Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 4973 ggr
TheMe
2/27/10, 10:51 AM

Mjuk övergång

Hej!

Har precis blivit matte till en omplaceringskatt av rasen europé. Det är en kastrerad hane som är 4 år. Hans nuvarande diet från tidigare hemmet består av Purina One (de verkar ge olika sorter av det märket) och tonfisk på burk.

Jag vill gärna gå över till BARF men hade tänkt köra med blötfoder till att börja med och sedan försöka introducera BARF vart efter. (Har sett att många kör 50/50 BARF och Mjau blötfoder.)

Hur försiktig bör jag vara när jag börjar ge blötmaten till att börja med? Hur mycket kan man ge per dag utöver fri tillgång till torrfodret han är van vid och hur lång tid bör övergången ta ungefär?

Försökte muta missen med en matsked rå nötfärs igår men det ratade han direkt, så blir intressant att se hur han tar ett foderbyte… Han lär vara kräsen enligt tidigare familjen.

Jag vet att det finns bra torrfoder också (Orijen, Oliver mfl) men jag vill hellre gå över till Mjau blötmat och sedan lägga till BARF istället för att byta torrfoder.

Tacksam för svar!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Annons:
Elcyion
2/27/10, 3:47 PM
#1

Om han nu inte är förtjust i varken blötmat eller BARF, skulle jag börja med att dela upp torrfodret på 2 portioner/dag. För att slippa räkna hur mycket min katt behövde, gav jag fri tillgång under en begränsad tid, tills jag såg ungefär hur mycket hon åt.

Nästa steg kan välja lite hur man gör. Hur du än väljer, utnyttjar du kattens naturliga hunger, för att få dem att prova burkmaten.

Antingen kan du här på en gång byta ut ett av målen torrfoder mot burkmat, och sedan inte ge dig. Äter inte katten, ställ undan matskålen i kylskåpet, och servera igen när katten skriker om mat. Servera enbart torrfoder på ett av målen och inget mitt emellan.

Du kan även prova att ställa fram ett litet fat med tex 1 tsk mjau på, och när det är uppätet servera torrfoder. Sedan succesivt byta ut torrfodret mot burkmat.

Du kan prova att blanda burkmat med torrfoder, och sedan succsesivt byta ut det ena mot det andra.

Man kan även prova att "krydda" burkmaten med krossat torrfoder som du strör över. Alt. blanda burkmaten med något annat du vet att han tycker om. Tex lite tonfisk på burk. Skulle väl satsa på ca. 90% burkmat och 10% tonfisk. Sen får man anpassa efter individ.

Prova även olika smaker på mjau. Min kinktant tycker tex sämst om rent kött och de olika smakerna från havet. De som går hem bäst är bitar i sås, oxkött, kyckling och kalkon.

Burkmat brukar gå bra att frysa också. Öppna burken, och dela upp i mindre förpackningar och ställ in i frysen. Det som brukar hända är att en del av vattnet separerar sig från burkmaten och sedan ligger separat i burken. Det brukar lösa sig genom att man blandar det med en gaffel eller liknande.

Jag vet inte riktigt hur näringsämnena klarar sig, men jag anser det vara av mindre vikt då man kämpar för att få katten att prova och äta burkmaten, då man fortfarande stödfodrar med torrfoder.

Eller som jag, som får ge morgon (30g) och eftermiddag (20g) BARF, och sedan kväll (50g) mjukmat, för att min katt ska äta det. Men då finns det mycket näringsämnen i BARFen, samt att jag får ge extra vitaminer eftersom hon inte riktigt klarar av lever. Ska prova med lamm sen, och hoppas mycket på att hennes mage ska klara av den. Men det är en annan historia :)

Medarbetare på jack russel terrier

TheMe
2/27/10, 4:13 PM
#2

#1 Tack så jättemycket för ditt långa svar!

Har inte testat att ge Mjau blötfoder ännu, min man är ute och handlar just nu så jag hade tänkt ge missen lite av det ikväll och se vad han tycker. Tänker mest på hur mycket man kan ge (om han nu tycker om det) utan att det påverkar magen.

Vill inte börja "bråka" alldeles för mycket så här direkt eftersom missen är ny hemma hos oss. Men känns bra att ha en plan redan nu. Blev faktiskt lite paff när han inte ens ville smaka rå nötfärs…

Så jag förmodar att alla dina tips för kräsna katter kommer komma till använding, tack så mycket igen.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Elcyion
2/27/10, 4:49 PM
#3

Min honkatt har sedan hon var kattunge vägra kyckling (rå och snabbfräst utan kryddor), räkor, ost, mjölk/fil… Det var bara torrfoder som hon ville ha :(

Det tog ca. 2 eller 4 månader att få över henne helt på mjau.
Kommer inte riktigt ihåg hur mycket mjau Stina fick i början. Men äter hon blötmat på heltid nu, får hon 50-30-50g/dag. Alt. 65gx2/dag. Beroende på om jag har kattvakt eller inte. Stina väger ca. 2,5-3 kg, och är ganska aktiv.

Nackdelen är att det inte står någon doseringsangivelse på burkarna, men mailar du tillverkaren, skickar de ett excel dokument med doseringsangiveler. Men de är väldigt generöst tilltagna…

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2/27/10, 5:18 PM
#4

Jag har skrivit ett avsnitt om detta med att ställa om till BARF på min hemsida, du kan kika där och se om du hittar någon metod som fungerar för digGlad

http://barfmycat.se/omtillbarf.html

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

TheMe
2/27/10, 5:22 PM
#5

#3 Det är just det som jag tycker är lite skumt, att det saknas rekommendation om hur mycket katten ska äta.

Hängde inte med på din dosering första gången jag läste men fattade andra gången att det beror på om hon får 2 eller 3 ggr per dag. Kan vara bra att läsa flera gånger ibland. 

#4 Ska kika in på din hemsida. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Elcyion
2/27/10, 5:47 PM
#6

#5 Inte meningen att vara virrig, men ibland svårt att förklara :S

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
TheMe
2/27/10, 6:25 PM
#7

#6 Tror nog bara det var jag som virrade till det.

Bjudit på en matsked Mjau oxkött nu, han verkade jätteintresserad och stod och luktade men sedan gick han igen. Var väldigt entusiastisk enligt BARFmycat´s råd, så jag kanske skrämde honom. Tungan ute

Ska köra på frukost och middag framöver, blir säkert mer lockande om han är hungrig när maten serveras. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

TheMe
2/28/10, 9:49 AM
#8

Nu har missen smakat Mjau blötmat. Mycket glad matte här!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Elcyion
2/28/10, 12:45 PM
#9

Ett stort "problem" med katter är att de kan vara ganska fega (eller vad man ska kalla det) när det kommer till nya saker. Det är en blöt äcklig konsistens på blötmaten (enligt katten), och därför vågar de inte prova. Det svåra är att få dem att våga prova, och sedan få dem att fortsätta äta det för inse att det var gott.

Har man bara kommit över den tröskeln är det lättare sen. Därför kan det vara lättare att få över dem på barf via blötmat, om katten inte äter små köttbitar sedan innan.

Är ganska nyvaken och har ont i huvudet. Känner att förklaringen blev ganska yxig, men tror du förstår vad jag menar iaf?

Medarbetare på jack russel terrier

TheMe
2/28/10, 2:03 PM
#10

#9 Jag med, inga problem. Krya på huvudet!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Upp till toppen
Annons: