Annons:
Etikett15-problematik
Läst 3401 ggr
[Neko]
3/3/10, 2:57 PM

Dålig mage

Dag tre nu med barf, och Jamaal har fått riktig risig kista. Det är något orangeaktigt segt klegg som kommer ut där bak. Än så länge har det inte hamnat i pälsen, afghan och dålig mage är ingen bra kombination..

Ska jag fasta honom i ett dygn och enbart ge honom kyckling tills magen blivit bra igen? Eller har ni något annat förslag?

Annons:
AnneN
3/3/10, 10:30 PM
#1

Morotspuré brukar vara bra mot lösa magar (finns i barnmatshyllan om du vill köpa färdigt).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Neko]
3/4/10, 10:04 AM
#2

Ja jag får nog tvinga i honom det, och med lite acidohilus. Det fick jag ge honom när han började med nordic för att få ordning på magen. men det blir nog att ta en stor spruta och tvinga i honom, för sån sörja äter vi inte frivilligt :P

Det kanske beror på att magen inte är van vid att ta hand om så mycket mat, för tidigare har han knappt ätit någonting. Och nu får den helt plötsligt 1kg att ta hand om

Heffipeffi
3/4/10, 9:26 PM
#3

Vom är bra mot dåliga magar. Kan du få tag på kaninmage, sägs det vara det bästa.

Jag skulle ge honom enbart vom (och ev kaninmage) tills magen stabiliserat sig. Lägg sedan till kycklingvingar, och ge vom + kycklingvingar ett tag. Därefter kan du lägga till grönsaker och andra köttslag. Det gör inte så mkt om kosten inte blir rätt balanserad under en kortare tid.

Det ligger nog ngt i det du säger att magen inte är van att hantera så stora mängder mat. Man brukar räkna med att hunden behöver 2-3% av sin vikt.  Första dagarna rekommenderas att man ger endast hälften av den rekommenderade mängden. Det finns mkt bra information på Jipotimas hemsida om hur man lägger om kosten.

[Neko]
3/5/10, 1:11 AM
#4

Magen verkar ha blivit bättre nu, skönt det :)

Med tanke på att han ätit dåligt fram tills nu så blev det nog för mycket för magen

BARFmycat
3/7/10, 7:01 PM
#5

Sen så är det ju nytt för magsystemet med alla nya mikroorganismer som ska anpassa sig och så, det är nästan standard att de blir lite kassa i magen i början innan det ordnat till sig. Det är viktigt att de får tillräckligt med vätska, annars så är övriga tips du redan fått här väldigt bra.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
3/16/10, 12:51 PM
#6

Man ska introducera ett köttslag i taget så magen vänjer sig. De flesta får problem med hård eller lös mage i början. Är han lös så hoppa över grönsakerna. Och som sagt, vom innehåller massa bra bakterier för magen.

Annons:
[Neko]
3/17/10, 12:25 AM
#7

# Det gick över på knappt två dygn, utan att jag behövde fasta eller ge honom morotspuré. Den står fortfarande i kylskåpet oöppnad Skrattande

Blev nog en chock för magen att helt plötsligt få mat ;)

Sugiyama
3/25/10, 12:20 PM
#8

Haha ja det var säkert så.

Upp till toppen
Annons: