Annons:
Etikett03-katt
Läst 1703 ggr
Heffipeffi
2010-03-18, 21:50

Får mina katter för mkt mat?

När jag läser hur mkt ni andra ger er katter börjar jag undra om mina katter får för mkt mat.
Jag tycker de är i lagom hull, och inte tjocka, men jag kanske är hemmablind.

De får ca 5% av sin vikt. Jag gav 3% tidigare, men då var de inte nöjda. Mina katter är både inomhus och utomhus.

Hur mkt ger ni andra, som har katter som både är inomhus och utomhus?

Annons:
BARFmycat
2010-03-18, 22:42

Mina får bara 2% av sin vikt och knappt det, ungefär 35-50g per katt och utfodringstillfälle vilket är 2gr/ dag. Lillkissen får äta så mycket han vill, brukar bli 200-3/400g per dag

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-03-18, 22:50

2-5% är fullständigt normalt. Det beror helt på katten. Jag har fertila avelskatter och de käkar minst 5% av sin kroppsvikt per dag. Jag har även haft kastrater som käkat 2,5% av sin kroppsvikt.

Det beror ju på ålder, aktivitetsnivå, om katten är kastrerad eller inte osv.

Elcyion
2010-03-18, 22:57

Min energiska, kastrerade innekatt får 3% och min lite latare kastrerade innekatt får 2%. Men eftersom du har katter som går ut, gör de automatiskt av med mer energi, och det måste du kompencera med mera mat :)

Det finns ingen exakt vetenskap för hur mycket man ska ge. Som jag har förstått det som är 2-3% av kroppsvikten rekommenderat till kastrerade innekatter. Men det är ingen som säger att alla kastrerade innekatter klarar sig på det. Det är bara en utgångspunkt, och sedan får man anpassa efter individ.

Så länge katterna mår bra, och har lagom med hull, ger du rätt mängd mat :)

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
2010-03-18, 23:17

#1 Är dina katter ute, eller endast innekatter?

Heffipeffi
2010-03-18, 23:19

#2 Mina katter är kastrerade ålder 7-11 år. Tycker själv inte att de är så väldigt aktiva. De är inomhus mer än de är ute.

BARFmycat
2010-03-19, 14:32

De är oaktiva innekatter, kastrerade. Utom lillkissen, han är ju aktiv, okastrerad, växande innekattTungan ute

Sen så går det faktiskt inte att säga vad de ska ha, man får prova sig fram och känna på hullet, alla katter är olika.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: