Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5136 ggr
Minka040
2010-03-20, 16:16

Kycklingvinge, hur ofta?

Ja, helt enkelt, hur ofta kan man ge kycklingvingar? Jag trugar med mina katter kontinuerligt… De kan nu tänka sig att äta köttfärs och kycklinghjärta, vilket de får ibland. Nu vill jag ju att de ska äta just kycklingvingar med tanke på tänderna. Ena kattungen gillar vingarna vilket gör de andra intresserade, men som sagt, hur mycket "vinge" kan man ge en katt? 1/2 vinge per dag hittade jag någon som påstod… 

Hittar inget vettigt svar på nätet så nu tänkte jag gå till experterna… Glad

Annons:
BARFmycat
2010-03-20, 17:13

Man kan ge kycklingvingar som kött, det är jättebra ben och köttkvot i dem!

Sen vill man ju ge lever utöver det, och kanske hjärta, njure och kanske kycklingmage.

Om bajset ser hårt och "torrt" ut, eller om du märker att katten blir förstoppad så ger du för mycket ben, och då är det bara att dra ner på mängden ben och ge mer kött istälet.

Så svaret är att så länge katten får i sig tillräckligt för att tillgodse sitt näringsbehov så finsn ingen övre gräns för hur mycket kycklingvingar man kan geGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Minka040
2010-03-20, 17:45

Tack för svar! Glad Då vågar jag nu idag lägga ytterliggare en vinge att tina utan att oroa mig. Eftersom den ena kattungen verkligen ääälskar sina vingar börjar äntligen mina egna katter att uppfatta vingarna som mat… Gräset är väl alltid grönare, osv! Flört

Heffipeffi
2010-03-20, 17:47

Man brukar  säga att 10-15% av maten ska vara ben. Om man räknar med att det är 50% rent ben i en vinge, bör maten bestå av ca 20-30% kycklingvingar (om det är det du vill använda som benkälla).

Men som Barfmycat skriver härovan, så får man ju se till sin egen katt. Vissa katter får hård avföring av mindre mängd ben, medan vissa tål större mängd. Mina katter tål ganska mkt ben. Kanske beror det på att de varit vana vid att äta egenfångade bytesdjur sedan de varit unga, pga att de får gå ut.

Minka040
2010-03-20, 17:51

Tack #3 för informationen! Ja, men det kan nog stämma rätt bra med vad just han äter i sådana fall… Kycklingvingar är min enda benkälla, nämligen. Annars äter de mestadels blötmat och torrfoder men jag försöker som sagt att truga med lite rå mat.

Zabbio
2010-03-20, 18:10

En liten trådkapning/följdfråga: Kan det vara vettigt att ge ca 3 vingar per katt och vecka? Kanske ha en eller två dagar i veckan med bara kycklingvingar?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
2010-03-20, 18:28

Minakatter brukar välja att inte äta upp sina ben om de inte behöver, men man kan ju inte lita på att alla katter fungerar så. Sen så är det ju märg inuti benen, det kasnke kan vara värt att tänka på attd et inte är ben rakt igenom?

Jag brukar ge mina kanske 4 vingar per katt och vecka, men det blir inte mer än så eftersom jag ger hjärta, njure, lever och mage också.

Annons:
Zabbio
2010-03-20, 18:53

#6 Bau äter hellre vingen än det andra, är ju kul när det knastrar tycker hon :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Heffipeffi
2010-03-20, 19:05

#4 När man utfodrar enl BARF så rekommenderas det att 10-15% ska vara ben. Jag trodde det var det du gjorde. Jag vet inte hur det är om man som du ger den största delen torrfoder eller blötmat som redan har en balanserad Ca/P halt. Säkert ngn annan som vet?

#6 Menar du att dina katter inte äter upp benen om de redan fyllt sitt "benbehov", dvs att de bara äter så mkt de behöver, eller menar du att de inte tycker om att äta ben?

Minka040
2010-03-20, 19:23

#8 Nej, det har du såklart helt rätt i… hur som helst kändes tipset om att kolla på avföringen som en smart grej i mitt fall. Kycklingvinge-ätaren här hemma har exakt likadant bajs som sin bror (som vägrar vingar), så jag antar att det inte är någon fara om han knaprar en halv vinge med jämna mellanrum. Glad

BARFmycat
2010-03-21, 10:29

Jag menar att de verkar känna när de inte behöver ben.
De äter gärna ben, och tycker att det är gott och de är riktiga små gnagare också och kan få i sig nästan hur stora ben som helst.
Men ibland så lämnar de, och då verkar det som att de inte behövde allt ben just den gången. Lillkatten är tvärtom, han äter inte gärna ben, men ibland sätter han i sig allt han får och då verkar det som att han behöver detTungan ute

Upp till toppen
Annons: