Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2490 ggr
Elcyion
3/17/10, 2:53 PM

energibehov

Jag försöker räkna ut vilket energibehov min hankatt borde ha, men jag blir mest bara förvirrad…

Jag har räknat ut hur mycket energi min barf innehåller (på ett ungefär):

280g grishjärta = 1397 kJ
98g nötlever = 519 kJ
1 kg nordic oxkross = 7170 kJ

Det innebär att 1397g (av min) barf innehåller 9086kJ.

Hittade en uträkning som ser ut som följande: 125xvikten+293= dagsbehovet i kJ.

Eftersom jag misstänker att han borde väga ca. 4 kg räknade jag enligt följande: 125x4+293=793kJ.

För att  han ska få i sig den mängden energi, bör han äta 125g barf/dag.

Men om man följer rekomendationen att en kastrerad innekatt bör äta ca. 2-3% av sin kroppsvikt, kommer jag inte upp i de summorna.

2% av 4kg = 80g
3% av 4kg = 120g

Så hur ska jag räkna?

Min våg verkar helt ha ballat ur :( Onsdags förra veckan vägde han 5,1 (vid 23 på kvällen), igår vägde han 3,5kg (runt 18) och idag 5,1kg (vid 13). De två senaste vägningarna har jag använt miniräknare.
Jag tycker att han är för smal nu (när jag tittar på honom), men han känns inge mager att ta i. Eftersom min våg verkar ha ballat ur helt, tänkte jag kolla vad som händer om jag utfodrar honom efter energibehov istället för vikten (som jag inte vet).

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
3/17/10, 8:33 PM
#1

Prova och se :) I värsta fall blir han tjock och då får du dra ner lite..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/17/10, 8:37 PM
#2

Det är väl det jag ahr gjort nu ungefär. Men det fungerar inte som jag vill :( Har försökt banta ner honom från 5,5kg. Han fick först mat för en katt på 5 kg. Sedan sänkte vi ännu mer, och han fick mat som om han vägde 4,5 kg. Han blev mer aktiv. men då hade jag ingen våg. Nu har jag en våg, och den verkar visa olika vikt beroende var på golvet jag sätter ner den (då den har visat exakt samma vikt på mig hela dagen när jag har kontrollvägt). Så jag vet inte alls vad han väger. Allt mellan 3.5-5.2kg.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/17/10, 8:52 PM
#3

Dert måste vara plant underlag på vågen :)

Lycka till!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/17/10, 9:02 PM
#4

Jag har inget vattenpass. Har satt vågen på golvet i vardagsrummet utan något under.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/17/10, 9:13 PM
#5

Men där det visar rätt på dg står den troligtvis rätt.

Vägde mig igår hos en kompis med samma problem på vågen.. först vägde jag 62, sen 78 sen 73.. flyttade runt den och det slutade med att den visade 73 nästan överallt utom vid badkarskanten (kan ju vara fallet  mot avlopp som påverkat) vilket innebär att jag gått ner 12 kg de senaste månaderna.. men det har sina förklaringar.. Golv ska vara jämna så bara testa runt lite :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/17/10, 9:50 PM
#6

Jag har vägt 91, 89 och senast idag 87,5. Alla kan stämma. Men skillnaden är nästan en hel katt :S Tänkte börja flytta runt vågen imorgon och se om jag hittar någon bra plats att väga på :)

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
3/17/10, 10:05 PM
#7

Ja, kolla där du väger samma på flest ställen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Silvestris
3/17/10, 10:34 PM
#8

120 g och 125 g… ingen större skillnad där.Flört Om katten går på 125 g/dag, ge den 125 g/dag. Om inte, minska givan.

Elcyion
3/17/10, 10:45 PM
#9

Han gick på 90g/dag. Han hade gått ner från 100g/dag. Vågen vågar jag inte lita på. Jag tycker han känns smal över ryggen, men pojkvännen säger att han är lika rund som vanligt. Hur vet jag att jag ger honom tillräckligt med mat? Vill ju att han ska gå ner, men gå ner kontrollerat till vikter jag känner mig komfortabel med.

Jag gav honom 2% av 4.5kg = 90g.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
3/17/10, 11:07 PM
#10

Har du någon veterinärklinik eller djuraffär med våg tillgänglig i närheten? I sådana fall kan du sätta honom i transportburen och väga honom där en gång i veckan.

Elcyion
3/17/10, 11:11 PM
#11

#10 jo, det har jag. Någon idé på hru jag kan få honom att tycka om transportburen? Det är en fd. "vildkatt" som måste sättas i klämbur hos veterinären och sövas när vi är där. Hemma går det mycket bättre, men transportburen är äckligt.

När jag hade mjölbaggar hemma (urk) satte jag in hans mat i buren några dagar innan anticimex skulle komma. Då kunde jag snabbt lura in honom. Men sen är han extremt skeptisk ett bra tag framåt, och jag rår inte på honom ordentligt. Han både vits och rivs när man försöker tvinga honom.

Men andra ord har jag funderat på det, men inte kommit på någon praktisk lösning.

Det är mest det att få in honom i transport buren hemma. Kan alltid väga buren en annan dag.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
3/18/10, 12:32 AM
#12

#11

Aha… det var ju ett problem. Du kan inte göra för vana att utfodra honom i transportburen då så att han får rutin på att vara i transportburen och inte ser den som något obehagligt? Om han dessutom vistas i den på daglig basis kan han aldrig lista ut att det är något fishy på gång.Flört

Antar att sele kan vara problematiskt?

Elcyion
3/18/10, 10:52 AM
#13

#12 Jag skulle inte ens våga prova. Dels för att han är kinkig om sin mage, men även för att han är rädd för okända människor. Allrahelst på okända platser. Risken är ganska stor att han blir rädd och smiter, och sen är han borta…

Att sätta in maten i buren funkar. Iaf ett tag. Men när jag väl har stängt in honom där en gång, så ska man inte gå in där igen på länge. Åtminstone inte så länge jag är i närheten.
Men funderade på om man kan lura in honom i buren, och sedan mata honom med tex kyckling genom gallret? Han är ett matvrak, och han älskar all mat.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
AnneN
3/18/10, 11:59 AM
#14

#13 Har du testat spraya felivay på en filt eller något i buren?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elcyion
3/18/10, 12:25 PM
#15

#14 Jag har haft bra erfarenhet av feliway-dosan, men inte på sprayen. Kanske för att den dunstar så fort och luktar mycket sprit när man sprayar den?

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
3/18/10, 12:37 PM
#16

Alltså, om vägning är ett problem kan du hoppa det. Försök hitta andra mått att gå efter. Känn på katten (revben, höftbensknölar, hals eller vad det kan vara) och försök bedöma efter det.

Vikt kan ju även vara missvisande eftersom en katt kan bli av med fett, men få mer muskelmassa. Kroppen blir friskare och får en annan form men vikten är densamma.

Hade lite av det problemet med en tidigare katt. Hon var lite rultig och behövde gå ner i vikt. Jag började BARFa… inte mycket hände med vikten men hon fick en annan kroppsform och fasthet i kroppen.

Elcyion
3/18/10, 12:41 PM
#17

Det jag är mest rädd för är att av misstag ge honom för lite mat Skäms Visst, han behövde gå ner i vikt, men är ändå orolig för att han ska gå ner för mycket alt. att jag av misstag får honom att jojo-banta Obestämd

Det är väl mest det jag vill ha vikten till. Att se hur mycket han egentligen väger. Så jag vet ungefär hur mycket mat han ska ha.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
3/18/10, 1:56 PM
#18

#17

Ta det bara lugnt så ska det inte vara några problem. Ligg på 120-125 g en månad och försök bedöma om det är lagom eller inte.

Skynda långsamt.

Elcyion
3/19/10, 9:39 PM
#19

Nu har jag kanske hittat var jag tänkte fel:

Energiuträkning på katt

På överviktig katt räknar man 138xidealvikt = kJ/dag

Alltså blir det då 138x4,5= 621kJ/dag

Min barf innehåller ca. 9086 kJ och väger 1397g. Alltså tar jag 9086/1397= ca. 6,5 kj/g.

Sen tar jag 621/6,5= ca. 95g

Hoppas ni förstår min uträkning :)

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: