Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 5368 ggr
MegN
1/1/10, 2:29 AM

Fetter?

Vad är det som gäller angående fetter? Såg att rapsolja och linfröolja omnämndes någonstans. Vilka rekommendationer finns? Behöver man komplettera med vegetabiliska fetter (som, antar jag, har högre kvot omega-6), och i så fall i vilka proportioner till animaliskt fett?

Annons:
BARFmycat
1/2/10, 12:20 AM
#1

Lite osäker på vad du menar men egentligen så ska man ju inte behöva komplettera kosten med några andra fetter än de animaliska, men då de flesta köttbitar är putsade på fett, och fett från icke ekologiskt uppfödda djur innehåller viss del lagrade toxiner, så kan det ju vara svårt det här med att få i sitt djur rätt mängd fett.

Det bästa är ju att försöka hitta kött som har en hög andel fett insprängt i köttet, lammkött är också bra.
Jag tillsätter linfröolja till grönsaksmixen mina katter äter, när jag började barfa så läste jag på Matildas kokbok att det var bra, men jag minns inte varför och nu kan jag inte hitta information om det så jag har liksom fortsatt av ren vana. Tror att det kan vara bra sorts fetter i det och rikt på e-vitamin eller något sånt.

Jag tycker man ska vara försiktig med fiskleverolja så man inte riskerar att överdosera A-vitamin.
I vilket fall som helst så bör kosten bestå av ungefär 20-35% fett.

Vet inte riktigt om jag gav svar på din fråga, då får väl säga till annarsTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
1/2/10, 2:03 PM
#2

#1 Det brukar inte var fiskleverolja som används som tillskott till djur, utan det är fiskolja. Visst går det att överdosera också, men då får man ta i rejält…

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
1/2/10, 2:56 PM
#3

#2

Var det fiskleverolja eller fiskolja jag skrev då?

Fiskleverolja är det visst en hel drös som använder, rekommenderas t.o.m här på sina ställen, jag vill bara höja en liten varningsflagga för det.

Sen i och med den här fiskallergifrågan som råder så kanske man ska fråga sig själv hur pass bra det är att ge fisk/leverolja egentligen..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Bogart
1/2/10, 3:59 PM
#4

#3

Öh, du skrev fiskleverolja? Ser du inte det själv?

Visst finns det de som ger fiskleverolja, men de är få, och jag har då inte sett det rekommenderas här (fast jag kanske har missat något?). Jag håller ju helt och hållet med att man ska vara försiktig med fiskleverolja, eller helst inte ge det alls.

Det är katter man brukar säga har lätt för att få fiskallergi, och alla BARFar väl inte katter här? Min hund lever på ett foder som är gjort på fisk, eftersom han är känslig mot (förmodligen) kyckling. Fisk är ju inte onaturlig mat för hundar, vilket det dock är för katter.

Dessutom ska fiskolja inte ens vara ett problem om man är allergisk mot fisk, eftersom det brukar vara proteinet som skapar allergi, inte fettet.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

BARFmycat
1/2/10, 5:52 PM
#5

# 4

Nej precis, jag skrev just fiskleverolja, så du behöver ju inte anmärka på något som jag inte ens sagt något om?

Nu vet ju inte jag vilken djursort vederbörande har så jag skrev upp det där med fiskallergi, jag vet inte hur det fungerar för hundar. Det är ju bar att bortse från det om det är hund man har och det inte är en risk för hundar.

Tycker ditt tillägg känns ganska onödigt och besserwisseraktigt, förstår inte riktigt vad din poäng är…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
1/2/10, 10:07 PM
#6

Vegetabiliska oljor är inte lika bra fetter för varken hund eller katt som animaliska. Katter kan tex. inte tillgodogöra sig Omega 3-fetter ifrån vegetabiliska oljor.

Är det E-vitamin eller en smörjande effekt i tarmen man är ute efter är dock vegetabiliska oljor bra.

Mer Omega 6-fetter brukar varken katter eller hundar behöva. Oftast är det tillskott av Omega 3 som behövs och för det är fiskolja eller sälolja bäst.

Annons:
Sugiyama
1/8/10, 5:10 PM
#7

Jag ger absolut inte linfröolja eller rapsolja utan bara fiskolja. Fiskleverolja har för mycket a-vitamin som inte alls är nyttigt att få för mycket av.

garbokatten
1/20/10, 8:34 PM
#8

Jag brukar ge min hund bitar av talg eller späck lite då och då. Hon äter det med glädje. -Vilket hon visserligen gör med allt. : )

vallhund
1/26/10, 10:38 AM
#9

Jag ger laxolja från frilevande lax, ibland lita andra oljor, späck o talg ger jag inte.

Har inte sett någon som rekommenderar fiskleverolja, tvärtom. de som skriver att de använder det har blandat ihop begreppen. De flesta som skriver om fiskleverolja varnar kraftigt för det, men vad vet jag, jag har ju bara BARFat hundar i 10 år eller så, o förmodligen inte hunnit läsa alla artiklar i ämnet.

Eskimå/polarolja lär vara det absolut bästa, men eftersom det görs av sälar så vägrar jag använda det. Likaså använder jag inte olja som utvinns ur odlad lax, eftersom dessa avlusas med Permetrin, dvs samma nervtoxin som finns i ExSpot, Frontline o Scalibor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annira
1/28/10, 8:56 PM
#10

Bara undrar: vetegrodsolja har jag hört att man kan tillsätta i illers torrfoder, men det är ju också en vegetabilisk olja, så det kan väl inte stämma?

Silvestris
1/28/10, 8:58 PM
#11

#10

Som D- och E-vitaminkälla funkar vetegroddsolja bra.

Vattnadal
1/28/10, 9:03 PM
#12

Eller rent av groddolja, mycket billigare och egemtligen samma sak, har jag fått lära mig.

Ett tips jag fick var att använda det till en ung hanhund där ena kulan inte bestämt sig för att stanna i påsen. Mindre än en vecka med groddolja så låg kulorna i rätt position.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sugiyama
1/29/10, 4:59 PM
#13

#9 det där lät inte så kul. Ska genast hem och kolla vad mina hundars fiskolja är gjord av. Fasen att man måste ha koll på allt!

Annons:
Silvestris
1/29/10, 5:19 PM
#14

#13

Fiskleverolja är ganska svår att få tag på så rimligtvis är det vanlig fiskolja du har.

Elcyion
2/15/10, 11:24 PM
#15

Vet att jag läste på något hundforum om någon som hade läst en undersökning om att linfröolja verkade negativt på lederna på hund. Medan animalisk olja verkade positivt. Någon som vet vad det kan ha varit för studie? Kan inte hitta inlägget, och personen som skrev det har avslutat sitt medlemskap för länge sedan.

Medarbetare på jack russel terrier

AnneN
2/16/10, 1:12 AM
#16

#15 Var det på iFokus du läst det? Kommer du isåfall ihåg medlemmens namn?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Elcyion
2/16/10, 11:17 AM
#17

Det var tyvärr inte på iFokus. Det var på vinthund.net (där hon iof har ett medlemskap som hon aldrig använder). Jag hade henne på ett annat forum också där hon var aktiv, men där har hon sagt upp medlemskapet.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
2/16/10, 12:43 PM
#18

Hittade hennes hemsida med en e-mail adress. Skickade ett mail, och har precis fått svar.

Det hon hade hört var att för mycket vegetabilisk olja/fett torkade ut ledbrosket på något sett, men hade ingen källa till det.

Skulle vara väldigt intressant om någon skulle ramla över en studie som bekräftade dementerade det Glad

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
2/25/10, 2:23 PM
#19

#14, jag tänkte mer på det där med gifterna. Fiskleverolja ger jag absolut inte. Linfröolja härsknar fort och är därför inte bra att ge, det kan öka inflammationer i kroppen att äta härsken olja. Samma sak med vetegroddsolja. Animaliska oljor och fetter är mycket stabilare och deesuom lättare för våra djur att tillgodogöra sig.

Upp till toppen
Annons: