur ger ni era katter vingar, hela? Vid maten?

Kissen här ränner runt med vingen och tar upp i sängar mm… inget vidare….

ok 10% lever, det kanske kan vara en om dagen då…

sorry att jag frågar så mkt dumt…

Zabbio
2010-04-09, 12:04

Mina får enbart kycklingvingar två dagar i veckan, går väl åt 2-3 per katt och kycklungvinge-dag. Sen försöker jag få dem att äta lever röra med 20% lever var tredje eller fjärde dag (det är 5-10% lever, hellre närmare 5% har jag fått veta :) ) med lite blandat resultat..mina kissar gillar inte lever..

Hjärta är lätt att få i dem, en stor del ligger i levermixen för att göra den ätlig, men resten ger jagbara hela under en halvdag..

Fast jag måste fortfarande räkna lite på min foderstat..ska bara jomma på hur jag ska räkna..:3

Annons:
Elcyion
2010-04-09, 15:30

Du ska ge 10-15% ben, och det kan du beräkna på en period av 7-10 dagar. Det viktigaste är inte att de får i sig allt på en och samma dag, utan att det är balanserat över tiden. En kycklingvinge brukar innehålla ca. 50% ben.

Ska du ge lever varje dag, är 5-7% en lagom mängd att ge.

BARFmycat
2010-04-09, 20:34

Förlåt var lite otydlig där.. Nej jag menade att personen i fråga beskrev att h*n inte gav ben kycklingben så ofta, och att när katten fick ben så åt den inte upp benet, och då får den ju således i sig för lite kalcium, därför behövdes det mer.

Annars så är ju naturligtvis kycklingvinge en av de bästa kött och benkällorna!

Upp till toppen
Annons: