Annons:
Etikett03-katt
Läst 4313 ggr
Zabbio
3/15/10, 4:00 PM

Vad kostar barf?

Ursäkta om frågan kommit upp tidigare.

Men om man väljer att barfa sin katt, hur mycket kostar det per månad i runda slängar?

Jag har en ung katt som jag kan tänka mig att barfa till om det inte blir för dyrt (eller allt för svårt att hitta rätt delar för det är ju inte bara rent kött som behövs).

Har en annan katt med dålig mage och dålig hals, hon är 10 och jag har nyligen fått henne, hon hade problemen (kräker av mat, hostar när hon spinner. Är förövrigt pigg och glad och lekfull) tidigare enligt förra ägaren och veterinär hittar inget) som just nu får euroshopper torrfoder.. :/ Det är det enda hon inte kräks av. Har försökt med hills, royal canin och whiskas kattungefoder, men.. :/ Hon äter inte blötfoder, däremot har hon smakat grillad kyckling (bröstkött utan krydda) och det kräktes hon faktiskt inte av. Jag är tveksam till om jag kan få henne att äta barf eftersom hon inte äter annat blötfoder eller kött, men tror att det hade varit nyttigt för hennes mage, efter att hon vant sig i alla fall. Vad tror ni?

Nu ska jag läsa på lite bland trådarna här medans jag väntar på svar, tänkte jag :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Elcyion
3/15/10, 4:07 PM
#1

Den första katten behöver det inte bli så dyrt att barfa. Där kan du köpa tex nordic oxkross (20:-/kg) och tillsätta hjärta, lever, ben/benmjöl.
Om du har tur kan du få rabatt på hjärtat om du köper större kvaniteter. Här i byn får jag rabatt om jag köper minst 5 kg/gång. Levern är det inte så farligt med om den blir dyr, eftersom det går åt ganska lite.

Den andra katten skulle jag rekommendera att ta till en veterinär som du litar på. Jag tycker inte alls att det låter bra att hon hostar när hon spinner, och spyr upp den mesta maten förutom euroshopper.

Har katten gått på torrfodfer hela livet, kan du ofta förvänta dig en hel del motstånd när du försöker få dem att äta blötmat. Hur man kan gå till väga, vet jag att det finns trådar om.

Om du jämför de foder du har provat att ge henne, med det hon får nu. Finns det något i dem som inte finns i euroshopper? Det kan bero på någon form av allergi.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/15/10, 4:24 PM
#2

Var hittar jag oxkrossen och hur mycket bör hon få? Hur mycket hjärta, lever och ben?

Benmjöl förresten, det kan man ju köpa i blomsteraffärer som gödning..är det samma eller…?

Jo, har tagit henne till två veterinärer men de hittar inget och jag har inte råd att ta en oförsäkrad kise till hur många som helst när det inte kommer svar (försök försäkra henne med de hälsoproblemen och den åldern när hon inte varit försäkrad innan..:/ ). De säger bara att hon är gammal.. Ska kolla innehållet, har inte gjort det utan tänkt att det är väl ungefär samma skit i olika proportioner, men det kan ju vara något speciellt hon reagerar på…

Annars får jag prova att barfa den ena och göra det bästa möjliga med den andra. Men den sjuke bör nog ha foder framme alltid, har tyckt mig märka att om det varit tomt i skålen så kräks hon efter att ha ätit när det fyllts på. Kanske hetsäter? Tänkte att euroshopper nog är så äckligt att hon inte föräter sig på det som hon gör med tex whiskas, att det är därför hon kräks annars. Helt enkelt äter för mycket för fort..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/15/10, 4:48 PM
#3

Oxkrossen ersätter helt köttdelen (om du inte blandar med kycklingdelar då de också till viss del räknas in där).

Muskelkött: ca. 65%
Hjärta: 10-25%
Lever: 5-10%
Ben: 10-15% (ELLER 1 tsk benmjöl/200g röra)
Övrigt: 10%

Du hittar återförsäljare för nordic oxkross på deras hemsida. www.nordichundfoder.com.
Återförsäljare av bravo ox hittar du på www.bravodjurfoder.se

Även Jipotimas.se har lite prodfukter som kan användas. Men där måste du tillsätta ben och lever.

Beräkna ca. 2-3% av kattens kroppsvikt som utgångsläge. Det gäller för en kastrerad innekatt som har sin idealvikt.

Jag förstår mycket väl att du inte har råd att ta en oförsäkrad katt till veterinären hur som helst. Uppfattade inte i din första text att du också hade tagit henne till veterinären.

Hur du ska göra med den "sjuka" katten är andra bättre att svara på.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/15/10, 5:07 PM
#4

Nu hänger jag inte riktigt med, med oxkrossen behöver jag eller behöver jag inte tillsätta ben och lever?

Så.. ca 100g till en katt på 3-3,5kg? Per dag eller per fodring (och hur många fodringar?)

Nej, det var kanske inte så tydligt skrivet :) Så länge hon är pigg och så så får hon vara kvar, men blir det värre och veterinären fortfarande inte hittar något.. :/ Jag kan ju se om det öht går att ge henne barf, om jag nu börjar med det. Vem vet, hon kanske klarar det jättebra och det är precis vad hennes mage behöver..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/15/10, 5:37 PM
#5

Med oxkross tillsätter du hjärta, lever och ben/benmjöl. På jipotimas tillsätter du bara lever och ben/benmjöl.

Du ska ge speciellt bemjöl. Standardt har i sitt sortiment (som säljs av foderbilen och djurbutiker), samt haromi har en variant.

Jag vet att kyckling innehåller rätt ämnen för att fungera som ben. Ev. andra fågelsorter också, som tex kalkon eller om du känner någon jägare. Men nöt/gris/… inte fullvärdiga källor. Inte heller brosk.

Min hankatt (som bantas nu) får 2% av en delmålvitk (alltså ett av stegen ner). Men han håller vikten bra om han får 2% av den vikt han har idag också (med då förblir han en boll).

Men honkatten får 3% eftersom hon är ganska aktiv.

3kg-2%=ca. 60g/dag. De flesta utfodrar ca. 2 gånger/dygn om de inte har kattungar. Morgon + eftermiddag/kväll.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/15/10, 5:56 PM
#6

Är det kycklingkött som fungerar som bebn, eller kycklingben?

Räcker det att tex ge en fågelvinge någon dag i veckan, eller..? Fast lättast verkar ju vara benmjöl då :)

Kan man köpa ox krosen (gissar att det var det som kallades malt oxkött eller nåt i produktlistan) paketvis? dvs per kilo istället för en hel låda? 320kr på en gång är lite mycket och jag har inte så mycket plats i frysen..

Räcker verkligen det lilla kött väger väl en del..?..Bau är väldigt aktiv och har en bra vikt nu så 2,5% får jag nog prova med till en början.. fast vet inte riktigt vad hon väger, kör med ''känna revben'' modellen för att kolla hull, har ingen våg. Men det bör jag nog ta reda på iaf, kanske måste avmaska eller medicinera nån gång så man ska ju veta vikten..

Så..hm.. blanda ca 50g kött, 10g hjärta, 5-6g lever och en knappt halv tsk benmjöl till en dagsranson?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
3/15/10, 5:58 PM
#7

Kan man blanda ihop allt, dela upp, frysa in och ge otinat? Alltså lägga fram det så kan kisen äta det efterhand som det tinar?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

BARFmycat
3/15/10, 6:20 PM
Zabbio
3/15/10, 6:24 PM
#9

Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/15/10, 6:38 PM
#10

Det är kycklingben av olika slag som räknas som ben. Tex kycklingvingar/klubbor/hel kyckling.

Hur ofta du ska ge kycklingvingar, är jag dålig på, då jag använder benmjöl, eller maler dem i köttkvarnen. Helt enkelt för att min hane har FORL, och honkatten tycker det är ÄCKLIGT (allt nytt är ÄCKLIGT).

De flesta som gör röror, blandar ihop en sats, väger upp och fryser in. Eftersom jag gör en anpassad barf till min hane, ser mitt recept lite annorlunda ut.

1 kg oxkross (70-75%)
ca. 280g hjärta (20-25%)
89-98g lever (5-7%)
7 tsk benmjöl (1 tsk/200 färdig röra).

Den röran vara ca. 15 dagar till min hane som äter 90g/dag.

Oxkrossen heter olika beroende på vilket företag du handlar från. Men det är det alternativet som är enbart oxkött utan tillsatser.

Ang. benmjölet är jag ganska osäker på mängden om du beräknar/dag, men om jag gör en snabb gissning, skulle jag säga att det är alldeles för högt.

Hur du köper oxkrossen får du försöka förhandla med återförsäljaren. Foderföretaget säljer enbart hela lådor (men ska man bara prova om katten äter det, så bjöd nordic mig på en korv att prova med). Men vissa återförsäljare kan ha det liggandes ett tag, andra har kanske någon som har sagt till att de önskar att sambetsälla om tillfälle dyker upp osv. Annars kan du alltid kolla om någon annan här på forumet tex (eller på natural cat, länk finns bland länkregistret) vill sambeställa.
Men du kan rent krasst ge i princip vilket rått kött som helst (förutom kanin). Så har man lite mer pengar, alt. att man har bra priser i mataffären, får du tag på det mesta där med. Kort datum kött, kycklingdelar, grytbitar, köttfärs…

Det är inget alternativ här, då fläskfärsen går på runt 60:-/kg (har jag för mig). Irlänsk nötfärs ca. 75:-/kg. Grytbitar 60:-/kg.

Vill du kunna ha mat framme hela tiden, fanns det någon här på forumet (sök i trådarna) som hade tillverkat eget torrfoder av BARF-röran. Det var när hon hade en kattunge som behövde mat flera gånger/dag och hon inte var hemma. Då hade hon gjort ett krypin, som bara den katten kom in i (hålet var för litet för de andra), och där kunde han gå och knapra i sig dagsransonen när han ville. Det kanske skulle vara något?

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/15/10, 6:47 PM
#11

Pratade med en kompis, hon ska tänka på det men det lutar åt att vi sambeställer om de inte säljer styckvis :)

Det var inte så mycket för att ha det framme utan för att slippa ta fram det en gång och sen komma ihåg att kolla när det tinat.. jag är lite glömsk så risken finns att jag glömt ge katten maten när det tinat eftersom jag känt att ''jag har ju tagit fram det redan'' eller om jag tex ska iväg på jobb och har dålig tid..

<fast det kan vara läsvärt ändå, tänker på gammelkastten då. Min kompis som studerar till djursjukvårdare nämne häromveckan att gamla hundar och katter kan må dåligt av att gå med tom mage för länge innan de får mat. Gissar att det i så fall beror på att de är vana att alltid ha mat så kroppen anpassat sig till det, för i naturen kan det ju inte vara hållbart…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/15/10, 7:02 PM
#12

Jag har börjat använda tomam creme fraishe burkar (2 dl). Tar fram en sådan på kvällen när jag ger sista målet mat. Sen har jag "tur", eftersom honkatten vägrar äta helbarf, så det finns alltid en burk kattmat hemma (oftast mjau). Då kan de få det om jag skulle ha glömt att ta fram.

Vill du vara säker på att komma ihåg det, kan du sätta alarm på mobilen som påminner dig Tungan ute

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/15/10, 7:04 PM
#13

Hittar inget om torrfodret.. :/

Men är det så farligt att ge det fryst då? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Elcyion
3/15/10, 7:13 PM
#14

#13 Det vågar jag inte svara på. Men jag vet att magen på både hund och katt kan reagera om det är för kallt. Ger du tex en hund/katt A-fil (jag vet det där med laktos, men rekomendation från vet när katten var dålig efter en avmaskning), så är rekomendationen att du ger det rumstempererat.

