Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3153 ggr
BARFmycat
2010-03-10 20:51

Kostnad för BARF 10/3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje gång jag gör mat åt katterna numera så räknar jag alltid ut hur mycket det kostade för mig den gången att köpa kattmat, så jag tänkte redovisa det här så kan man få ett litet hum om vad det kan kosta att köpa BARF.

den här gången blev det;
Grissvans (!) för 17;- kilot, det räckte till 21 dagsransoner, och då blev det alltså 3;. per katt och dag.

Levern kostade 27;- kilot, den räckte också till 21 dagsransoner, och kostade således 4.50;- per katt och dag.
Till sist blev det kycklingvingar som kostade 15;- kilot, det blev 42 portioner av dem och då blev det 2;- per katt och dag.

Så den här gången kostade det mig 245;- för 84 dagars mat åt katterna

Och mina stora katter äter mellan 70-100g var om dagen, och kattungen äter ungefär 120-200g om dagen. Så kattungen kostar ju egentligen lite mer per dag och de andra katterna lite mindre.
Men alltså ungefär 100;- i månaden.

Och ja, för den kvaliteten på maten, och hur bra de mår av den och jag vet exakt vad det är för något, så är det riktigt billigt tycker jag. Jag hade lätt kunna betala det tredubbla för det, för det är det värt.
Men det bästa är att man inte ens behöver det!Tungan ute

På bilden;
Såhär ser det ut på golvet hemma hos mig efter att jag portionerat och fryst in mat åt katterna!
(Ja det ligger en kniv på golvet, och nej katterna skär sig inte på den..)

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Heffipeffi
2010-03-10 21:06
#1

Du har hittat billiga inköpskällor. Jag hittar inte kycklingvingar för under 20 kr/kg. Var hittar du grissvansar någonstans?

BARFmycat
2010-03-10 21:15
#2

#1

Kycklingvingarna var det extrapris på pga kort datum, jag hittade allt på citygross i Stockholm. de har asbra utbud av "lite konstigare" kött!Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Punkten
2010-03-11 16:24
#3

Förstår inte hur man får plats med allt i frysen :o

Jag och min sambo var tvungna att önska oss en ny frys i julklapp bara för att få plats med allt, och då tar ändå illrarnas mat nästan mer plats än vår :o

BARFmycat
2010-03-11 17:20
#4

#3

Mina tar upp just nu 1½ frysfack. Jag köper hellre mat ite oftare än att det blir fryst i för långa perioder så inte näringsämnena trillar av pinn.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Punkten
2010-03-11 17:39
#5

Vi köper alltid på oss en massa när det är billigt, men inte av exempelvis lever och hjärta precis som du säger, för att de ska behålla så mycket näringsämnen som möjligt. Men sen ser man dem som köper kanin och kalkon som tar upp hur mycket som helst :o

[Neko]
2010-03-12 19:19
#6

Det beror ju lite på hur stora djur man utfodrar. Jamaal äter 1kg om dagen, även om jag bara köper för max en vecka åt gången tar det upp en hel del. Så jag letar frys för brinnande livet så jag kan köpa kartonger med mat och få ner kilopriset lite.

Annons:
BARFmycat
2010-03-12 22:26
#7

#6

En frysbox vore ju drömmen.. Frostfri. Visst för man helt andra önskemål här i livet när man börjar BARF:a?Tungan ute

fryslådor i portionsstorlek skulle jag vilja ha, så man slipper slösa på plastpåsar..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-03-13 10:33
#8

#7

Årets önskelista kommer se lite annorlunda ut mot tidigare år Tungan ute

BARFmycat
2010-03-13 12:14
#9

#8

Haha jaa visst ändrar de sig?
frostfri frysbox från Elektrolux vill jag ha.. Men jag vill ha en villa med den ocksåObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-03-13 12:25
#10

#9 Det vore underbart! Frostfri frys, villa på köpet Tungan ute Mina missar skulle få en stor inhägnad att strosa runt i då. Vågar inte ha dem lösa, övernyfiken totalt orädd cornish rex ute i det vilda, njää Flört

Punkten
2010-03-13 15:07
#11

Har funderat på en frysbox att ha på balkongen, men man kanske får vänta tills man flyttar till hus så man faktiskt har plats för alla drömmar :p

Elcyion
2010-03-13 19:52
#12

#7 Jag har börjat använda 2 dl creme fraishe burkar. 100g barf inga problem. Borde kunna få plats med ca. 150g också. Då kan båda katternas dagsportioner få plats i samma burk.

Men jag ger iof röror, och inga hela ben.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-03-13 22:14
#13

#12

Smart! Det ska jag prova. Kan ju fortsätta använda plastpåsar till benen.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Elcyion
2010-03-13 22:30
#14

#13 Jag tar fram en ny burk på kvällen, sätter det på en hyllan med galler, och sedan är det tinat till morgonen.

Då har jag ca. 90g/burk i dagsläget.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: