Annons:
Etikett03-katt
Läst 4253 ggr
willowpysen
2/23/10, 8:10 PM

Kattmat

Känner att det kanske är dags att göra ngt åt mina katters matvanor och servera dem ngt trevligare än torrfoder. Var i djuraffären idag och säljaren propsade på att jag skulle gå över till affinity ADVANCE torrfoder. Just nu får de bara Mjau torrfoder+ mjau blötmat+ tonfisk och lite rå köttfärs när vi har det hemma.

Hunden går på barf och färskfoder, helt otroligt glansig och fin i pälsen och bajset som kommer ut är minimalt och luktar inte mycket, medans katterna fäller konstant och skiter helt otroliga mängder i kattlådan. De har ju alltid fri tillgång till torrfodret men nu känner jag att man kanske borde gå över till Färskt foder/BARF. Men hur gör ni andra med katt? Såg ngt recept på men det ingick jippotimas kattkorv där och det vet jag inte hur jag skulle kunna få tag på. Köper klasskorvar till hunden ibland, om man kan använda det till katt oxå, fast tillsätta ngt så det blir en jämn näringsfördelning för katterna? I vilket fall ska jag testa med lite kycklingskrov och hacka ner det och börja testa om de överhuvudtaget skulle kunna äta lite sånt oxå. Är tacksam om nån annan med katt kunde komma med lite tips! Mvh/Hanna

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
BARFmycat
2/23/10, 8:54 PM
#1

Gör som tumregel att varje gång du ger kött så ska det vara antingen ben på eller så ska du pudra det med kalk/ benmjöl.
Ge lever, men inte mer än 10% av den totala fodermängden.
Ge hjärta och njure någon dag i veckan.

Kycklingvingar eller drumstick är jättebra att ge som kött.
Sen finns det kycklingmage också, riktigt bra jumpa för tänderna!

Det är väldigt basalt vad man kan göra, sen så rekommenderar jag att du läser på så mycket du kan under tiden.

Vill du byta till ett bra torrfoder under tiden innan du helt går över till BARF så är Acana grasslands, Oliver´s petfood och Orijen fodertillverkare som har minimalt med kolhydrater i sitt foder och bara naturliga ingridienser, typ BARf fast torrfoder.

Jag har skrivit hur mycket som helst om BARF på min hemsida http://www.barfmycat.se/ så kolla gärna in sen, och saknar du något får du jättegärna skicka ett mail till mig så kan jag skriva upp det!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

willowpysen
2/24/10, 7:38 PM
#2

Tack för det. Har kikat på sidan, bra och informativ ;)

"En stund i taget - här & nu"

BARFmycat
2/24/10, 8:10 PM
#3

#2

Tackar!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2/24/10, 9:00 PM
#4

#2

Jag använder inte jipotimas öht. Svårt att få tag på här där jag bor. Jag gör en enklare variant.

1 korv nordic oxkross (1 kg)
280g hjärta
84-98g lever
7 tsk benmjöl
Ev. 10% övrigt

De flesta färskfoderföretagen har någon form av ren köttkorv. Det går alldeles utmärkt att använda till katterna. Så länge du blandar i hjärta, lever och ben/kalk.

Ger du lever varje dag, kan du med gått samvete lägga dig på 5-7%, men ger du bara "ibland" bör du ligga på 10%. Receptet ovan innehåller 6-7% lever.

Medarbetare på jack russel terrier

Heffipeffi
2/24/10, 9:58 PM
#5

Klass har en köttkross som du kan använda som bas. Den innehåller både kött och inälvsmat. Ge lite extra hjärta, samt kycklingvingar några gånger i veckan.

willowpysen
2/26/10, 12:28 PM
#6

Tack för recept och alla tips! Nu gäller det bara att få mina ytterst kräsna katter med på noterna. Har köpt hem advance torrfoder "carnivor" tror jag den heter, ska tydligen innehålla mer kött än den andra advance. Så nu börjar jag införa 2 mål per dag och plocka bort den fria tillgången till mat. Båda katterna är vuxna och friska så de behöver inte alltid ha mat framme. Idag blev det mjau tetrapack på morgonen och torrfodret på kvällen. Tänkte jag skulle köpa hem köttfärs idag och blanda i lite i torrfodret. Med tanke på att hunden som barfas är jättefin i pälsen och bajsar minimalt så undrar man ju hur bra katterna kan må på en naturlig kost, när de har käkat lågpristorrfoder som mjau, whiskas osv, släpper massor med päls och bajsar större (mycket större) högar än vad en ganska stor hund gör (blandras schäfer/bordercollie). Det får väl ta den tid det tar helt enkelt ;)

"En stund i taget - här & nu"

Annons:
BARFmycat
2/26/10, 12:41 PM
#7

#6

D kan blanda köttet i blötfodret, då får det samma doft som blötfodret och då äter de ofta utan problemGlad

Mjaus blötmat är faktiskt det bästa blötfodret av de kommersiella kattmatsorterna, tom bättre än Hill's och de där..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2/26/10, 1:29 PM
#8

Du har (blötmat-sorterna) Mjau, Bozita, euro shopper (tror jag det var) och natures harvest som inte innehåller några spannmål.

Det jag gjorde med min ena katt som enbart ville ha torrfoder, var att först dela upp torrfodret på 2 utfodringar/dag (fri mängd under kanske 15 min). Visste inte hur mycket hon brukade äta.

Sedan föra in blötfoder på ett av målen (morgonen här), och torrfoder på kvällen. Hon åt inte ordentligt på morgonen, och när hon skrek efter mer mat, serverades bara blötfodret igen. Det var antingen det, eller vara hungrig till kvällen när torrfodret kom.

När hon åt blötfodret bra på morgonen tog jag bort torrfodret helt. Började även bjuda på lite rått kött när jag själv lagade mat. En bit här, och en bit där.

Sedan succesivt gå över till BARF. Nu tycker inte min katt jättemycket om BARF, så hon får blötmat på kvällen. Annars slutar hon äta BARF. Men så länge det funkar, är jag nöjd :)

Medarbetare på jack russel terrier

willowpysen
2/26/10, 3:24 PM
#9

Ska till citygross i e.m och bunkra upp med lite lever och hjärta och kött, ska se vad de har för ngt gott, hunden äter som sagt mest BARF så det är väl bara att sätta igång och smyga in det till katterna oxå, bara ändra proportionerna lite, mixa en katt-barf-röra och frysa in ;) Har 3kg torrfoder och hoppas det blir sista påsen ;)

"En stund i taget - här & nu"

willowpysen
2/28/10, 3:38 PM
#10

JAAAAA!!!! Med lite tonfiskspad över hela härligheten och lite tonfisk blandat med barf-röran så funkar det, speciellt ragdollhonan gillar det skarpt, värre med exotic-hanen, men äter man inte det till frukost så får man vackert vänta på en ranson med torrfoder på kvällen ;)

"En stund i taget - här & nu"

Elcyion
2/28/10, 6:25 PM
#11

#10 Rätt inställning :D

Ett hett tips är att införskaffa öronproppar på apoteket ;)

Medarbetare på jack russel terrier

willowpysen
3/1/10, 12:32 AM
#12

#11 Ha ha, bra tips, fast Gustav är inte så gapig av sig. Däremot när maten stått framme en halvtimme på kvällen och jag skulle plocka undan det, så bara kastade han sig över sitt älskade torrfoder, eftersom han vet att nu kommer matte plocka bort det för denna gången ;)

"En stund i taget - här & nu"

Elcyion
3/1/10, 12:39 AM
#13

*skrattar* De har sina idéer…

Skulle du tycka att det inverkar för mycket på morgonmålet sen, kan du uppskatta ungefär hur mycket torrfoder han brukar vilja ha, och sedan hälla upp det. Har för mig att min tanta fick ungefär 1 dl/mål, och lämnade ofta en del.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: