torka lever?
Tänkte göra lite "home made" hundgodis i form av torkad lammlever. Någon här som torkat lever tidigare i ugnen? tid? värme? kom över lammlungor också, borde gå att torka om man strimmlar det också, någon som testat att torka lungor?

Om du vill behålla mikroorganismerna;
Sätt ugnen på varmluft och så låg temperatur som det går (inte över 50 grader)
Dela upp det i små bitar eller skivor, lägg på smörpapper på ett galler. Stoppa en grytlapp eller träsked mellan ugnsluckan och ugnen, så fukten kan koma ut. Det tar ca ½-§ dygn att torka, men det lär alltid vara lite "segt", om man inte gör väldigt små bitar, då kan det gå att få riktigt torrt.
Jag har torkat allt möjligt kött, men inte just det du nämde (eller lever har jag torkat men då var det massa annat också), och det här är en bra metod som har fungerat varje gång för mig!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Jag brukar göra torkad lever som godis till min hund då gör jag så här:
Koka lever ca 1 timme (på spisen), skär sedan upp den i små bitar ungefär lika stora som ärtor.
Sprid ut bitarna på en plåt täckt med bakplåtspapper, torka på 75 grader i mitten av ugnen ca 6 timmar (tills bitarna är helt torra).
Ös över bitarna i en burk och förvara i kylskåp för bästa hållbarhet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

# 2
Varför kokar du levern? Det finns en studie av Francis M. Pottinger som bevisar att kroppens immunförsvar angriper tillagad mat, för molekylstrukturen har ändrats så mycket att den inte känner igen det som "mat". Hundens/kattens/djurets immunförsvar ligger då nere varje gång den ska spjälka tillagad föda. Och äter ens hund/katt tillagad föda hela tiden så har den ett betydligt mer försvagat immunförsvar än vad en hund/katt har som äter BARF.
Torkar man köttet rått så förändras inte molekylstrukturen, det är bara vätskan som försvinner. Och många mer vitaminer, aminosyror och enzymer bibehålls.

#3 Jag vet inte riktigt varför, det är bara så jag har fått lära mig att göra hundgodiset.
Har du någon sida där man kan läsa om dessa studier? (gärna på svenska)
_**/Mvh Anne

Nej, inte vad jag vet. Eller kanske om du googlar på Francis M Pottenger, har för mig att han har en hemsida. Han har även skrivit en bok om studien; Pottenger´s cats. Jag har beställt den från Amazon, men den komem inte förens om en månad =/
Jag läste själv om studien i Kymythy Schultzes bok Natural Nutrition for Dogs and Cats.
Tack för tipsen.
#1 Vad torkade du för annat kött och i samma ugn, grader och tid (efter tjocklek på köttet)?
Tanken är att komma igång att torka div lungor och annat "rest kött" vi kommit över.

# 6
Jadu, jag har torkat 1-dagars rått och muspups, strimlad strömming, sen barfröra jag gjort åt in nya kattunge som innehållit nästan allt möjligt kött.
Men skär små kuber/rektanglar, ungefär ½ cm tjocka, 1 cm om du vill ha dem lite sega. sen så märker du när de är torra, det är bara att öppna ugnen och känna på dem ibland. Men det brukar at ½ dygn, jag brukar lägga in på kvällen och köra under natten så är det oftast färdigt på morgonen. Men det är viktigt det där med att man lämna luckan på glänt så fukten kommer ut.
det spelar nog ingen roll om du blandar olika sorters kött, bara att du har dom på smörplåtspapper på galler, varmluft och öppen lucka, och inte alltför stora bitar så ska det nog gå bra. När jag skulle göra först så testade jag något bara, det enda jag visste var att jag skulle ha luckan öppen, och från mikrobiologin i skolan förstod jag att temperaturen skulle hålla sig till ett minimum.
Lycka till!

Kan ju bara nämna att jag misslyckades med en lever-torkning. Kokade först levern, tärnade sen i småbitar, typ 1 cm. Torkade sen i ugn, antagligen alldeles för kort tid. För när jag sen hällt upp leverbitarna på burk möglade de omgående.
Dessutom sa hela min familj ifrån att jag aldrig mer fick göra om det där äventyret, för "hela huset stank lever" och det höll nog i sig några dygn. Så nästa gång jag torkar något får det vara annat än lever…

#8 jag skulle nog säga att du gjorde alldeles för stora bitar… Jag brukar göra bitar som är ca 0,5cm och torka i ugnen i minst 4-6 timmar
_**/Mvh Anne

Det är i princip omöjligt att torka något om man inte har ungsluckan öpen, hade du det?

#10 Jag har då aldrig ugnsluckan öppen och har inga problem med torkningen Fukten försvinner ju ut genom ventilen på spisen
_**/Mvh Anne

När jag skulle börja trka så läste jag på en del i ämnet hur man torkar just kött och där stod det klart och tydligt att det var viktigt att ha ungsluckan öppen =P
Det går ju utan, men det tar evigheter.. Så man kanske kan se det som lite miljövänligare att ha ungsluckan öppen om inte annat eftersomman inte behöver ha ugnen på lika länge?