Nu vägrade då min hund äta rumstempererad fil, och i det läget är kall fil bättre än ingen alls, då hennes mage blev kass av penicillin.

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/15/10, 7:16 PM
#15

Ok, men då finns en anledning i alla fall :) Med andra ord ska jag inte tina det i kylen heller?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/15/10, 7:19 PM
#16

Jag tinar mitt i kylen. Ställer jag det i kylen på kvällen (på en hylla med "trådar". Den som liknar ungsgallret) är det ordentligt tinat till morgonen därpå.

Men risken med att servera fryst mat, är att du inte kan kontrollera om de äter det fryst/tinad eller vem som äter vad.

Men det är mer pratiska bitar jag ser. Hur det påverkar dem vet jag inte.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
3/15/10, 7:24 PM
#17

Hittade tråden jag tänkte på: Istället för torrfoder

Medarbetare på jack russel terrier

Zabbio
3/15/10, 8:21 PM
#18

Tack för länken :) Hinner inte svara just nu, fick besök.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Heffipeffi
3/15/10, 9:25 PM
#19

#5 Vad menar du med att nöt/gris inte är fullvärdiga källor för att fungera som ben? Sålänge katten kan gnaga i sig benet, spelar det väl ingen roll från vilket djur benen kommer i från. Jag har lärt mig att det bästa är att variera ben/kött från olika djurslag. Även brosk är bra att ge katterna då det innehåller chondroitinsulfat som är bra för kattens leder. Brosket kan dock inte ersätta ben, det kanske var det du menadeGlad

Heffipeffi
3/15/10, 9:32 PM
#20

Angående hur mkt kycklingvingar man bör ge, så kan man räkna med att vingen innehåller ca 50% ben. Och så får du räkna till de övriga 50% i köttdelen, om du förstår hur jag menar :-)

Annons:
Zabbio
3/15/10, 9:55 PM
#21

Hm. Hur mycket kycklingvinge blir det i veckan på en katt som äter ..låt oss säga 100g/dag för att göra det lätt. Vad väger en kycklingvinge? Och hur mycet behövs för tändernas skull?

----

Kom på att jag kan ju tina upp portionerna i varmvatten som jag gör med mitt eget kött (har ingen micro), så blir det till och met bytes varmt :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
3/15/10, 10:12 PM
#22

Ha! Tinade ett kycklinglår och gav katterna ett par bitar (de är ju inte helt vana så jag ville inte ge för mycket) Snacka om att bli förvånad när kräsna Bassie skyndar fram och slåss om maten nästan! Hon som inte ens äter blötfoder..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Neko]
3/15/10, 10:33 PM
#23

Det blir säkert inga problem att få över dem på barf om de blev så till sig över kycklingen ;) Hoppas gammelkattens mage klarar det Glad

Zabbio
3/15/10, 10:43 PM
#24

Ja, hon klarade ju lite grillad kcklingbröst (utan skinnet med kryddningen) så kanske :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elcyion
3/15/10, 11:01 PM
#25

#19 Så har jag uppfattat det som jag har läst på naturalcat-forumet. Men det kanske beror på att katterna har svårt att äta upp så pass stora ben?

Så grunden är väl egentligen att man kan köra på kyckling/kalkonben, och sedan byta köttsorter?

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
3/15/10, 11:01 PM
#26

#24 Lammkött är också snällt mot magen :)

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
3/15/10, 11:18 PM
#27

#25

Det är säkert för att katterna kan ha svårt att äta så pass stora ben. Jag kan inte komma på ngn annan anledning att det skulle skilja på ben och ben. Själv kör jag med kycklinghalsar och vingar, samt kalkonskrov, som jag delar i lämpliga bitar till katterna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: