Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 4866 ggr
BARFmycat
11/20/09, 1:33 AM

[K] Laktosfria mjölkprodukter?

Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag har läst att det inte är bra att ge sina djur mjölkprodukter pga laktosinnehållet.

Det rekommenderas istället att man ska ge sin katt speciell kattmjölk där laktosen reducerats.
Eller laktosfri mjölk, som är billigare och innehåller 0 laktos.

Finns det några belägg för att även laktosfri mjölk/ mjölkprodukter skulle vara dåligt att ge?
Jag har försökt hitta något som kan styrka det men inte lyckats hitta någon information om laktosfria mjölkprodukter.

Det närmsta argumentet jag har hittat till att inte ge mjölk förutom laktosinnehållet är att det är artfrämmande, men inte vad det skulle ge för konsekvenser.

Jag tycker inte att det är speciellt naturligt att ge keso, ost eller yoghurt och liknande, men mjölk eller grädde har jag svårt att se något fel i att ge, de får ju det som kattungar, när de då blir äldre och blir laktosintolleranta, varför skulle man inte kunna fortsätt ge dem laktosfri mjölk som "godis" vid väl valda tillfällen?
Någon som hittat information om detta?
Skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig att reda ut detta frågeteckenTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
AnneN
11/20/09, 3:40 AM
#1

Har aldrig hört något om att man inte ska kunna ge dem laktosfria produkter, men jag har å andra sidan inte hört allt här i världen heller. Kanske någon annan vet något?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
11/20/09, 3:39 PM
#2

Jag har aldrig hört någon motsätta sig att man ger katter laktosfria produkter.

Mina katter får äta upp resterna av yoghurten (naturell) på morgonen, främst för att de tycker om det. Som bonus får de i sig mjölkbakterier som är bra för magen.

De har inga problem med icke laktos-reducerad yoghurt faktiskt.

Jag tycker väl att det viktigaste är att folk är medvetna om att laktos kan utlösa diarré hos en vuxen katt. Om katten sedan visar sig kunna dricka vanlig mjölk eller grädde utan att få diarré så behöver man självklart inte rusa iväg och köpa laktosfritt.

BARFmycat
11/20/09, 5:02 PM
#3

# 2
Anledningen till att jag ogillar tanken att ge yoghurt och dylikt är för att mjölk och grädde är i alla fall något de alla fått i sig som små, kattmamman lakterar ju inte yoghurt och kesella direktFlört
Det känns mer naturligt.

Men inte menat att det på något sätt skulle vara dåligt att ge yoghurt, så länge den inte är sötat osv. Det känns lite onaturligt bara, men det är min åsikt.

Jag tycker inte man ska ge sina katter mjölk med ens låglaktos, även om katten är laktosintollerant och får ont i magen eller annat obehag av laktosen så är de ju djur, och visar gärna inte upp ifall de har ont. Och om man inte har väldigt bra koll på sina djur så tycker jag gott att man kan gå och köpa laktosfritt om man ska ge sina djur mjölkprodukter, för att vara på den säkra sidan.
Kroppen ska ju fungera så att den blir laktosintollerant när de blir vuxna, egentligen sk det vara detsamma för människor.

Därför tycker jag att det är bättre att man lär att katter helt enkelt inte ska ha i sig laktos, för att undvika missförstånd och så att folk ger vanlig mjölk till sina laktosintolleranta katter.Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
11/20/09, 5:46 PM
#4

Jag tycker väl öht. att det är onödigt att ge sina katter några betydande mängder mjölkprodukter. Det är bättre att de dricker vatten än mjölk och grädde.

Ge lite som "extra", nemas problemas men då behöver man knappast köpa in laktosfritt bara för det.

BARFmycat
11/20/09, 5:53 PM
#5

#4
Det är bra för katter som är dåliga på att dricka vatten, eller för katter som är konstant hungriga, och behöver ett litet mellanmål.
Jag ger det till mina katter när de har svältdag så de får i sig vätska och lite energi. Sen är det en bra vitaminkälal också.

Jag har bara aldrig förstått eller hittat något belägg för dena hysteri kring mjölk, förutom laktosen.Obestämd
Och därmed inga riktiga restriktioner =/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
11/20/09, 5:58 PM
#6

#5

Och jag kan inte förstå varför man skiljer på mejeriprodukter och mejeriprodukter. Keso, fil, yoghurt är bara andra former av mjölk. Dessutom innehåller iaf en del av dem nyttig bakteriekultur.

Jag har inga restriktioner heller. Smakar mina katter på mjölk vi har framme eller slickar rent yoghurttallriken får de göra det. Jag springer inte iväg och köper laktosfritt bara för det eftersom de inte tar skada av det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: