Annons:
Etikett02-hund
Läst 4497 ggr
[Neko]
2/26/10, 2:13 AM

Månadskostnad

Hur mycket betalar ni per månad? En vän räknade ut hur mycket det skulle kosta att ge sin 40kg hund barf i månaden, och det skulle gå på över 2000? Kan det verkligen stämma?

Annons:
TheMe
2/26/10, 10:26 AM
#1

Tycker det låter mycket. Min lillasyster och hennes familj har en leonbergertik som de barfar och de lägger då inte ut så mycket på hennes foder per månad. Men då köper de direkt från uppfödaren, kanske billigare pga det?

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Heffipeffi
2/26/10, 10:42 AM
#2

Beror ju mkt på var du kan få tag på råvaror. Jag brukar passa på när det är extrapris på lever och hjärta i affären och köpa hem ett lager. Har du ngn återförsäljare av färskfoder  i närheten, brukar man kunna köpa ren köttkross till ett överkomligt pris. Hittar du ngt litet gårrdsslakteri kanske du kan få köpa slaktavfall där. Jipotimas säljer ju allt man behöver, men det går att hitta billigare. Jag räknade ut att för mina tre stora hundar, blev det sammanlagt ca 200 kr dyrare per månad att utfodra enligt BARF än att ge ett kvalitetstorrfoder.

Silvestris
2/26/10, 10:54 AM
#3

Det beror ju helt på vart man hittar råvaror. Nu har jag bara två katter så jag tänker inte så mycket på pris och då kan det bli dyrt (men fasligt enkelt). Jag skulle tro att jag kanske snittar på 30 kr/kg just nu vilket blir ungefär 135 kr/mån för en katt.

När jag har kattungar och det går åt mer mat köper jag oftare hela lådor med tex. kattkorvar, kycklinghalsar osv. och då kommer jag nog ner i ett kilopris närmare 20 kr/kg.

BARFmycat
2/26/10, 12:48 PM
#4

Tror jag lägger 100;- i månaden för 3 katter, varav en är växande och äter rätt mycket.

Jag brukar räkna varje gång jag köper mat hur många portioner det blev och vad det kostade per katt. Ibland blir det 4;- per katt och dag, ibland 1,50, 2;- osv. Lite olika.

Så jag vet inte, alla säger ju att BARF är mycket billigare än vanlig kattmat men jag undrar om det verkligen är så, ibland är det ju rätt mycket pengar om man räknar vad det kostar per dagObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2/26/10, 2:15 PM
#5

#4

Fast köper du 10 kg Royal Canin och ger katten 50 g/dag handlar det om 2,50 kr/dag. Jag ligger över det när jag inte bryr mig om pris och köper lite dyrare kött, men när jag är prismedveten kommer jag ner till "torrfoderpris" utan större problem (och utan att ge katterna skit).

Dessutom kan man räkna bort en del veterinärkostnader, tex. ta tandsten. Flört En del har ju katter de måste ta tandsten på en gång per år. Slå ut den kostnaden (ca 1000 kr) på dagsbasis så handlar det nästan om 3 kr/dag. Så ger man RC och behöver ta tandsten varje år har du en dagskostnad på 5,50 kr. När jag köper "dyrmat" hamnar jag på 4,50 kr/dag och då slipper jag ta tandsten.

garbokatten
2/26/10, 6:40 PM
#6

Jag har en stor newfoundland och lägger ut runt tusenlappen i månaden. För närvarande gör jag av med lite mindre för att hon är relativt inaktiv och att hon behöver tappa vikt. Jag köper maten på affären. Mycker kyckling blir det förstås och så passar jag på att hamstra när tillfälle ges. : )

Annons:
BARFmycat
2/26/10, 6:58 PM
#7

#5

I och för sig..Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
2/27/10, 6:06 AM
#8

C 700 kr/månad för två aktiva hundar, en senior på 10 år o en ung på 2 år, den ena schäfer/tervbalandis o den andra Berger (Pyrénéisk vallhund)

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Neko]
2/27/10, 10:53 PM
#9

Då blir det ju lika dyrt som att köpa ett bra torrfoder. fast jag betalar inget för maten eftersom jag får ta gratis ifrån jobbet, så för tillfället knaprar han orijen fish. Men mager är han, så jag ska testa att barfa en period på några månader :) och äter han och går upp i vikt tänker jag inte gå tillbaka

Upp till toppen
Annons: