Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2976 ggr
MaalinF
2009-11-19 10:36

Att ge mat över tid

Jag har tänkt att faktiskt lägga om katternas kost lite grand och försöka ge dem barf över tid i stället för i röror. Jag ser det som lite enklare att ev. bara frysa in bitar i små burkar och portionera ut beståndsdelarna över en period.

Är en vecka en bra period?
Hur kan man balansera upp det bra?


 

 

Annons:
Aviendha
2009-11-19 10:42
#1

En vecka är ju rätt så hanterbart, iaf för oss människor och jag vet att andra använder veckor som mått, iaf på iller är det inte ovanligt :)

MaalinF
2009-11-19 10:44
#2

Det enda jag egentligen vet är att 2 veckor skulle vara optimalt för hund men tja… :) Det är ju katter nu och misstänker att samma regler inte riktigt gäller.


 

 

Aviendha
2009-11-19 10:46
#3

Jag kan inte se några större problem att ha en vecka jämfört med två, man räknar ju om dethela ändå så att det passar, för alla perioder behöver ju inte heller vara identiska :)

Men exakt hur du ska balansera upp det får någon annan svara på, jag kan inte katt alls, och även om iller i mångt och mycket är hämtat och anpassat från katt så vågar jag inte svara utan överlåter det åt kunnigare människor :)

MaalinF
2009-11-19 10:50
#4

Det är väl egentligen inte någon större svårighet att sätta sig och räkna ut, men det vora ändå bra med tips och trix tror jag, gärna menyer om någon har det Flört


 

 

BARFmycat
2009-11-19 14:33
#5

Jag ger ju mina mat på det sättet, de får muskelkött som köttfärsbullar, möss eller kyckling 3-4 dagar, sen inälvsmat typ kycklingmage, hjärta, lever, njure, sen 3-4 dagar muskelkött osv. Fisk ibland. och en svältdag 1 gång i veckan.

Så har jag utfodrat i 2 år snart och det fungerar jättebra, och det är praktiskt när man gör iordning det och så tycker jag att det är bättre att de får tugga på bitar istället för att ge dem geggiga röror.Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-11-19 15:30
#6

Varför har du en svältdag?

Kan du beskriva din meny mera precist, med typ av kött och vikt?


 

 

Annons:
MaalinF
2009-11-29 13:30
#7

Puttar upp den här tråden igen!

Jag är rätt säker på att Lima har fått uvi eller problem med urinvägarna här hemma så jag känner att jag behöver komma igång med barfen igen!

Jag vill gärna ha hjälp med tips och menyer, jag hade planerat att ge dem över tid, säg kanske en period på 10 dagar.

Vad jag har att tillgå är klasskorvar (95muskelkött 5lever) och kattkorv, kycklingmage, kycklingvingar, lever, lammhjärta i bland, olika sorters muskelkött.

Hur sätter man ihop en bra meny? Jag skulle vilja börja med en halvbarfsnings meny. Ja, det är ju samma som hel men halva mängnden :)


 

 

BARFmycat
2009-11-29 22:13
#8

# 6

Jag har svältdag för att det ger tarmarna och magen tid åt att läka och vila, och det är en utrensningsdag. Katterna pysslar om sig själva och pälsen, och tar det lite lugnt bara.

Jag beskrev min meny ganska bra tyckte jag, jag ger ungefär 50g per katt och utfodringstillfälle, mina är kastrerade hanar som har väldigt lätt att lägga på sig. efter svältdagen brukar mina få lax eller annan fetare mat, men det kan ju du inte ge dina vad jag har förstått.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-11-30 00:09
#9

Jag vill inte heller ha svält dag, vad som skulle hjälpa mig är typ

Måndag xxg lever, xxg färs

och så vidare så man kan bygga vidare själv :)


 

 

Silvestris
2009-11-30 01:16
#10

7-10 dagar är väl en bra period att lägga upp menyn efter. Egentligen är det ju inte svårare än att du tar de beståndsdelar du brukar använda och göra röror av och helt enkelt låter bli att göra röror och så pytsar du ut dem över tex. en vecka så att det blir rätt proportioner.

Jag ger en köttmåltid en gång om dagen, en köttbenmåltid om dagen och så byter jag ut köttmåltiden på inälvsmat 1-2 ggr/veckan. Busenkelt.

BARFmycat
2009-11-30 10:33
#11

# 9

Nej jag har aldrig påstått att du måste ha det heller, det var du som frågade varför jag hade det så jag svarade bara.

Jag skrev att jag ger muskelkött/möss i en period om 3 dagar, sen inälvsmat på dag 4, oftast lever, sen muskelkött i kanske 1 dag, sen njure, sen muskelkött, sen lever, sen muskelkött 3 dagar, osv. Jag har bara två bestämda dagar åt mina katter, och det är onsdagar svältdag, och lördagar köttben. Så jag kan inte säga till dig att jag ger måndag det och tisdag det osv.

Måndag - kyckling
Tisdag - köttbullar
Onsdag - kycklingmage
Torsdag - lever
Fredag - Kyckling
Lördag - köttbullar
Söndag - njure/ hjärta

osv, så skulle du ju kunna ge. Eller ta fram en kalender och skriv in 3 dagar muskelkött, 1 dag lever, 1 dag muskelkött, 1 dag njure/hjärta, 1 dag muskelkött, 1 dag lever, 3 dagar muskelkött, 1 dag lever, 1 dag muskelkött, 1 dag njure/hjärta, 1 dag muskelkött, 1 dag lever, 3 dagar muskelkött, 1 dag lever, 1 dag muskelkött, 1 dag njure/hjärta, 1 dag muskelkött, 1 dag lever osv… Då blir det ju inte samma mat på visa veckodagar. Jag har det i huvudet hur jag ger, men du kasnke skulle behöva en kalender i början.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-12-01 09:58
#12

#10 Åh, varför tänkte jag inte på det. Jag har ju båda kattkorv och klasskorv och lever och hjärta hemma så det är ju bara att tina i rätt mängd!

#9 Vad tillför njure i kosten? Är det för variation?

Jag drömde inatt hade jag hade kycklingskrov, tyvärr var det inte sant.


 

 

sarae
2009-12-01 11:16
#13

#12 Njure innehåller många bra vitaminer, liknar lever en del i sammansättningen.

Bodde du inte i gbg trakten? Testat att kika in hos "min" slaktare? Kycklingskrov i mängder :)

jag har egentligen ingen fast meny till illrarna, utan försöker variera hela tiden, däremot har jag nu räknat ut lite bättre vad de ska ha i inälvsmat, och ger nu det 2 ggr över en 2 dagars period. Förösöker även ge dem bytesdjur minst en gång i veckan.

Annons:
BARFmycat
2009-12-01 11:59
#14

# 12

Jag ger njure för jag vill ge allt de skulle få i sig om de åt helkroppsdjur. Nu får ju mina möss och hel strömming, så det är ju helkropps, hade jag tillgång till tarmar, mage och lungor skulle jag ge det också. Jag tycker inte att vi människor har varken rätt eller kunskap till att selektera ut det vi tycker att katterna ska äta bara för att vi inte förstår meningen med allt.

I naturen petar de ju inte bort njurarna, möjligtvis gallblåsan, men det brukar vara det enda. Därför ger jag njure, för att edt är tänkt att de ska få i sig det också.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-12-02 01:11
#15

#13 Jo visst gör jag det. Jag skall försöka ta mig förbi där efter nyår, som det är nu skall Lima tydligen äta sin speciella mat i en månad, så efter jul får jag helt enkelt ta nya tag.

#12 Bara nyfiken. Hade jag fått tag på njure så hade mina säkert fått det med.


 

 

BARFmycat
2009-12-02 10:50
#16

# 15

Jag brukar hitta det på större livsmedelsaffärer, här i sthlm är det Daglivs(Vivo) och Preisextra som jag köper på, men vet att CityGross har och Willys brukar ha. Annars kanske du kan fråga om de kan ta hem? det är grisnjure jag köper.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-12-02 10:55
#17

Jag har varit på Ica Maxi här i Partille och det var nästan skrämmande lite de hade. Inget kycklinghjärta, ingen mage. Jättetråkigt. Det blir en sväng in på Willys någon gång snart.

Så efter jul är väl tanken att jag börjar med nya veckomenyer, efter några veckors smakinvänjning kanske :)
Jag har ju kvar på kattkorvar, klasskorvar och en viltkorv tror jag så vi får använda det till att börja med.


 

 

sarae
2009-12-02 12:55
#18

#17 kan verkligen rekommendera Willys ute i gamlestan (vet inte exakt vad området heter, men vid zookompaniet), de har allt från grishjärta, grisnjurar, ibland oxhjärta, olika sorters lever, och allt inom kyckling. Visst inte alla dagar, men jag hittar alltid mängde när jag har vägarna förbi :)

MaalinF
2009-12-02 16:38
#19

#18 Jag brukade handla där förrut men det är tyvärr lite omständigt att åka :(


 

 

Upp till toppen
Annons: