Annons:
Etikett18-kommersiellt-foder
Läst 3357 ggr
BARFmycat
2010-01-07 16:15

Veganskt/vegetariskt foder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna kvar den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Sugiyama
2010-01-08 17:06
#1

Usch va vidrigt.

BARFmycat
2010-01-09 18:01
#2

Jag hoppas all ni som läst det här 12 gånger har klickat, jag hade lite hoppats på mest stöd ifrån er på den här sajten…

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
2010-01-11 01:08
#3

Jag har självklart skrivit under

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Yataz
2010-01-11 03:06
#4

Jag har också skrivit under Glad

Yataz

Silvestris
2010-01-11 15:09
#5

Tanken är god men pga. formuleringen vegetabilier som de inte bara är oförmögna att ta upp i kroppen skriver jag inte under. Det är ett stor faktafel och ska man få till en seriös namninsamlingen som man vill ska ge någon verklig effekt är det viktig att faktan stämmer.

BARFmycat
2010-01-11 21:21
#6

#5

Vad synd då att din kärlek till djur tar slut vid felformuleringar.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2010-01-11 22:09
#7

#6

Det har ingenting med min kärlek till djur att göra utan om att det är viktigt att fakta stämmer. Vem tar det på allvar om faktan bakom är felaktig? Då framstår ju inte personerna bakom namninsamlingen som mer seriösa än fodertillverkarna.

Dessutom vore det bra om det framgick i texten vad du tänkt göra med namninsamlingen.

Det går alldeles utmärkt att maila SJV och uppmärksamma dem på felaktigheter med foder. Det har jag gjort ett flertal gånger bla. för att påpeka falska påståenden om vissa näringsämnens "välgörande effekter" och ibland har det effekt.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Silvestris
2010-01-12 20:35
#12

#8

Tanken med att skriva varför jag inte skriver under var för att det kanske skulle kunnat hjälpa dig att förbättra texten. Många skriver inte under namninsamlingar utan att få veta syftet med den och många skriver inte under om informationen som ges är felaktig.

Med korrekt information och ett uttalat syfte skulle du kunna få fler underskrifter.

Du vet inte vad jag gör, därför är det ganska förmätet att tro att allt jag gör har syftet att trycka ner dig i skorna. Så är absolut inte fallet.

Jag vet absolut hur det är att arbeta i motvind, det behöver du inte hjälpa mig att förstå.

vallhund
2010-01-13 05:52
#13

Det finns enstaka hundar som är allergiska mot allt animaliskt protein, de kan faktiskt leva ett fullgott liv ändå, om deras foder kommer från den tillverkare du syftar på har jag ingen aning om, vet dock att de specialfoder som används är mycket dyra. Men matte/husse kanske föredrar det framför att avliva sin hund?

Själv är jag lite lat ibland o ger hunden Difro, som består av frystorkade grönsaker + lite ris o pasta, oxå frystorkat. det är naturligtvis inget helfoder utan används när man inte har färska grönsaker etc hemma, eller som bukfylla.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
BARFmycat
2010-01-13 12:23
#14

#12

Man kan inte ändra texten till namninsamlingen i efterhand, då skulle man ju kunna skriva dit vadsomhelst och ha folks underskrifter på det..

Jag betvivlar starkt att det är ens en enda person till som resonerat som du, men "tack" i alla fall..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-01-13 12:25
#15

#13

Jo jag vet att det finns hundar och katter med sådana besvär, men då tycker i alla fall jag att det

1. Ska stå på fodret att det är till för allergiska djur
2. Borde finnas något slags receptutskrivning på det fodet

Det är ju fortfarande helt sjukt att ge sånt foder till en hund eller katt som inte har några besvär och är fullt frisk..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
2010-01-13 12:52
#16

#15

Så länge man inte utfodrar sina hundar veganskt eller vegetariskt pga sina egna värderingar ang kött o köttindustrin så ser jag inga problem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BARFmycat
2010-01-13 12:55
#17

#16

Nej, inte jag heller. Men jag vill i alla fall att det ska vara svårare för veganerna att få tag på den maten åt sina djur, och att det ska gå att hålla det emot dem att det endast är till för sjuka djur, och inte helt friska..

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

vallhund
2010-01-13 14:29
#18

# 17 o hur vanligt är det? Tror det hör till undantagen, faktiskt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BARFmycat
2010-01-13 15:25
#19

#18

Hur vanligt är vadå?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JossanH
2010-01-13 18:22
#20

#16 vad menar du nu? Att om man är vegan får man inte utfodra sina djur med veganmat om det är för att man anser att köttindustrin är felaktig, men om man inte är vegan så ser du inga problem? Problem i vad? Att utfodra med vagansk djurmat så länge det inte beror på sina egna värderingar?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
BARFmycat
2010-01-13 18:27
#21

#20

Jag tror hon menar att om man har ett djur som inte tål animaliskt protein så har man inte så mycket annat att välja på.
Då måste man ju köpa det om man vill ha sitt djur kvar.
Men jag tycker sånt foder ska vara på recept och märkt att det är till för allergiska djur.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-01-13 21:38
#22

#21

Håller med. Vegetarisk kattmat borde endast få säljas på recept. Samma sak med en del av de veterinärmedicinska dieterna, tex. njurfoder som innehåller mycket lite protein (och ofta är nära nog vegetariska) då det är direkt olämpligt att ge friska katter sådan mat.

BARFmycat
2010-01-13 22:00
#23

#22

Jo, eller så borde det borde finnas någon slags utlyst varning på paketet för att ge sina helt friska katter ett sådant foder..
Men recept vore absolut det optiomala.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-01-13 22:44
#24

#23

"Extrema veganer/vegetarianer" lär dock inte bry sig om varningstext… tyvärr.

Taxelina
2010-01-16 20:07
#25

#0 Lämna in listan till skk. Dom kan nog reagera. Jordbruksverket har lite underliga tolkningar av saker och ting. Och dom motarbetar i bland skk. Skk har ett större intresseområde.

BARFmycat
2010-01-16 20:09
#26

#25

Man kan ju maila till båda och se vem som är mest intresserad =)

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: