Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4905 ggr
Sniffit
4/2/10, 11:48 PM

Återfrysa kycklingar?

Köpte ett relativt stort parti dagsgammla kycklingar, nackdelen är att de kommer i förpackningar om 50 och i fruset tillstånd är de mycket svåra att få isär utan att man sliter av extermiteterna eller delar dem på mitten. Funkar det att tina i kylskåp, potionera upp för att sedan återfrysa dem? För just nu tenderar kosten att bli väldigt informig så fort det tinas ett packet kyckling.

Annons:
Elcyion
4/3/10, 12:48 AM
#1

Utan några som helst vetenskapliga toerier, skullle jag försöka dela av i stycken (fortfarande fruset). Du borde kunna använda tex träsåg eller hemmare att dela dem med.

Sedan ta det du behöver INNAN de är tinade. Du vet att du kan lägga det du behöer i kylskåpet, och sedan få loss det du behöver utan att kycklingen är helt tinad?

Jag personligen skulle inte tina fler gånger än nödvändigt, så prova hammare/såg först :)

Lycka till Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

Sniffit
4/3/10, 1:05 AM
#2

Problemet är ju att jag inte vill dela kycklingarna utan bara få isär dem,det blir så kletigt när man väl tinar dem annars.

[isdrakee]
4/3/10, 1:31 AM
#3

Förlåt om jag stör tråden men vart har du köpt kycklingarna? Vet du hur föräldrarna har det? ;P Letar efter bra och välmående foderdjur.

Sniffit
4/3/10, 2:06 AM
#4

Jag förutsätter att de har en tämligen misserabel tillvaro och att kycklingarna kläcks under värmelampa. Om jag skulle välja att bara förse mina illrar med välmående foder så skulle jag behöva äga en egen gård (vilket jag inte gör). Jag är tämligen övertygad om att de mesta foder som går att uppbringa med animalistiskt innehåll inte kan sorteras in i facket "föräldrarna har det bra".

BARFmycat
4/3/10, 2:49 AM
#5

Du tappar inget nämnvärt näringsvärde genom att återfrysa dem, det är mest en sak man får lära sig för att det inte blir lika gott om man återfryser mat. Jag brukar dock själv återfrysa mat åt mig själv, och det fungerar bra. Jag har gjort det flera gånger åt katterna.

Vid frysning bildas iskristaller, vilket slår sönder cellväggar och förändrar texturen på maten, om man fryser om något som redan varit fruset bildas nya kristaller som tar sönder mer.
Det resulterar i att köttet blir lite torrt och segt. Vilket djuren brukar strunta blankt i…

Men du behöver ju inte tina det helt, prova att bara tina så pass att du får loss det, eller prova att hälla lite ljummet vatten över kycklingarna så de mjuknar lite, så kan du frysa om dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[isdrakee]
4/3/10, 2:52 AM
#6

Det är ju många som håller hönsfåglar av eget intresse så helt omöjligt borde det inte vara att få tag i bra foder.

Annons:
Silvestris
4/3/10, 3:16 AM
#7

Så länge du fryser om dem tämligen snabbt borde det inte vara några problem att tina upp och frysa in igen. Det är så jag har gjort med det allra mesta när jag beställde hem storpack hjärta, kycklinghalsar, broskben osv.

HannaM
4/3/10, 3:19 AM
#8

Jag brukar halvtina kycklingskroven jag köper frysta, är ju vidrigt kallt att stå och klippa upp dom annars. Sen fryser jag in dom igen. Har fungerat hitills, visserligen har jag inte gjort några näringsanalyser men illrarna äter det och mår bra.

Sniffit
4/3/10, 11:16 AM
#9

#5, 7 & 8:

Tack, det är väl den mänskliga kosthållningen om att man itne skall återfrysa saker som spökar i mitt bakhuvud.

#6: Finns det säkert, men jag är inte säker på att kostnaderna uppväger eventuella fördelar. Dessutom bor jag strax norr om Stockholm och så vitt jag vet finns det ingen i närheten som producerar tillräckligt många dagsgamla kycklingar 365 dagar om året för att jag skall kunna köpa närproducerat och ekologiskt till ett överkommligt pris. Det näsrmaste jag har hittat är ett gårdsslakteri som vägrar sälja slaktavfall till någon utan tillstånd från jordbruksverket.

Gottfridsson
4/4/10, 2:21 PM
#10

Jag tinar upp foderdjur och annat barf, precis så mycket som behövs för att dela upp det i lagom mängd, sen åker det ner i frysen igen.

#3 Dagsgamla kycklingar, som man kan köpa som foderdjur, är tuppkycklingar som sorteras bort vid födseln, då dom inte kan bli värphöns.

Att hitta privata uppfödare skulle jag tro är i det närmaste omöjligt, då det behövs många kycklingar för att få fram foderdjuren (tupparna) och de flesta privata kläcker kycklingar för att i första hand täcka upp sitt eget behov av värphöns.

Aviendha
4/7/10, 10:22 AM
#11

.. och dessutom så går det rätt fint med mängder av kyckling åt iller, och även om man bara har en enda iller så kan inte en flock på 25 hönor (vilket är den största ideala flocken för höns faktiskt innan de börjar få problem med flockstrukturen pga. för många individer) inte kan täcka.. Men jag skulle gärna hålla höns själv och fylla upp det som fattas om jag hade möjligheten.

BARFmycat
4/7/10, 2:40 PM
#12

Jaa.. BARF-uppfödda ekologiska foderdjur sökes?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[isdrakee]
4/7/10, 3:02 PM
#13

Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen att starta en diskussion. Jag ville bara veta hur hönsen hade det för ifall dom hade det bra så hade jag varit intresserad av att köpa.

Kommer kanske starta en ny tråd angående "etiskt foder" där folk kan tipsa varandra och så. Om det inte redan finns en sådan tråd.

Annons:
Aviendha
4/7/10, 3:17 PM
#14

#12 Ja, jag skulle vara intresserad! Nu har jag ju möss av den anledningen. Det blir mycket dyrare och räcker inte helt ändå men det känns mycket bättre eftersom jag vet att mina möss har det bra, minst lika bra om inte bättre än många sällskapsmöss och de får ett bra foder med och avlas inte som dårar utan annat värde.

#13 Äh, det är ett diskussionsforum ;)

Sniffit
4/7/10, 9:22 PM
#15

#13 som Paulina säger så är det ett diskussionsforum och så länge man är öppen för att andra inte har samma värderingar/etiska förhållningsregler så säger jag att det är fritt fram att diskutera i stort sätt vad som helst.

Upp till toppen
Annons: