Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2261 ggr
MajaBack
12/13/09, 8:41 PM

Kan katten få salmonella?

Jag har precis lyckats få min Knytte att acceptera rå kyckling, vilket känns jättekul. Dock har jag börjat fundera på det där med bakterier. Vad är det som gör att katter kan äta rå kyckling? Kan de inte få salmonella?

Jag kan tänka mig att det redan finns svar på den frågan någonstans, men jag har inte hittat och skulle vara tacksam för svar.

Annons:
BARFmycat
12/14/09, 10:44 AM
#1

Ja det här med bakterier i kyckling är en vanlig fråga, det finns ju bakterier i all rå mat, kyckling kan ha ett högre innehåll av E-coli och salmonella, så det är helt riktigt.
Katter har ett väldigt kort matsmältningssystem, och en väldigt stark magsyra. Bakterierna demoleras i magsäcken av magsyran, och skulle de mot all förmodan överleva så hinner de inte få fäste i tarmsystemet, eftersom det är så kort.Glad

En annan tankeställare, är att om kyckling och annan rå mat verkligen var så farlig för katter och andra djur, hur överlever då de vilda djuren som äter kött som inte är veterinärbesiktigat och godkänt för människokonsumtion?Obestämd

En jättebra artikel om ämnet är den här, den rekommenderar jag varmt om man har några frågetecken utfodring med kyckling eller rått kött.

http://www.felinefuture.com/?p=1462

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
12/14/09, 10:45 AM
#2

Btw, grattis till att din katt börjat käkat rå kyckling!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MajaBack
12/14/09, 9:20 PM
#3

Så resonerade jag också, att hon skulle ha ätit rått ute alltså, men kände att jag inte kunde svara när folk frågade om jag inte utsatte henne för en risk. Nu kan jag ju det!

Tack för svar, artikeltips och gratualtion. Nu hoppas jag på att lyckas med lever och annat kul.

Silvestris
12/14/09, 11:22 PM
#4

Ja det kan de, men det krävs kraftigt kontaminerat kött. I Sverige är den stora majoriteten katter som blir sjuka till följd av salmonella utekatter som har ätit småfåglar som varit sjuka av salmonella.

Sjuka fåglar är lätta byten och äter katten bara tillräckligt många så…

Upp till toppen
Annons: