Istället för torrfoder?
Vi kör väl någon sorts fegis-barf här hemma, på mestadels Mjau till våra tre siameser.
Torrfoder känns som ett nödvändigt ont att ställa fram litegrann av när man ska åka hemifrån och lämna missarna ensamma hemma.
Jag har ju ambitionen att kunna ge mer och mer rå mat till katterna, men det är ju så smidigt att ha någonting som kan stå framme en halv dag utan att bli dåligt.
Orijen har väl något bättre val av kolisar i sitt torrfoder, men det känns väl inte superbra det heller.
Vad kan man ersätta torrfodret som inte innehåller de där jäkla kolhydraterna?

Oliver´s och Acana gör ju också "BARF-torrfoder" så att säga..
Annars, ge torrfoder på morgonen och kött på kvällen?
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att åka hemifrån och lämna katterna? Jag ger mina egna katter mat 2 ggr om dagen, morgon och kväll, och då får de ju inget mitt på dagen. När jag åkt på semester och ordnat kattvakt har de fått mat en gång om dagen, det har fungerat hur bra som helst. Har man växande djur som mår bra av att äta flera gånger per dag kan man ge morgon, middag kväll.
Så jag känner mig lite förvirrad, vad är det egentliga problemet till att du inet går över till helbarf?
Hade det varit bristande kunskap hade jag förstått, men mat 24/7 behöver de absolut inte ha..
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Jag har en liten kille på 14 veckor, så jag vill gärna att det finns mat framme så att han kan gå och äta när han vill.
Kattfamiljen här hemma består av kasterade pappakatt Pascal på 18 månader, mammakatt Maxima (som ska steriliseras om ett par veckor) på 15 månader och deras son Neon som snart blir 15 veckor.
Jag ska kika om det finns Oliver's eller Acana här i krokarna, annars kanske det går att skicka efter. Är de bättre än Orijen?

Ah, då förstår jag.
Jag har BARF:at min lillkisse sen han var 12 veckor, och då har jag gjort eget BARF-torrfoder till honom, sen har jag tagit en transportbur och satt för en träskiva och sågat utt ett litet "mushål" så bara han kan krypa in där och äta oc de vuxna kommer inte åt. Fungerade riktigt bra!
Sen fick han kött vid sidan av, så han hade fri tillgång på mitt hemmagjorda torrfoder och kött 3ggr om dagen.
Jag tycker att Acana Grasslands verkar vara bra, och Olivers Signature samt Lamb & Duck.
Orijen innehåller lakritsrot och en del fisk, fisk kan katter bli allergiska mot och lakrits är giftigt för dem så det är det jag inte gillar med Orijen..
Olivers beställer man så det kommer hemkört, det finns alltså inte i djuraffär. Sen så har Jipotimas "färdigt" BARF i korvar, inget jag själv sett eller provat men jag vet att det ska finnas, du kan ju kolla återförsäljare i närheten där du bor?

Hur gjorde du eget torrfoder? Det lät ju spännande.
Oliver's verkar ju som ett bra alternativ för oss medan lillen är liten. Bra att det är danskt, känns ju lite tramsigt att importera ett kanadensiskt foder (detta med lakritsroten hade jag inte ens tänkt på).
Jag får hålla utkik efter om det finns Jipotimaskorvar här. Det kan ju vara en bra mjukstart för oss sedan.

#4 Kika in på http://www.jipotimas.se/ så kan du se om de har någon återförsäljare i närheten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jo absolut, lite emr miljötänkande.. =P
Och så är det bra att det inte innehåller fisk tycker jag.
Jag torkar i ugnen på 50 C med en träsked mellan ugnen och uignsluckan så fukten kan komma ut, tar ½-1 dygn.

#5 Tackar för länken! Tyvärr hittade jag ingen återförsäljare nere i Skåne, men om jag ska upp till släkten en sväng så åker jag ju förbi Göteborg.
#6 Det får jag ta och prova! Jag hittade ett kattgodis för ett halvår sedan som var ren torkad kycklingfilé, som blev väldigt populärt, och då tänkte jag just på att man kanske skulle prova att torka själv.
Beef Jerky finns på mitt City Gross här i stan, det blir ju ett ganska dyrt alternativ men då kan jag ju i alla fall kolla om de fattar att det går att äta torkat kött över huvud taget
Jipotimas kör en bil till Malmö och en till Helsingborg då och då. Dessutom har du Zooprodukter i Simrishamn AB som har ett oerhört brett sortiment och som kör hem till dörren (vid tillräckligt stora beställningar). Zooprodukter har mald kalkon, mald kyckling, malda grisstrupar, kycklinglever, kycklinghjärta… och så kan man köpa allt det där helt om man vill också. Beroende på säsong har de anka hemma också.