Annons:
Etikett03-katt
Läst 5558 ggr
JossanH
2010-01-20 15:04

Som katt o råtta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte visa lite bilder på när Nibbler har fått en mus av mig och hur kul han tycker det är att leka med den!

Varnar känsliga läsare eftersom det är en död mus med på de flesta bilderna. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
JossanH
2010-01-20 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"ååh, man kan ha den som en handväska"

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2010-01-20 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

"Nej du, smit inte under där"

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2010-01-20 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

och det ska kastas så himla mycket… :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2010-01-20 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

"smiiit inte!!!"

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
2010-01-20 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sjukt söta bilder! Måste bara få visa en bild på min katt Tengil när han fick sin första mus, han lekte med den i 20 minuter sen slank den ner illa kvicktTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-01-20 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

"Döda den döda musen!"

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
BARFmycat
2010-01-20 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kast med liten mus..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-01-20 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och tillslut, äta den goda leksaken..Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JossanH
2010-01-20 16:22
#9

Sicken fin ulltuss du har där!

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
2010-01-20 19:57
#10

#9

Tack!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Aviendha
2010-01-27 13:47
#11

Underbara kort! :)

Vattnadal
2010-01-27 22:50
#12

Inte för att jag tar illa upp, trots att jag har möss till sällskap, det lovar jag. Jag reagerade egentligen inte på bilderna, mer än att jag inte gillar katter *duckar* Dessutom är detta ett forum för naturligt beteende när det gäller att äta. Men jag leker ändå med tanken:

Hur skulle illerfolket reagera om jag visar foton på mina hundar som går ett blodspår lagt med död iller, och de sen leker med den och mumsar upp den?

Samma sak om jag skulle ha gett en död katt till mina hundar.

Hoppas ingen tar illa upp, jag blev bara nyfiken på hur ni skulle reagera då.Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JossanH
2010-01-27 23:13
#13

#12 Självklart är det ju en viss skillnad, men jag frstår din tankeställning. Skillnad är precis den samma som att det för oss är otänkbart att äta katter och hundar men inga problem att äta grisar och kossor. Det är en tydlig skillnad på djur och djur.
Möss är ju något vi har katter till att fånga och döda. Vi ser inget problem i det utan katterna hjälper oss bli kvitt oinbjudna gäster. Vi använder oss inte av tex hundar för att ta död på oinbjudna katter. Då blir det plötsligt barbariskt.
Hade det varit helt naturligt för hundar att äta iller så ser jag inte en stor skillnad egentligen. Visst hade det gjort lite ont i hjärtat men ändå följt naturen.. Jag har faktiskt kaniner hemma och har haft möss som sällskapsdjur. Djur jag älskar/har älskat. Ändå kan jag se bilder på kanin och möss som foder..
Men visst är det dubbelmoral! Rakt av dubbelmoral. men så är det ibland. och ofta när det gäller djur.
Men pga det samhället vi lever i har våra husdjur olika status. möss ligger lågt ner på listan… för många är det rakt av skadedjur och inga husdjur.
Hur skulle du själv reagera om någon människa åt hundar och katter? Tror dom allra flesta skulle reagera starkt, till skillnad från när folk äter grisar, lamm och kossor. Det är det nästan ingen som reagerar på.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
BARFmycat
2010-01-27 23:34
#14

#12

Jag skulle inte reagera annorlunda än vad jag gör på möss, mat är mat. Jag är själv väldigt nyfiken på hur kattkött smakar, och det viktigaste för mig är att djuret inte behövt lida när det blivit avlivat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Vattnadal
2010-01-28 00:19
#15

#13 För mig är det ingen skillnad. Jag är allergisk mot katter och gillar dem inte. Möss älskar jag. Fast jag är mycket medveten om musens låga status. Vilda möss är och förblir skadedjur i de allra flestas ögon. Älskade husdjur är fortfarande skadedjur i de flestas ögon. På detta forum fungerar såna här foton ypperligt, det är ju tvättäkta jaktberikning åt katterna. Att ge levande möss skulle vara bättre, men då bryter man mot djurskyddslagen. Ni kan dock tänka er vilka rekationer dessa foton skulle få inne på mus.ifokus!Förvånad

Nu äter jag inte kött, jo, jag fuskar och äter fisk, för jag har svårare att identifiera mig med en fisk. Jag kan således säga att jag har stora problem att äta grisar och kossor. Om jag skulle äta kött, kan jag lika gärna äta hund som får, tror jag. Jag skulle vid en nödsituation faktiskt hellre äta en främmande människa en att äta upp min hund Vidar.

Självklart får dock hundarna äta kött. Jag har inga som helst problem att mata hundarna med döda kycklingar, inälvor och annat. Ser ingen skillnad alls i om de äter kanin, rådjur, får, ko, iller eller katt. Kruxet är väl att det är ohållbart att föda upp ex katter till hundmat, varken lagligt eller det bästa köttet, skulle jag tro. FlörtVägrar dock laga till kött åt maken som äter döda djur.

Tror att jag kanske någon gång i framtiden kommer att kunna prova att äta kött från vår egna gård. Vi kommer nämligen troligen inom ett år ha ungtuppar, hankaniner och bagglamm att slakta. Tanken känns mig oerhört främmande, men ska jag äta, så hellre från ett djur jag skött om och vet att det mått bra hela livet.

Förstår inte varför det skulle vara barbariskt att låta hundarna döda katter, om jag nu skulle få kattivasion i min lada (nåja, det torde ju knappast hända, men ändå). För jag kan lova att om vi släppte in några huskyn i en lada med katter skulle de gärna döda dem, troligen äta oxå. Vad är skillnaden mot att släppa in en katt i stallet och leka ihjäl skogsmössen där? Visst skulle mössen ses som skadedjur, men om jag hade ett gäng katter i ladan skulle jag vilja bli av med dem mer än mössen jag har i stallet.
Jag tror säkert att musen hinner uppleva samma dödsångest, för inte dör den snabbt av en katt. Det finns fällor som är effektivare, och andra djur med. Tror att en terrier dödar snabbare, troligen en iller oxå, än en katt. Eller har katter förändrats sen jag var liten, och dödar snabbt och leker med den döda?

Jag tror inte heller att en iller som kom in i hundgårdarna, råkade på oss på promenad eller kom in i spannet vid dragträning skulle ses som annat än ett mellanmål. Helt naturligt för våra hundar. Inte heller ovanligt att iller används vid blodspår som berikning.

Jag vet att det dräller av folk som äter hundar i världen. Det stör mig inte. Det är hanteringen av djuren inann de dödas som stör mig. Samt även tanken att det går åt mer energi att föda, göda och döda en ko, än det går att göra vegetarisk mat i samma mängd. Vill strarkt poängtera att jag inte försöker övertala någon att sluta äta kött. Kommer dock att tvinga maken att göra det om han inte klarar av slakten och att äta egenuppfödda djur. Klarar han inte det, så behöver han heller inte stödja köttindusttrins djurplågerier.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JossanH
2010-01-28 12:31
#16

#15 ärligt så äter jag precis detsamma som dig- endast fisk sedan 8,5 år tillbaka… ;)

Detta var egentligen inte hur JAG såg på saken utan hur SAMHÄLLET ser på saken. Djur och djur är inte densamma.
En sån liten enkel sak som mink och iller tex har totalt olika status. En mink är inte värt skiten under skorna och får hållas på farm i burar som är stora som 0,6kvm medans iller inte får hållas på mindre yta än 5 kvm. Snacka om status skillnad. Då får man även räkna in att minken är ett VILT djur och illern ett TAMT djur så det borde stressa minken i dess minimala miljö ännu mer.

Har även postat bilderna på katt.ifokus men har en annan överskrift där- "Ge möss till katt (bilder)" just för att folk själva ska få välja om de vill se bilderna eller inte. Jag reagerade själv ganska starkt på att sajtvärden på iller.ifokus hade en tallrik med frysta möss som visningsbild på startsidan där inne. Tycker inte att folk ska blir "tvingade" att se bilder på döda djur. Endel människor är väldigt känsliga… Men de byttes ut mot kycklingvingar istället för det har folk lättare att se..

Skulle mössen jag ger till katten inte tillföra mer än en rolig leksak skulle jag inte servera detta. Jag leker iinte med liv. Det ges i första hand för att illrarna ska lära sig äta mössen för hos iller är BARF en ganska viktig skillnad mellan god och dålig hälsa och jag vill försöka hålla dom igång så länge som möjligt. När inte illrarna äter allt får katten resten.

Men visst är det underligt vilken stor skillnad många gör mellan djur! Jag gör det ju också. Jag gör ganska stor skillnad mellan hund och mus tex. Däremot ska ALLA djur ha det bra, lika viktigt för mus som hund. Och jag håller helt med ang att hellre äta människa än tex mina illrar. Skulle aldrig komma på tal att göra så. Har tom svårt för att låta någon av mina andra illrar ha på sig min avlidne illers sele… :/

En dansk tjej drog igång ett litet projekt för några år sedan. Hon skrev för en studenttidning (om jag inte helt missminner mig) och ville få igång en diskussion om dessa statusskillnader på djur. Hon kontaktade en bonde som slaktade en av sina katter till henne och hennes vänner. De bjöd dit en kock som tillagade katten och så skrev de en artikel om detta.
Självklart blev det starka känslor kring detta och agerandet fick stor uppståndelse i media i hela europa. Hur kan vi göra så stor skillnad!? I våra tidningar finner vi dagligen recept på fläskkött utan en enda reaktion medans det blir uppmärksammat i hela eurpoa när någon har tillagat en katt.
Varför? Jo, för att djuren har så fruktansvärt olika status.
Jag kan bara vända mig till grannen för att inse vilken skillnad det är mellan oss. Han kommer ifrån USA och jobbar som bonde här ett år. Han höll på att tappa hakan när jag berättade att mina illrar var försäkrade och att jag betalade 4000.- för att resa tur och retur till Sthlm och opererat en av illrarna. På deras gård skjuter de hundarna och katterna så fort de blir sjuka. För mig blir dom familjemedlemmar.

Jag tycker det är ganska onödigt att döda vilket djur som helst utan egentligt syfte. Jag ser hellre att man fångar in möss och råttor och kör iväg någonstans och släpper ut än att döda dom.

Och ja både illrar och hundar tror jag är effektivare dödar-maskiner än katter när det kommer till möss och råttor. Illrarna dödar i ett nafs.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2010-01-29 19:23
#17

Ehm, det var ju du som reagerade på dem döda mössen på illerforumet. Jag undrar hur du tycker och tänker här egentligen? Vad är skillnaden? Att ett djur leker med den döda musen? :P


Aviendha
2010-01-29 19:52
#18

#17 Det är väl ändå lite skillnad. Här inne så förespråkar och diskuterar man att ge rå föda, och då ingår hela bytesdjur. Men ändå tvingas ingen att se de bilderna direkt de kliver in på sajten.

På iller.ifokus så låg bilden direkt på startsidan - man hade alltså inget val i om man ville se bilden eller inte.

Däri har du skillnaden ;)

JossanH
2010-01-29 20:12
#19

#17 läs början på inlägg #16 så kan du själv läsa mitt svar på frågan.. Ska man tvinga folk att tycka som en själv eller ska man ha en möjlighet att välja?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2010-01-29 20:27
#20

Jag hade inget val, jag visste inte att denna tråden innehöll en katt som leker med en mus? :P

Hade det stått i Rubriken hade jag inte brytt mig :P


Annons:
JossanH
2010-01-29 20:32
#21

Så du menar att du ser så tydligt på de små bilderna vad det är? Annars kan man ju läsa trexten innan man öppnar bilderna, eftersom dom inte är upplagda i inläggen direkt.

I första inlägget står det nämligen väldigt tydligt vad bilderna innehåller och jag tom varnar känsliga tittare för bilderna.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2010-01-29 20:36
#22

Ja det kan man, men det är inte alltid man läser texten och då får man väl skylla sig själv antar jag :P


JossanH
2010-01-29 20:43
#23

Ja, läser man inte får man skylla sig själv… Då har man ju gjort sitt val att öppna bilden utan att ha en aning om vad den kan innehålla för läser man bara första inlägget så får man all information man behöver om man inte vill se döda möss.

Men du skulle alltså kunna säga, utan att ha en aning om vad bilden visade, att det är en katt som leker med en död mus bara genom att se dom små bilderna i inlägget? Jag ser bara en katt som leker med något vitt. Kan inte urskilja om det är en bomullstuss, en leksak eller en riktig mus.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2010-01-29 20:47
#24

Men man förstår ju att det är en mus när man läst "Som katt o råtta"


JossanH
2010-01-29 20:49
#25

#24 Jaha, förstår man det redan då och inte vill se behöver man ju inte ens gå in och läsa första inlägget utan direkt välja bort om man inte vill se musen, eller hur? ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
2010-01-29 21:03
#26

#20 "Jag hade inget val, jag visste inte att denna tråden innehöll en katt som leker med en mus? :P"

#24 "Men man förstår ju att det är en mus när man läst "Som katt o råtta"

Vad förvirrad jag blev.

MaalinF
2010-01-29 21:05
#27

Jag skulle vilja inflika, att det är trots att ett forum där vi förespråkar rå föda och JossanH har gjort helt rätt som inte lagt in bilderna i inlägget, samt skrivit en vänligt varning.


 

 

Annons:
Banankaka320
2010-01-29 21:47
#28

#26 Ja i rubriken. Jag tänkte mig inte bilder på en katt med en död mus. Men jag tänker inte diskutera med dig :)


JossanH
2010-01-29 22:24
#29

#28 Du säger emot dig själv en aning ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2010-01-29 22:32
#30

#29 Nej ni missuppfattar Flört


UlrikaD
2010-01-29 22:38
#31

# 28 Du behöver inte diskutera med mig alls. Jag skrev bara att du skrev två saker som var helt tvärtemot varandra. Lite svårt att veta vilken av påståendena du vill hålla dig till.

#30 Du är en av de få människor som folk tydligen missuppfattar hela tiden.

JossanH
2010-01-29 22:56
#32

#30 Först skriver du att man blir "tvingad" att se bilder med döda möss för att inte informationen går fram i rubriken och sedan säger du att man förstår att kötten leker med möss på bilderna pga rubriken. Jag vet inte exakt vad man kan missuppfatta där..
Men, men, jag har sagt vad jag har att säga om den saken och förklarat hur jag tänkte med dessa bilder. Jag anser att man har ett val.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Banankaka320
2010-01-30 12:07
#33

#32 Nej. Jag menade att med rubriken förstod jag att det var om en katt och en mus. INGEN DÖD MUS.  Jag trodde det skulle handla om näringsinnehåll m.m :P Förstår du nu?


MaalinF
2010-01-31 13:34
#34

Okey, jag vill att samtliga släpper denna här diskussionen nu, den tillför inget till tråden.


 

 

Annons:
chriisse
2010-02-15 19:26
#35

Söta bilder, tycker jag. :)

Upp till toppen
Annons: