Utfodra katter med möss?
Jag har stött på ett par personer som utfodrar sina katter med bland annat möss. Jag förstår att möss har en bra sammansättning för katter men jag blev lite nyfiken på hur många som skulle kunna tänka sig att utfodra med möss? Själv har jag inte testat.
Om det är någon här som utfodrar med möss, köper ni dem på djuraffär? Föder ni upp möss själva till katterna? Vad använder ni för avlivningsmetod?
Jag är bara nyfiken
Mina katter äter BARF
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Jag skulle personligen inte lita på hygienen hos djuraffärsmöss, inte heller på att avlivningen sköts korrekt eller djurhållningen överlag är ofta inget att hurra över. Jag skulle nog vilja föda upp "fodermöss" själv om jag gav möss. Eventuellt köpa från någon jag känner.
Ger dock inte möss i dagsläget och vad gäller uppfödning får jag ta hänsyn till min allergi. Inte lämpligt för mig att ha gnagare i hemmet.

Jag har aldrig utfodrat min katt med möss mer än som en godsak då och då. Jag BARFar inte katten men ger lite rå kyckling och annat gott mellan varven.
Jag köpte frysta ormmatsmöss från djuraffären för att ge till mina illrar men de ville inte äta. Så då fick katten dom.
Det var mycket uppskattat!! Som en kinderöverraskning kan man säga- med leksak, godis och överraskning i ett haha
Han lekte som tusan med den döda musen och åt sedan upp den från svans till nosspets. Tyvärr blir det dyrt att köpa från djuraffär så hoppas jag kan få kontakt med någon i närheten som föder upp, avlivar och säljer som mat. Jag vill veta att mössen har haft ett bra liv.
Kan du införa möss till katternas matsedel så tror jag dom skulle uppskatta det. Iaf om dom är som min misse :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag ger mina katter möss och råttor.
De kommer från Karolinska Institutet, jag har personligen avlivat dem då jag jobbade där förut och fick ta hem så många jag ville. De har inte varit i försök, de är "rena" så att säga.
När de tar slut så tänker jag absolut fortsätta ge min katter möss, då tänker jag köpa från djuraffär men jag skulle gärna vilja avla själv. Jag tror inte bakterier är någon match för katterna, de kan ju äta möss som finns utomhus också, och så vida de mössen inte käkat gift så är det ju ingen fara.
Mina katter älskar möss, det är deras absoluta favoritmat. Det var den första råa maten min kattunge åt, då var han 12 veckor när han satte i sig sin första mus efter att ha lekt med den i 20 minuter
Man kan ringa till KI och fråga snällt så kan man få möss, men då ska man inte ha det till katter som ska avlas på eftersom de är genmodifierade. MTC har möss som endast är i avel som är helt sjukdomsfria, så de kan man ringa.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
OT men får KI verkligen ge ut försöksdjur på det viset? När jag ägnade mig åt djurförsök på universitetet fick vi lära oss att försöksdjur numera inte får tas hem av personal eller liknande. Eventuellt "överskott" ska avlivas eller användas i andra försök.

Nej det var helt okej.. Det var det för 1 år sen i alla fall då jag jobbade där, vet inte om det ändrats nu. På MTC brukade de ge möss till viltjouren som hade fått in rovfåglar akut sa dom.
Personalen där var rätt glad över att mössen kunde vara till någon nytta istället för att bara kastas. Däremot får man inte ta hem möss som de har gjort fösök på, de jag har är endast såna som har fel genotyp.
Ja, det är möjligt att regelverket har ändrats igen. Det var 2-3 år sedan jag sysslade med djurförsök.

Ok… Tack för alla svar! Det här är intressant!
Hur avlivar man mössen på ett bra sätt utan att plåga dem då? När jag har behövt avliva små gnagare av olika anledningar har jag slagit dem i huvudet med en hammare. de dör ögonblickligen men det är inget jag skulle föredra att göra ofta…
www.mytwiggs.com

Jag tycker att det som är snällast och går fortast är att ta dem i svansen och slå dem hårt mot en bordkant. det ser jättebrutalt ut, men de dör på en gång och hinner inte stressa upp sig. På KI använde de koldioxidgas och det var inte särskilt kul att titta på.. Det tog lång tid och de fick alltid panik innan de dog. En anan metod de hade var att trycka ner musens huvud och dra den i svansen så nacken och ryggraden drogs ut, men då upplever de ju ett stressmoment när man ska trycka ned dem.
Så nej, din metod är bra men en mindre blodig är att slå ihjäl dem.

Såg en filmsnutt på youtube där en man demonstrerade hur man lätt döda en mus och han tog upp den i handen, tog tag i nacken och drog till i svansroten och höll emot nacken. Gick jättefort när nacken gick av och musen dog direkt utan att verka reagera stressad över att någon höll i den.
själv skulle jag aldrig klara det… Men tror att det är en effektiv och icke plågsam död.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, en korrekt utförd nackdislokation är helt klart en omedelbar och "human" avlivning, men den kräver ju sitt av utföraren.

Ja det måste kräva sin träning och jag vill verkligen inte riskera att misslyckas. Djurplågeri har aldrig varit något jag har kunnat leva med… Ångest! Funderar på vad som är lättast…
Att avliva med eter då? Skulle något kunna finnas kvar av etern i djuret om man låter det ligga i 10 min? (jag vet att man inte får hantera eter hur som helst men i alla fall )
www.mytwiggs.com
Att avliva med eter är inte human avlivning av däggdjur så det är inte ett bra alternativt. Dessutom är det oerhört riskabelt att förvara eter i hemmet, det är mycket explosivt och kräver sitt i förvaringsväg.
Rester av eter i djuret tror jag inte man behöver oroa sig för då det är oerhört lättflyktigt, men som sagt… det är inte humant. Det fräter på luftvägarna.

Här kommer instruktionsvideon jag menade, nu känns det inte helt snällt då han samtidigt som han håller fast den förklarar vad som händer och vad som ska hända, men lär man sig att höra det snabbt tror jag det är väldigt humant att göra så.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Mina katter tar möss när de är ute i trädgården, nu på vintern vägrar de vara ute ngt i trädgården, annars hänger de med oss ut i backen här och hittar nästan alltid möss att leka med och äta upp. Det var ju ingen dum idé att ha en egen musuppfödning annars, men jag skulle nog ha svårt för att avliva dem, och vet inte om jag skulle vilja ha dem som mat inomhus, med tanke på att det kanske kommer att ligga en halväten mus som man kan snubbla över =S
"En stund i taget - här & nu"

Halväten?! SLURP säger det här hemma sen är det putsväck borta!
När de får möss brukar jag säga att det ser ut som att de "inhalerar" maten..

Min kisse fångade en mus som kommit in för ett par dagar sedan. Den hade han bara låtit ligga och inte ätit något på. När jag har serverat tamuppfödda möss har han slurpat i sig dom på 2 sekunder.. undra varför?
Sajtvärd på Iller.ifokus
#16 Tröttnar på äta mus den lekt med, kanske mer hungrig när den äter förmodligen upptinat mus

Jag VET att det är djurens natur att Äta eller Ätas.
Men detta var lite avsmakligt för mig.

#17 Men han äter ju alltid dom upptinade mössen efter att ha lekt med den en lång stund…
#18 Jag kan hålla med.. Första gången jag köpte möss till illrarna- som dom inte ens åt upp utan bara tuggade lite på- så kunde jag inte äta kvällsmat efter.. Så äcklad var jag.. Ser ju mössen som söta små husdjur som man hade när man gick på mellanstadiet.
Sajtvärd på Iller.ifokus

# 19
Jamenvisst är det så!
Jag diggar inte jätte mycket när katten kommer hem och käkar sin middag på hallmattan heller….Han åker ut. MED mus!
Detta är LIITE magstarkt för mig att själv döda musen.
Jag minns en gång granntanten ringde på dörren och sa
_"Nu får du göra innekatt av Zigge!!!"
_-Ehh?!?….jaha, varför då?!?, sa jag
_"Han äter mina FÅGLAR som jag matar!"
_-Ehh?!?…Jaha, sa jag…
Och så började jag på med min bergpredikan
-En katt när den väl får tag på en fågel, så är oftast fågeln sjuk, eller ving-vek. Sa jag.
"Men han behöver inte sitta och LURPASSA!!" sa hon igen med ännu mer bestämdare röst.
Då kunde jag inte hålla truten och sa
-Men det är ju helt perfekt, att du bjuder fåglarna på mat och så slipper Zigge jaga dem. För det är modernaturs gång. Äta - eller Ätas!
Då blev hon förbannad och gick!

#20 haha- det är ju sant men jag förstår ju ändå om tanten blir lite sur, för delvis blev det ju hennes el också att fåglarna dog då hon matade dom…
Jag skulle heller aldrig kunna döda en mus men blir väldigt glad när illrarna och katten gör jobbet här hemma om en liten mus slinker in. Jag skulle inte ens kunna sätta upp en råttfälla som dödar musen. det tycker jag är för brutalt. Gör någon annan jobbet och väljer vilken som ska leva och vilken som ska dö så kan jag köpa för att utfodra med- men då ska dom banne mig äta upp musen från nos till svansspets!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det var en bra beskrivning på videon och jag tycker att det såg ut som en snabb död utan onödig stress, även om det kanske kan gå ännu snabbare om man inte babblar.
www.mytwiggs.com

varför kan man inte låta katterna få leka ihjäl sin mat för?
Det är väll mer naturligt, än att göra som dem gjorde på filmen.
Bara en tanke.
#23 Det är ganska grymt, och det finns en lag att skydda sina husdjurs mot onödigt lidande. Köper man en mus bär man de ansvaret, och att skydda den mot onödigt lidande innebär inte att slänga fram den till en katt som leker med den till döds.

Dessutom så är det olagligt att utfodra med levande föda, enda undantaget är insekter och vissa spindel och skorpionarter som inte äter om inte bytet är levande.
#25 Olagligt är det inte tror jag, många ormar äter ju heller inte dött. Beroende på individ

Jo det är olagligt, det klassas som djurplågeri. Det fick jag lära mig när jag gick på naturbruksskola i alla fall.
Nej men det är en vanefråga, precis som att många hundar och katter inte äter kött beroende på indivit. Då får man lära dem. Många ger sina ormar mat för ofta, de klarar ju svält exceptionellt bra.
Många ormar vill inte äta om maten inte är varm och om den inte luktar något, då kan man behöva värma musen innan och punktera hjärnan och trycka ut lite hjärnsubstans så det börjar lukta om den, eller ge den musen strax efter att man själv avlivat den.

Jag har jobbat i djur affär, visserligen för massa år sedan…men där matar dem ormarna med levande möss.
jag har vännen som födet upp möss till sina ormar till mat, dem dödar inte innan.

Djurskyddslagen;
2 § Djur ska behandlas väl och skyddas från onödigt lidande.
13 § När djur förs till slakt och när de slaktas, skall de skonas från onödigt obehag och lidande.
När det är så enkelt att själv avliva musen innan man ger den så räknas det som att utsätta den för onödigt lidande om man ger den levende.
Om alla pryglar sina djur, betyder det att det är okej också? Bara för att det finns andra som gör det?

#28 Det är som sagt olagligt att ge levande föda och jag tror att det finns många där ute som bryter mot den lagen- men olagligt är det.
Nej, jag skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att ge mina djur levande föda. Visserligen tror jag att musen skulle dö betydligt snabbare om jag lät illrarna sköta jobbet framför katten, men musen hinner förstå vad som kommer hända innan den dödas och det känns, enligt min mening, som djurplågeri när man kan göra det snabbt och "smärtfritt" själv.
Sajtvärd på Iller.ifokus