hur ser detta matschemat ut?
Okey, har gått över till att köpa spillbitar osv istället för bravo ox. Har tex kotlett spill och så hittade jag någon billig ''grillbit'' med huden kvar.
Katterna äter köttet, de äter kycklingvingar och de äter hjärtan. Problemet är levern, framförallt.. och benmjö..
Har köpt kycklinglever, kanske det smakar.. men jag vet inte vad jag ska göra om de inte äter den.. försökte med nötlevern att blanda i burkmat och köttfärs och mixa det, men det gick inte. Jag vill ju helst inte göra en röra av allting, vill ju att de ska tugga lite..
Några tips? Om kycklinglever inte heller går hem, vad mer kan jag göra?
Och jag vet inte hur jag ska ge benmjöl, så det får väl bli vingar så det räcker istället?
Hur låter detta schemat, om jag nu får i dem levern..
Dag - mat
- kött
- lever 50% - hjärta 50%
- kycklingvingar
- kött
- hjärta
- kycklingvingar
- kött
Räknade ut det till: hjärta 21% lever 7% kycklingvingar (ben?) 28% kött 44%.. fast det är ju kött på kycklingvingarna med…och jag vet inte om jag räknat rätt..
Hjälp? :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Lite enformigt kanske men man får ju börja någonstans :) Har inte testat om det är nöt Bassi inte tålde eller om det var något fel på det köttet..

GAH! De äter inte den levern heller! Vad ska jag göra?
Finns det något alternativ? Något recept på lever röra som de tycker om men som ändå innehåller tillräckligt mycket lever för att kunna ges en gång i veckan? O_o

Jag var för trött igår för att svara, men du kan inte prova att hacka levern i tex matberedaren, och sedan blanda den med lite köttfärs? Visst, du vill att de ska tugga, men du kan ge de andra målen som du redan gör.
Då tuggar de alla portioner utom 1-2 där du ger gömd lever. Just nu har jag inte tid att kolla på benhalten. Får se om jag orkar räkna på det när jag kommer hem. Har huvudvärk nu, och det skulle inte förvåna mig om jag har migrän när jag kommer hem :S
Medarbetare på jack russel terrier

Jo, som jag skrev i första inlägget (förstår om du missat det med huvudvärk och allt) så har jag provat att mixa kött, lever och kattmat.. ska prova med hjärta+lever och se om det går bättre, men sen har jag slut på ideer..
Tror benhalten blev ok, läste nånstans att kycklinvingar kan räknas som hälften ben, och då blir ju 28÷2= 14% ben..

Mitt möte blev inställt.
Varför vill du bara ge lever 1 gång/vecka? Ger du lite lever varje dag, är den lättare att dölja. Försök hitta något kött som har mycket smak, gör en fin mixad röra, och prova den.
Du kan alltid ge lite röra och fylla på med rätt mängd kött.
Medarbetare på jack russel terrier

#5 (Zabbio skriver)
För att jag helst inte vill ge röra utan att de ska tugga ordentligt :) Ger jag en gång i veckan så ser jag att de äter det och så kan de äta riktigt kött m.m. de andra dagarna.

Yes! 30% lever röra var ätligt! De åt och slickade en stund iaf, men tror att det försvinner under natten, det som är kvar :) Bassi var först på det, hon har verkligen vänt och gjort framsteg från att vägra allt :P
Nu måste jag bara räkna ut hur ofta de ska ha den röran..
14 portioner på en vecka (två om dagen) så borde.. 3 vara lagom? Blir kanske väl mycket.. men om jag minskar levern til 20%.. så borde det vara ok.. 20/4 = 5 så 20% på en dagsranson borde täcka minimibehovet i 4 dagar, då borde det bli lagom att ge 20% i 1,5 dagsranson (3 portioner) för att täcka för 7 dagar.. Jag vet, jag räknar lite konstigt men det brukar bli rätt..någon med mateintellekt får gärna göra uträkningen på rätt sätt för säkerhets skull..:3
Då blir det 20% lever, 50% hjärta och 30% kött i blandningen.. Hur ska jag då fördela hjärtat resten av veckan? Kan ju iofs göra mixen på 80% hjärta och 20% lever och ge bara mix en dag, och en dag ge 1 portion mix och 1 portion bara hjärta…