Urinvägar och barf
Det verkar som att Lima har fått urinvägsproblem (vi skall till vetten coh kolla idag) och av ren nyfikenhet.
Är det som för katter som för oss - har man fått problem en gång är det lättare att de kommer tillbaka?
I en period nu så har de bara fått Mjau blötfoder pga av flytt och så där. Mjau ligger ju lite lite för högt i bla. magnesium om man jämför med torrfoder substanser.
Hur kan man hålla och förebygga problem med urinvägarna i barf?

När en katt går på torrfoder så får de ju i regel inte i sig så mky vätska. Torrfodrets vätskehalt är ju rätt låg, medan ett bytesdjurs vätskehalt kan liga på 70%, och katten har av den anledningen lite svårt att själv reglera vattenintaget. Detta kan vara en anledning till urinvägsproblem. Och i det fallet så är ju BARF bra, de får i sig mer vätska på naturlig väg helt enkelt. Samma med blötmaten, mer vätska.
Paulina
Jag vill minnas att en del som gett bara MJAU blötmat har haft problem med att deras "urinvägskatter" har fått för hög urin-pH. Magnesiumhalten kan i regel tillåtas vara högre i våtfoder än i torrfoder eftersom den höga vätskehalten väger upp med att spola ur urinvägarna ofta.
Oavsett vilken mat man ger sin katt med urinvägsproblem skulle jag rekommendera urinstickor. Kolla urin-pH varje dag till en början (helst före måltid men om efter minst 1 timme efter måltiden intagits) så att du vet vad som är normalt för din katt när den är frisk. Sedan kollar du regelbundet om det sker några fluktuationer i urin-pH. Då kan man förekomma problem genom att agera innan de hinner uppstå.
I extremfall kan det bli aktuellt att sätta sig ner och börja räkna på magnesiumhalten i maten (om det är struviter hon haft problem med) och det blir ju lite krångligare men fullt genomförbart. Det går att göra BARF med låg magnesiumhalt.

#1 Det låter som artikeln jag skrev här på Barf Nej förlåt, men det äter bara blötfoder just nu.
#2 Ja jag har hört om ett fall innan. Räknat i torrsubstans så är ju halten lite för hög men enligt Mjau själva så är det en bra halt. Vi skall åka till veterinären nu iaf och höra. Bara hon inte vill ge mig ett torrfoder, blä. Skall fråga vart jag kan köpa urin stickor.
Tack!
Urinstickor finns på Apoteket. Vill veterinären propsa på dig ett torrfoder är det väl bara att säga att du föredrar den blöta varianten. Det finns ju urinvägsfoder i blöt form också, dyra och överskattade visserligen men veterinären kanske blir lite lugnare i hjärtat iaf.

Hej nu är vi hemma igen.
Jag är så glad att jag var uppmärksam och att vi åkte in.
Jag fick faktiskt den blöta varianten och en provpåse torrfoder, så det skall tydligen ätas i en månad innan jag fick börja med något annat.
Så nu har jag en månad på mig att komponera en bra barf-meny

#3 Hahaha
Paulina