Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2350 ggr
line84
2010-01-08, 15:27

barf??

Hej!

Jag har tre katter som jag tänkte börja "barfa". Men jag har lite frågor.. Vilket kött är det bästa att ge? Och vilken del? Är tex oxlever bättre än grishjärta? Har hört nånstans att all sån mat måste frysas innan man ger katten. En annan säger att allt måste kokas. Hur gör man? Hur ofta ger ni era djur sån mat? Nåt särskilt man ska tänka på innan man ger maten?

Tacksam för svar.. :)

Mvh Line

Annons:
MaalinF
2010-01-08, 16:58

Hej!

Den viktigaste ändan att börja i är att vänja sina djur vid rått kött. Smakbitar av olika sorters kött är bra naturligtvis råa ben.

Det finns egentilgen inget kött som är 'bättre' utan variantion är snarare viktigare än vad som skulle vara 'dyrast' eller 'lyxigast', beror väl lite på hur man ser det. Sen måste man ge rätt proportioner av de olika bitarna i kosten.

Det finns två grundläggande artiklar om kattmat på forumet, jag rekommenderar dem varmt som en liten introduktion =)

Sugiyama
2010-01-08, 17:04

Lever ska man inte ge mycket av. Det innehåller mycket a-vitamin som djuret kan bli förgiftad av om det får för mycket. Hjärta är bra för katter för det innehåller taurin som är ecensielt för katter.

BARFmycat
2010-01-08, 17:31

Olika lever innehåller olika mycket A-vitamin.

Nötlever innehåller mest, de tre som innehåller minst och är att föredra att ge är;

Kalvlever 6 603ng retinol(a-vitamin)/ 100 g
Kycklinglever 9 500ng retinol/ 100 g
Grislever 13 001ng retinol/ 100g

A-vitamin räknas ofta i IE, internationella enheter. Ett ng (nanogram) a-vitamin är 3,33IE.
en IE är 0,3 ng.

Maxintaget A-vitamin är för en vuxen katt 750 000IE per 100g mat. Över det är giftigt. kattungar ska ha minst 9 000IE A-vitamin per 100g mat, vuxna katter minst 5 000IE.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

line84
2010-01-08, 19:04

Tack för era svar!

#1 Var hittar jag dom artiklarna?

Så om jag köper nåt hjärta i affären, så tärnar jag bara det och ger rått? Är helt okunnig på detta.. Skäms

BARFmycat
2010-01-08, 19:43

Ja, ge inte tillagat. Tillagat kött förändrar molekylstrukturen och gör sig oigenkännligt för kattkroppen, och den angriper det som ett främmande sjukdomsalstrande ämne med sitt immunförsvar.

En stor anledning till varför man bör BARF:aFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2010-01-08, 21:57

Kycklinghjärtana är små så de kan du ge hela eller bara dela i hälften.

Artiklarna finns här på forumet, om du kollar under bilden med hunden coh katten finns en rubrik som heter artiklar. Grundläggande Kattmatsvett 1 och 2.

Annons:
Upp till toppen
Annons: