[K] Äggula
Hur mycket äggula kan man ge sin katt/dag? Kan man ge den 1-2 st. Jag häller dem över kött etc. för att få dem att äta köttfärs, rå kyckling etc. Men nu började fundera på att det kanske är för mycket äggula. Vad tror ni?
Jag kan egentligen inte se något skäl till att det skulle finnas en given övre gräns. Jag skulle nog vispa ut en äggula i vatten och ha stående i kylen över dagen (tips från en god vän) och så kan man hälla lite äggulevatten över maten för att få katten att äta maten.

OK Får testa det TACK!!

Jag tror inte man ska ge för mycket. Till iller är rekomendationen att inte ge mer än 1 äggula i veckan och iller och katt är inte helt olika foder mässigt. Så skulle vara mycket försiktig med att ge 1-2 per dag och snarare ge 1-2 per vecka.
Kommer inte ihåg exakt vad det är som gör äggulan dålig i större mängd, men med de flesta nyttiga "tillskotten" så ska man inte överdosera.
Oftast vänjer dom sig ganska fort att även det under gulan är gott och kan säkert lära sig äta det utan :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har ju ingen aning hur mycket/litet man skall ge.
Men mina katter är INTE speciellt intresserade BARF. Därför har jag gett dem äggula ovanpå maten för att överhuvudtaget få dem att smaka på det som är inunder.. De är otroligt svårtflirtade bådat två. Även om jag blandar köttfärs med vanlig kattmat så "plockar de bort" köttfärsen och äter endast Mjau. De är så listiga så de små pyrena.
Detta får bli en 5-års plan eller nått inna jag får över dem på BARF. *SUCK*

Tror att man inte ska överdosera äggula pga att det finns ett ämne i gulan som gör det svårare för kroppen att ta upp andra viktiga ämnen eller något i den stilen..
Ja, katter kan vara listiga dom. Jag refererar så lätt till illrar och har dom väl fått upp smaken brukar det gå bra :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

JAG vet att äggvitan tar bort en del nyttigheter från äggulan och att man därför inte skall ge rå äggvita tillsammans med rå äggula. Däremot kan man steka/koka äggvita lätt och servera.
Man refererar ju till de djur man känner bäst till. I ditt fall illrar och i mitt fall katter. Själv vet jag inget om illrar. Jag har sett några i vilt tillstånd, när jag var barn. Men inget annat. Söta är de i allafall. Väldigt fina ansiketn tycker jag.
Tack för att du svarat mig i allafall

#6 ja, äggvitan är det samma sak med gällande katter och illrar. Men det ska finnas en anledning till varför man inte ska ge mycket äggula heller.. Men som sagt, där kanske det skiljer sig mellan katt och iller men jag har svårt att tro det… :/
Sajtvärd på Iller.ifokus

OK! Då kör jag på det.

Det här måste jag ju till botten med! :P Återkommer om jag finner någon fakta om detta
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag vill ochså minnas att det finns.. vad det nu var som bröt ner/hämmade upptaget av tiamin i äggula. Eller är jag helt ute på vift?
Sen är jag rätt säker på att äggulan innehåller A och D vitaminer vilka är fettlösliga, och dessa går därför att överdoseras eftersom kroppen har svårare att göra sig av med dem än med vattenlösliga, vilkas överskott i princip passerar rakt ut med urinen.
Paulina

#10 vift :P adivin finns i äggvitan och hämmar b vit. upptaget.
äggula innehåller mkt biotin, och även om det är vattenlösligt innebär det inte att det inte går att överdosera. det är bara svårare att överdosera det än fettlösliga vitaminer.

#11 Ah, jag kände väl att det knakade under tassarna :P
Paulina

Jag har ingen vettig förklaring till varför det är så men har fått lära mig sedan barnsben att katter bara får äta en äggula/vecka. Det skulle vara kul att veta hur det egentligen är med den saken.

Det handlar väl om vitaminerna, dom fettlösliga som #10 säger.

#10 Det kan inte vara så att det går att överdosera A-vitamin om man ger både äggula OCH lever? (Äggula innehåller alldeles för lite A-vitamin för att kunna ersätta lever.)
Medarbetare på jack russel terrier