Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2688 ggr
[isdrakee]
3/20/10, 1:50 AM

Ny på sidan plus lite frågor

Hejsan jag har nyligen hittat till denna underbara sida. Jag har inget rovdjur själv och kommer antagligen inte skaffa någon heller pga allergi och för stora djurintressen på annat håll.

Däremot så har jag bland annat en allätande ödla som i naturen äter precis samma saker som illrar plus frukt/grönt (antagligen i annorlunda proportioner dock). Och jag är lite intresserad av råkost för husdjur överlag.

Kan ju börja med att berömma alla som kämpar med inälvor och andra läskigheter. :) Även fast det finns helt okej färdigmat för hund, katt och iller så tror jag alltid en naturlig diet är bäst.

En sak som jag gillar med just reptilhållning är den rena maten. Men ger bara färska (eller frysta) naturliga "råvaror" som man ibland pudrar med lite extra kalk, vitamin och mineral beroende på art. Så detta borde ju också klassas som BARF eller? :P

Dock så har det börjat dyka upp lite pellets för dom vanligaste djuren (typ sköldpaddor och skäggagmer). Jag läste lite på en förpackning och det verkade vara skräp.

Jag är i alla fall glad att detta synsätt med ren mat håller på att sprida sig till andra djurgrupper också.

Jag har lite allmänna frågor om BARF. Nu har jag ju som sagt vare sig katt, hund eller iller. Så det är bara av ren nyfikenhet jag frågar. :)

*Det verkar lite halvt krångligt att hålla på med rått kött, lever och annat snusk. Vore det inte lättare att hålla sig till hela foderdjur? Borde inte deras sammansättning vara tillräckligt bra? Menar, en hel kropp innehåller ju alla organ.

*Ni som har iller; brukar ni ge dom insekter också?

*När man barfar, är det vanligt att man tillsätter lite extra vitaminer mm?

*Tycker du det är svårt att barfa djur?

Annons:
BARFmycat
3/20/10, 11:06 AM
#1

Hej på dig, och välkommen till den här sajten!

Vad är det för en ödlas om du har? Har själv hållit på en del med reptiler, hade också en stäppvara en gång i tiden.

Ja jag håller med dig helt och hållet, det är jätteskönt att de som hållerpå med reptiler och amfibier håller sitt foder "rent", samtidigt som det är hemskt tråkigt att det även där börjar komam in "torrfoder" för vissa djurslag. Lyckligtvis så tror jag att många av de djuren aldrig kommer låta sig luras till att äta torrfoder, som typ ormar..Tungan ute

Det är ju tyvärr väldigt vanligt med felutfodring bland reptiler, tex att man ger bara insekter till en ödla som egentligen mest ska äta grönsaker, och kanske bara en liten del insekter. Därför är det nog bra att alla "kallblodsfrälsta" ägnar lite tid åt att lära sig om sitt djurs naturliga foderbehov.

Och ja, jag tycker att BARF går att applicera på alla djur, det är ju BIOLOGISKT ANPASSAD RÅ FÖDA och det står ingenting om kött i just den ordkombinationen. Ger man sin kanin bara grönsaker och gräs istället för hö och pellets då tycker jag att man BARF:ar den, till exempel.

Till dina frågor;

*Ja, helkroppsutfodring tycker jag är både bäst och enklast. Jag tillämpar inte det för att jag har inte möjlighet just nu att få in tillräckligt stor variation på foderdjuren, jag skulle i alla fall vilja ge möss och kycklingar, men har just nu bara möss i begränsad upplaga. Sen är ju köttben ej att underskatta eftersom det är så bra mental träning. En annan anledning till att man ger olika köttsorter är ju för att olika katter har olika favoriter, mina katter tex ÄLSKAR lever. Kycklingmage och hjärta är också favorit, och kycklingvingar. Tror de skulel tycka att det var lite tråkigt och ovarierat att bara äta möss och kyckling resten av sitt livTungan ute

*Nej det är inte särskilt vanligt att man tillsätter något, eftersom poängen med BARF bl.a är att det är så välsammansatt. Om man har en katt som behöver tillskott av diverse anledningar kan man ju naturligtvis ge det, men det hör inte till standarden.
Om jag ska ge rent kött utan ben tillsätter jag kalk, annars så blir ju kalkintaget för litet.

*Det är jättesvårt att lära sig allt i början tycker jag, och så är man så himla rädd för att ge fel. Och ger man fel proportiener av allt så kan det ju få oönskade konsekvenser, tex överutfodring med lever leder till a-vitaminförgiftning. Men när man väl kan teorin så flyter det på bra, jag tycker inte att det är svårt alls. Men jag är å andra sidan otroligt hängiven, pluggade på ordentligt ett år inann jag började och slutar aldrig lära mig nya saker, eftersom jag fortfarande aktivt söker efter information!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
3/20/10, 11:10 AM
#2

Varmt välkommen hit Glad

Har inte tillräckliga kunskaper inom barf för att kunna besvara alla dina frågor, men jag är säker på att du kommer att få bra svar av de som är mer kunniga än mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[isdrakee]
3/20/10, 3:54 PM
#3

Tackar. :) Det är en Argentinsk svartvit teju vi har. Tupinambis merianae.

Ormar är nog svårmatade när det gäller torrfoder. Men tyvärr är det nog inte svårt att få vare sig ödlor eller sköldpaddor att äta sånt. Speciellt sköldpaddor är nog drabbade eftersom dom ändå anses vara söta husdjur.

Synd att det inte finns mer foderdjur än det gör. Ifall folk var lite mer öppna för idén så hade det säkert kunnat finnas mer. Jag skulle vilja föda upp lite vaktlar som foder i framtiden när vi har större boende. Och jag skulle snart vilja börja föda upp lite mindre ödlor där överskottet skulle kunna användas som foder för att variera maten mer (då vår stora ödla i naturen äter andra mindre ödlor). Det är bara det där jobbiga att man ska slå ihjäl dom också. :(

Silvestris
3/21/10, 2:06 AM
#4

* Jo, hela foderdjur är självklart näringsmässigt optimalt men tillgången är otillräcklig. Dessutom blir det för dyrt om man ska köpa foderdjur från djuraffärer.

En katt äter gnagare av olika slag, fåglar, reptiler, amfibier och insekter och det man möjligen kan få tag i (några få kanske har det bättre) är möss, dagsgamla kycklingar (vilket inte är mycket till mat egentligen), kaniner och syrsor. Djuren ska vara hygiensikt uppfödda och korrekt avlivade. Jag skulle gärna föda upp egna kaniner och möss som foderdjur men pga. allergi går det inte.

* I regel behövs inga tillskott. Fiskolja är väl det vanligaste tillskottet. Jag ger i perioder tillskott för pälsen.

* Nej, det är inte svårt.

Musiken
3/22/10, 12:13 AM
#5

*Det verkar lite halvt krångligt att hålla på med rått kött, lever och annat snusk. Vore det inte lättare att hålla sig till hela foderdjur? Borde inte deras sammansättning vara tillräckligt bra? Menar, en hel kropp innehåller ju alla organ.

Jag forsoker ge sa mycket rena foderdjur som mojligt. For mig sa blir det moss, rattor, kycklingar och kanin. Dock kan det bli dyrt och ar ibland svart att fa tag pa, sa da far inalvor och kottben duga.

*Ni som har iller; brukar ni ge dom insekter också?

Jag har forsokt ge dem insekter faktiskt, men de forstod inte alls vad jag holl pa med :P

*När man barfar, är det vanligt att man tillsätter lite extra vitaminer mm?

Jag tillsatter ingenting. Anser inte att de behover det om de far en valbalanserad barf.

*Tycker du det är svårt att barfa djur?

Nej, det tycker jag inte :) Nar jag ger kottben och inalvor sa forsoker jag tanka att det ar ett bytesdjur nar jag satter ihop proportionerna sa att de inte far for mycket/for lite av nagonting.

[isdrakee]
3/25/10, 12:36 AM
#6

Tack för alla svaren. Men säg att man nu BARFar utan hela foderdjur. Är det inte väldigt svårt att kompensera en hel kropp på det sättet? Kan tänka mig att en hel mus innehåller en hel del fler vitaminer mm som kött och inälvsmat kanske saknar?

Är det förresten någon som vet något ställe i Skåne när man kan få tag på kycklingar (helst döda)? Där både kycklingar och föräldrar har det bra?

Egentligen var planen att jag skulle börja föda upp egna vaktlar men vi insåg att vi ej skulle få plats för det. Så nu letar jag efter något ställe som kan förse mig med fågel.

Annons:
Silvestris
3/25/10, 12:52 AM
#7

#6

Nej, det är inte väldigt svårt att kompensera. Det går utmärkt att ge tillräckligt bra mat ändå. Jag har BARFat i 7 år, utan att ge hela foderdjur, och jag har kärnfriska katter som reproducerar sig bra och växer outstanding.

Det du missar är tex. päls, tänder och klor och det är ändå sådant som inte spjälkas och tas upp av kroppen. Kräks det inte upp kommer det ut den naturliga vägen. Senor och ligament har inte direkt något näringsvärde. Hjärnan missar du vilket handlar om fett, det kan du kompensera för genom att ge fetare mat. Tarmar består främst av glatt muskulatur… kan kompenseras med tex. vom. Avföringsrester ser jag inga fördelar med.Flört Maginnehåll? Har möjligen ett visst näringsvärde, men då kan man ge kaninmagar.

Bjärefågel eller Bosarpskyckling kanske kan vara något för dig? Båda två finns i Skåne och föder upp betydligt bättre kyckling än den konventionella.

vallhund
4/4/10, 9:23 AM
#8

Det finns en del BARFare som utfodrar enligt "prey modellen" dvs så likt hela djur som möjligt, här kan du läsa om det:

http://www.rathunters.dinstudio.se/

Gå till om hund - hundmat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Elcyion
4/4/10, 6:05 PM
#9

Hur är det med Ingelstad kalkon? Besökte deras hemsida, men den nämnde inget alls om deras uppfödning, endast vad man kunde köpa från dem. Tror de ligger i Tomelilla. Kanske kan vara värt att ringa och kolla?

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: