Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2507 ggr
Chanku
3/15/10, 11:04 AM

Salmonella o andra bakterier?

Hur stor är risken att smittas av salmonella/annat från hund som ätit tex kycklingvingar o sådant? Dvs där hunden har varit tvungen att hålla fast benen och därmed smetat runt med köttet i pälsen?

Min hund är gärna i knät, pussas, sover i sängen etc. och jag vill helst inte smitta ner mig o omvärlden med salmonella eller andra trevliga bakterier.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Annons:
BARFmycat
3/15/10, 5:43 PM
#1

Allt kött i Sverige salmonellatestas och salmonellanivån får inte vara över en viss gräns, vetd äremot inte vart den ligger. Det är väl inte större risk än att du smittas av e-colibakterierna han får i sig varje gång han slickar sig i rumpan, eller av bakterier som fastnat på tex väggarna i köket när du gör i ordning kyckling.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
3/16/10, 4:01 PM
#2

Jag skulle precis som BARFmycat vara mer orolig för e-coli. Dock kan campylobakter vara en verklig risk. Både hund och katt tolererar campylobakter bra, men folk är lite klena på den punkten.

Jag har aldrig haft för vana att låta mina djur pussa mig på munnen och jag råder nog andra djurägare till detsamma (BARF eller inte). Varken hundar eller katter använder ju toapapper.Guld i mun

Upp till toppen
Annons: