Annons:
Etikett19-medlemspresenationer
Läst 3489 ggr
Elcyion
2010-02-15 22:59

Presentation av Elcyion

Ja, vad ska man skriva här då… Heter Hanna, är 24 år gammal och bor i Roslagen. Började läsa på om BARF när jag bodde i skåne, och kunde äntligen sätta igång med det när jag hade flyttat upp hit.

Jag har två katter som jag försöker barfa fullt ut. Men lättare sagt än gjort ;)

Den ena är en hitte katt på ca. 6-7 år. Han äter allt, men har tyvärr FORL, vilket gör att hans barf måste anpassas en del.

Den andra är Stina. Verkligen en prinsessa på ärten. Hon är 5 år och några månader, och är uppväxt på torrfoder. Hon är ganska knepig när det kommer till kött. Torrfodret år hon gladeliga samma hela tiden, dag ut och dag in. Men däremot burkmat (mjau och bozita) tröttnar hon snabbt på. Där måste jag byta smak varje gång jag öppnar en ny burk, annars pillar hon bara i sig 1/3 av det hon borde äta. BARF samma sak. Men där är hon ännu kinkigare. Man kan inte äta kött alla måltiderna, för det är äckligt, hälsar Stina.
Därför får hon frukost och lite mellanmål i barf, och spannmålsfri burkmat till kvällen. Då brukar det fungera riktigt bra.

Jag har varit ganska aktiv på iFokus innan, men sen var det annat som tog över. Blev väldigt glad över att se att den här sidan Skrattande

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Zabbio
2010-03-16 00:36
#1

Vad är FORL? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-16 10:54
#2

FORL är en tandsjukdom som ofta drabbar katter. Enkelt förklarat får den tänderna att ruttna underifrån.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-03-16 13:23
#3

Aj..:/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2010-03-16 13:24
#4

Hur känner man igen det?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
2010-03-16 13:29
#5

Det ända difusa symptom jag vet om som man kan se hemme, är om katten verkar ha ont i munnen. Tex att den inte äter ordentligt, bara tuggar maten på ena sidan och sådant. Men katter är tyvärr ganska duktiga på att dölja sin smärta :(

Hos veterinären kan de tex stoppa in någon form av verktyg med lång pigg mellan tanden och tandköttet och kolla om det finns något hålrum, röntga (vilket inte är en helt säker undersökningsmetod) och kolla om några tänder sitter löst.
Vissa veterinärer säger också att det är vanligt med tandsten, men det tar jag med en nypa salt, då jag vet att min hane har FORL, men ingen tandsten (vilket fick en veterinär att säga att han inte verkade ha någon FORL alls).

Min honkatt ha haft massor av problem med tandsten, men hon har ingen FORL.

I dagsläget finns ingen annan behandlingsmetod mot forl förutom att dra ut de påverkade tänderna.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-03-16 13:43
#6

Låter inte särskilt skoj alls… :/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Elcyion
2010-03-16 13:49
#7

Det som kan hjälpa är att barfa. Mailade Torbjön (glömemr alltid bort hans efternamn) som jobbar på bl.a kolmården som tandläkare. Han har även ett egen mottagninge som kallas tandvårdskliniken (tror jag det är).

Det han skrev i mailet var att på vissa katter kan man fördröja alt. få bort FORL helt genom att ge dem en rovdjursanpassad diet (vilket jag tolkar som BARF).

Men tyvärr har det inte någon effekt på alla. Men det blir inte sämre av det iaf.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
2010-03-16 14:02
#8

Nej, man kan bara hoppas att det hjälper :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: