Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3170 ggr
Zabbio
4/1/10, 10:59 PM

Ge lever en gång i veckan?

Funderar lite. Ingen av katterna äter sin lever.. hjärta går ner, och kycklingvingar. De går fortfarande mest på blötfoder, har inte riktigt kommit över förlusten av köttkrossen som de inte verkar tåla så bra. Men nu får de iaf en långsam invänjning. :)

Men så äter de inte levern.. så jag funderade; kan jag ge dem ett ''lever-mål'' i veckan, dvs veckoransonen av lever blandat/mixat med köttfärs eller något? Blir det fört mycket på en gång så att de kan bli sjuka?

Hade varit skönt att kunna ge det så för då vet jag ju att de får det i sig och jag kan ge hela köttstycken osv för tändernas skull. Hjärta äter de ju.

En fråga till, om jag köper sk ''broskben'' på citygross (ser ut som mycket kött på dem) är det ok att ge och täcker det ben-behovet och köttbehovet, eller ska jag tillsätta benmjöl eller annat kött? Finns det risk att benbitar eller broskbitar är för små och kan fastna?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
BARFmycat
4/1/10, 11:59 PM
#1

Jag ger mina katter lever ungefär en gång i veckan, det går alldeles utmärkt.

Och du kan ju blanda i den med något som de äter. Nu vet ju inte jag vilken sorts lever du ger men det kan ju vara så att de föredrar tex kycklinglever framför grislever osv, du kanske måste hitta just den sorten de gillar?

Om det finns ben på det kött som du ger behöver du inte ge kalktillskott, det behöver du endast ge om köttet är helt fritt från ben.

Det är väldit liten risk att ben elelr broskbitar skulle fastna, särskilt om benet är stort från början så måste de ju gnaga för att få av något, och då är det ju i regel endast mycket små bitar som lossnar, sen så är inte katter särskilt mycket för att "sluka" benen, de vill gärna tugga innan de sväljer.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
4/2/10, 12:27 AM
#2

Ok, tack :)

Jo, tänkte blanda den med köttfärs (eller i värsta fall blötfoder), men vill inte ge färdigtuggad mat varje dag utan helst kunna ge riktiga köttbitar :)

Tänkte mest om ''broskbenen'' kanske var kapade så att det fanns mindre flisor vid skärytan..såg inte något i affären men är ju inte så lätt att se där.. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
4/2/10, 1:58 AM
#3

#2

Jo jag förstår, men man måste börja någonstans också..Flört

Jag förstår hur du tänker, men det är så otroligt små flisor isåfall så det tar magsyran på ett kick, brosk är ju så lättsmält, i jämförelse med ben. Det är inga problem!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Zabbio
4/2/10, 2:38 AM
#4

Fast de flisorna, på vägen ner till magen?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
4/2/10, 12:45 PM
#5

#4

Ingen risk, katten skulle inte svälja så stora flisor som skulle kunna göra någon skada ens på vägen ner

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/2/10, 12:56 PM
#6

Det går oftast bra att ge lever bara en gång i veckan, men en del katter kan bli lösa i magen av hela ransonen på en gång. Du får se hur dina reagerar.

Broskben räknas inte som kalciumkälla! Brosk innehåller inte kalcium utan brosk som främst består av kollagen och elastin. Broskben är lika bra för tänderna som andra ätbara ben, men som sagt… ingen kalciumkälla så du får tillsätta kalcium på annat  sätt.

Annons:
BARFmycat
4/2/10, 1:02 PM
#7

#6

Men benet som brosket sitter på måste väl ändå räknas som kalciumkälla?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/2/10, 2:34 PM
#8

#7

Sk broskben har inte mer än möjligen spår av skelett på sig. Har man kombinerade ben får man försöka räkna ut hur mycket av varje man har.

Zabbio
4/2/10, 2:38 PM
#9

Lägger till benmjöl i så fall :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
4/2/10, 3:19 PM
#10

#8

Men alltså, jag förstår att det inte är något kalcium i själva brosket, men brosket måste ju vara fäst vid någonting, typ ben?

Såvida man inte ger djur med broskskelett, och jag tror inte särskilt många ger hajar till sina katterTungan ute

Eller har djur "ben" i kroppen som bara består av brosk?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/2/10, 3:55 PM
#11

#10

De ben som kallas broskben kommer ifrån gris. Det är alltså rena broskben som kommer ifrån revbenen. Det är bitar som putsas bort från de revben vi köper (vi vill inte ha brosket).

BARFmycat
4/2/10, 4:00 PM
#12

#11

Aha, då är jag med!
Jag trodde att det fanns "kalkben" i broskbenet som brosket var fäst vid…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
4/2/10, 4:10 PM
#13

#12

Jo, så är det ju medan de sitter fast på djuret s a s, men som sagt, brosket putsas bort. Ibland kan man hitta ben med både broskben och ben, men benen är ofta för grova för att katterna ska kunna äta dem. De är ofta sågade och vassa också.

Annons:
BARFmycat
4/2/10, 5:50 PM
#14

#13

ja jag såg liksom knotan på ett kycklingben framför mig och förstog inte hur det inte kunde vara något kalcium i det liksom..Tungan ute

Jag har faktiskt aldrig sett hur ett sk "broskben" ser utObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: