Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 4074 ggr
MaalinF
2009-09-22 10:47

[K] Bevara god tandhälsa

Den enda direkta svårigheten som jag stött på i Barf är att jag inte får Ellie att äta ben och hon är den som har mest problem med tänderna, eller ja, hon har tandsten sedan tidigare som jag försökt få bort med Bucacat och ben, men hon är väldigt svårtflörtad.

Hur kan man göra barf så att det ändå blir bra för tänderna, utan de här större benen?

Jag gör ju röror, tidigare har jag finmalt det men skulle det räcka att göra röran lite grövre?

Alla tips emottages, även dem att lura katterna att äta ben!


 

 

Annons:
Silvestris
2009-09-22 15:45
#1

Ge större bitar kött som hon måste arbeta med för att få i sig. Det kan räcka. Tunga och kycklingmage är båda två kött som är litte hårdare och jobbigare att tugga så prova att ge det.

Min Pirjo åt inte ben förrän hon blev dräktig (vid 2 års ålder) och hennes tänder var fina ändå. Hon vägrar fortfarande hela ben ibland men tänderna ser bra ut.

MaalinF
2009-09-22 16:40
#2

Ah, så man skulle kunna fortsätta med röror då (om möjligen lite grövre hackat) ioch bjuda på större kött ibland? Hon gillar hjärta nu iaf och äter gärna flera hela om hon får.


 

 

HannaM
2009-09-23 00:42
#3

Har du provat att ge kycklingsskrov? Benet där är inte lika svårttuggat som i en vinge, bland annat finns ju revbenen som knastrar sönder fort. Sen är det en del delar där benet känns rätt poröst när man klipper ner det, det kanske kan gå bättre när det inte är stenhårt?

MaalinF
2009-09-23 09:22
#4

#3 Precis, det är något sånt jag skall leta efter. Jag tror att Huveröds har skrov och lite annat. Ska äntligen åka på fredag nu när lönen kommer.


 

 

HannaM
2009-09-23 15:36
#5

#4 Men bor du i göteborg finns ju en kanonslaktare som säljer kycklingskrov för 6 kr kg för frysta skrov, det finns även färska. Öppet ons-lör.

Silvestris
2009-09-23 15:55
#6

Vad är det för slaktare?

Annons:
MaalinF
2009-09-23 21:35
#7

Det vill jag gärna veta! Gud vad bra!


 

 

HannaM
2009-09-23 21:44
#8

Då får vi vänta på sarae=) Jag har inte adressen.

sarae
2009-09-24 09:30
#9

Min fantastiske slaktare :) Han har både färska och frysta skrov till riktigt bra priser. Finns även vingar, viltkött, hals, och ofta färsk lever, hjärta och mage.

Han har öppet onsdag - lördag

http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&lang=&ax=&search_word=031+211504&geo_area=g%F6teborg

Hälsa från mig :)

MaalinF
2009-09-24 11:37
#10

Nämen vad bra! Det är ju riktigt nära mig, kan cykla dit eller åka spårvagn utan några problem.


 

 

UlrikaD
2009-09-24 16:46
#11

#9 Vaddå din slaktare? Han är väl ändå min?Flört

MaalinF
2009-09-24 17:31
#12

Är det någon som vill åka dit någon dag och shoppa loss? Flört


 

 

HannaM
2009-09-24 17:31
#13

Jag vill åka dit=p Synd bara att jag är i stockholm…

Annons:
MaalinF
2009-09-24 17:36
#14

#13 Om vi är ett gäng eller några som åker får jag ta med kameran. Skrattande


 

 

HannaM
2009-09-24 17:41
#15

Äh jag åker väl d it när jag kommer till Skara nästa gång=)

sarae
2009-09-24 17:56
#16

#11 va? ska vi behöva slåss om honom nu :P

Får du fina färdigpackade lådor som det står "Skara Sara" på kanske :P

UlrikaD
2009-09-24 18:07
#17

#16 Nepp, men jag får gratis kassar med blandat kött som han plockar ihop ENBART för mig! He, he,Skrattande

MaalinF
2009-09-24 18:32
#18

Se så flickor, det finns nog dött kött till oss alla! Skrattande


 

 

sarae
2009-09-24 19:49
#19

#18 hahaha var inte så säker på det :P Ulrikas monster petar  sig en ko om dagen :P

UlrikaD
2009-09-24 20:53
#20

Jag lovar det finns kvar, missade hans stängningstid med 10 min idag.Flört

Annons:
BARFmycat
2009-11-18 17:35
#21

Som tidigare nämt, kycklingmage är superbra gympa för tänderna utan ben!
Grytbitar är också härligt sega.

Även om din katt inte äter själva benet så får tänderna motion av att gnaga av kötett från benet. Ett annat tips är att slå sönder kycklingbenet med en hammare eller annat tungt föremål, så det fortfarande sitetr muskelkött på det men benet är krossat.
Då blir det kanske svårare för din katt att sortera ut ben från kött Glad

Sen förstår jag inte riktigt den här principen många verkar köra på att de maler köttet åt sina djur, varför gör ni det? Okej om man har en katt med lite tänder som har svårt att tugga eller en liten kattunge, men annars finns ju ingen anledning till att mala köttet? Det är det ju ingen som gör åt djuren i naturen Tungan ute

Jag har alltid gett mina hela bitar kött, och de älskar att tugga på köttet och skulle nog bli mycket mindre glada katter om jag tog ifrån dem nöjet att f tugga och kämpa med maten.

Har du provat att ge din katt fisk som strömming eller lax?
Fiskben är ju väldigt mjuka och ger kanske inte världens bästa gympa för tänderna men det kan ju lära din katt att äta benet, det kommer bli väldigt svårt för henne att sortera ut alla fiskben!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JossanH
2009-11-18 19:42
#22

Min katt älskar när han får kyckling. Jag kanske delar bitarna något men oftast tuggar han själv isär dem från större delar. En kycklingvinge delar jag på 2, i leden. Han äter endel ben utav det.
Jag provade att köpa frysta orm-matsmöss och gav katten. Mycket populärt!! Prova det- mössen ger tandmotion och innehåller en hel del ben. Min katt äter allt på mössen.

Ger man inga kolhydrater så får dom väl ingen tandsten? Kolhydrater bildar plack som omvandlas till tandsten, eller har jag fel?

Så ett alternativ skulle väl vara att använda sig av tandskrapning och sedan ge lite större köttbitar så att tänderna hålls i trim.

Sajtvärd på Iller.ifokus

MaalinF
2009-11-19 10:28
#23

#21 Jag ger inte fisk av två anledningar - rå fisk som bryter ned tiaminet och samt för att jag har en allergisk katt. :)

Kcykling har jag bankat sönder, men jag har funderingar om det har att göra med hennes framtänder, faktiskt inte har bytts ut och aldrig kommer att göra det heller. När de väl lossnar, hennes mjlöktänderna, kommer inte ha några där fram.


 

 

BARFmycat
2009-11-19 14:28
#24

#23 Att rå fisk skulle innehålla tiaminas som bryter ner tiaminet stämmer inte helt, det är endast rå fisk som håller på att bli dålig som innehåller thiaminas. Annars skull ju alla fiskätande djur få B-vitaminbrist? Och man skull ju knappas ge sin katt dålig fisk. Men om hon är allergisk så förstår jag att du inte ger detGlad

Menar du canintänderna eller dom som sitter mellan dom? för dom där små tänderna som sitter mellan framtänderna är så små att det inte har någon större betydelse ifall dom inte har dom. Det är värre om dom inte har sina kindtänder, eller saknar delar av dem.

Men är det så att hon inte vil använda sina tänder för att som du säger, de kanske är för sköra eller för svaga att användas, så får du nog försöka lägga vantarna på en köttkvarn åt hnen =/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-11-19 15:40
#25

Du får gärna styrka med en källa i och med att fisken måste vara dålig för att bryta ner thiamiet :)

Nej, de största tänderna där fram på överkäken. Missätnker att de är sköra, men jag skall försöka få tag i skrov till henne och se om det går hem. Annars får vi satsa på grövre muskelkött som mage.


 

 

BARFmycat
2009-11-19 15:44
#26

http://www.djurenso.se/html/skarv__hager__rordrom.html

"Viktig information om fisk och fiskätare!

Det är väldigt viktig att fiskätande fåglar erbjuds färsk fisk. Fisk blir snabbt dålig och då bildas ett ämne i fisken, thiaminas, som förstör fåglarnas thiamin (B1-vitamin.) Detta kan leda till en vitaminbrist som är farlig, så än en gång - Erbjud alltid färsk fisk och släng fisk som stått framme mer än 30 minuter."

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2009-11-19 15:47
#27

Förö vrigt, om det nu innehåller thiaminas så kommer inte katten falla död ner om den får fisk någon gång då och då. Det handlar inte om att den käkar fisk och allt bvitamin försvinner poff. Det finns också bvitamintillskott om man är orolig.

Annons:
BARFmycat
2009-11-19 16:02
#28

Nej, sen så yttrar sig B-vitaminbristen först i håravfall, och det ska till en hel del (dålig) fisk för att det ska inträffa, och då kan man nog ställa sig frågan om det inte är näringsbristen som blir farlig istället, eftersom fisk inte innehåller tillräckligt med näring för att duga som helfoder.

Matar man för mycket med lax och annan fet fisk kan det även bli för mycket omega 3 & 6, så fisk är inget m an ger hela tiden, men mina katter gillar det, jag ger det mer sällan än en gång i veckan och jag tror på att det är nyttigt för dem att få i sig så mycket olika sorters kött som möjligt eftersom alla djur innehåller olika näringssammansättningar.
När jag ger strömming får de den i hel form och får då i sig maginnehållet också, och alger är ju en mycket bra näringskälla.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
2009-11-19 16:12
#29

#27 Det är väl inte bara det med bvitaminet, utan i katternas fall så är det ju även allergi relaterade problem som gör att man vill undvika det.


 

 

BARFmycat
2009-11-19 16:37
#30

#29 Varför skulle katter vara allergiska mot fisk? Det har jag aldrig hört några belägg för, och om sådant var fallet borde mina blivit allergiska för länge sedanObestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

HannaM
2009-11-19 17:54
#31

#30 Just dom katterna är kaske allergiska=)

BARFmycat
2009-11-19 18:06
#32

# 31 Jo, men eftersom hon sa "som gör att man vill undvika det" så lät det som om det var något som alla borde tänka på att undvika ge sina katter.

Hon ska ju naturligtvis inte ge sina katter det om de är allergiska!Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2009-11-19 18:51
#33

#26

Fast det är då rakt inte sant att tiaminas bildas när fisken blir dålig. Tiaminas kan uppmätas i levande fiskar och färskare än så blir det knappast.

Dock innehåller inte all fisk tiaminas. I lax har man tex. inte kunnat uppmäta några halter tiaminas. Det finns jättemånga fisksorter som inte innehåller tiaminas så det är inte ett generellt problem att vara ett fiskätande djur. Strömming är dock ett exempel på fisk som innehåller tiaminas (dvs. även färsk strömming).

Jag har långa tabeller om vilka fiskarter man funnit tiaminas i och inte, de går att finna på google (och det handlar alltså om vetenskapligt uppställda tabeller, inte mish-mash från vem som helst).

Och ja, många undviker fisk pga. allergirisken. Många katter som utvecklar foderallergi utvecklar just fiskallergi. Varför har jag ingen aning om men det verkar vara "potent allergent". När väl en allergi har uppstått skapas gärna flera så det kan vara ett självändamål att undvika fisk… själv ger jag inte fisk eftersom katterna vägrar äta den och jag ids inte bry mig om att vänja dem vid fisk eftersom det i min mening egentligen inte är artanpassad föda.

BARFmycat
2009-11-19 20:05
#34

# 33 I vilket fall som helst så är det som tidigare nämnt inget som gör att katten tappar håret direkt efter måltiden och faller död ner till marken utav, utan det är ju en långsiktig utfodring då det skulle vara en potensiell fara.

Så vad det gäller thiaminasbiten känner jag att det är en obefogad oro om man inte som sagt övermatar med fisk.

Men det där med att katter skulle vara allergiska mot fisk, det var något nytt. Det låter dessutom helt befängt, katter har ju utfodrats med fisk enda sedan de blev domesticerade, i princip.
Jag säger inte att det inte kan vara så, precis som alltfler människor blir allergiska mot all världens märkliga saker så antar jag att katter kan bli det också. Om det har att göra med att det Darwinistiska urvalet inte riktigt är som förr eller ej, det låter jag vara osagt.

Mina katter är i varje fall inte ett smack allergiska och jag tänker fortsätta utfodra med fisk någon gång ibland.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2009-11-19 21:01
#35

#34

Ja visst, katter har i alla tider utfodrats med fisk men det innebär ju inte att det har varit bra för dem. Hur länge levde katterna? Kopplade man sjukdom till maten? osv.

Jag vet att en del hävdar att en kost baserad på strömming är det bästa (för det åt katterna i hamnarna förr) trots att vi av vetenskaplig forskning vet att just en sådan kost leder till pansteatit.

Katter har utfodrats med spannmål i 100 år också… det i sig är ju inte ett argument för att det är bra.

Allergier är något jag tror främst är miljöorsakat. Katter ges en ensidig kost, innehållandes fel födokällor och de utsätts för alldeles för lite bakterie-/parasitangrepp så immunförsvaret inte aktiveras tillräckligt. Därför tror jag att BARF för med sig en enorm fördel, just för att det inte är helt rent (dock inte farligt kontaminerat).

BARFmycat
2009-11-19 21:24
#36

# 35 Katter var i alla fall friskare förr än vad de är nu, det kan många äldre djurmänniskor intyga.

Men nu är det ju så att man inte ska ge en kost baserad på fisk, det har jag aldrig påstått, jag har endast sagt att man kan ge det någon gång ibland, inte alltför ofta.

Snarare 60 år, då det första kommersiella torrfodret kom.
Och nej det är ju inte speciellt bra, men det är ju knappast ens i samma kategori som varför fisk inte skulle vara bra av en eller flera anledningar.

Men om en katt då utfodras med en allsidig kost, som innehåller många bakterier och som stärker deras immunförsvar, som BARF, då borde ju inte fisk/foderallergi vara ett problem om det är som du misstänker?
Och då är vi tillbaka igen på frågan om det är farligt eller ej med fisk.

Pluggar du mikrobiologi elelr liknande, eller är du bara en erfaren entusiast?Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2009-11-20 00:49
#37

#36

Fast det är hemskt svårt att fastställa att katter var friskare förr. De kanske var det, men å andra sidan kanske livslängden var kortare också? Många sjukdomar hos katt är ju ofta åldersrelaterade (artros, njursvikt, cancer, dålig munhälsa osv.). Det är inte direkt så att det finns tillförlitlig statistik och anektodter ifrån gamla människor är just anekdoter. Inte faka.

För en BARFad katt kanske risken att reagera allergiskt mot fisk är mindre än hos andra. Å andra sidan kan det vara så att fiskprotein i sig faktiskt är väldigt allergent eftersom det egentligen inte är ett naturligt födoämne. Även om enstaka observationer av fiskande tamkatter har gjorts så är det fortfarande så att de katterna är sällsynta. Den enda "riktigt" fiskande katt vi har är fiskarkatten.

Jag tror inte att måttligt med fisk är farligt för en BARFad katt såvida det inte finns en genetisk benägenhet för allergi. Då är jag öppen för att tex. fiskprotein kan vara just det som utlöser allergin och som öppnar dörren för fler allergier.

Jag är entusiast som har pluggat mikrobiologi, zoologi, organisk kemi, näringsfysiologi och beteendeekologi… bland annat.

BARFmycat
2009-11-20 01:13
#38

# 36

Det är männisor som arbetat med katter under många år som delat med sig av sina tankar angående katters hälsa, djursjukvårdspersonal och personal på katthem.
Sen är det väl inte så mycket huskatter som jag anser är sjukare idag än förr, utan raskatter. Sjukdomar som tandproblem, HCM & höftledsdysplasi är något som drabbar katter i unga år, och sällan "bondkatter". I och med att man prioriterar utséende i raskattsaveln mer än fysisk hälsa, så tror jag att mycket av de katternas medfödda egenskaper att bekämpa olika sjukdomar sjunker lite med varje generation. Och uppfödare får uppfödarrabbat och blir på många andra sätt lockade att köpa sitt torrfoder med spannmål, och jag har läst flertalet böcker utgivna av olika fodertillverkare där de rent ut säger att det är farligt att byta till annat kattmatsmärke, och att rått kött = döden.

Även om det inte är foder eller miljö som påverkar fiskarkatten, så är det ändå märkligt att den ine utvecklar fiskallergi. Jag har även sett tigrar som fiskar, även om det hör til det ovanligare. Fiskarkatten lever emellertid inte enbart på fisk, den fångar mycket annat också om den har möjlighet, främst gnagare och mindre klövvilt. Så den är inte en sån utpräglad fiskätare, utan heter mera fiskarkatt just för att den fiskar emellanåt.

Nej, det tror inte jag heller.

Okej, vad intressant! Vartdå?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2009-11-20 15:34
#39

#38

Ja, fast enskilda individers uppfattning är fortfarande inte fakta utan enskilda erfarenheter och spekulationer. Vi kan tro/spekulera i att katten var friskare förr men vi kan inte veta för vi har dåligt med fakta. Veterinärvården har utvecklats enormt och vi kan idag upptäcka och behandla sjukdomar/skador på ett annat sätt än för bara 50 år sedan. Gå tillbaks ännu längre i tiden så blir veterinärvården ytterligare mindre avancerad.

Vad gäller HCM har du faktiskt fel att i att bondkatter skulle drabbas "sällan". De drabbas enligt den kunskap vi har idag lika "ofta" av HCM som raskatter. Enstaka raser skiljer sig genom "hög" frekvens av HCM tex. sphynx, men inom de flesta raser (och huskatt) ligger HCM-frekvensen på runt 5%.

HD är väl inget generellt problem hos katt och dessutom rätt dåligt utforskat så det ska man väl kanske säga varken bu eller bä om.

Men visst kan raskattavel medföra att vi försvagar katten. Det behöver dock inte vara så och eftersom det inte går att sätta ett likhetstecken mellan huskatter och naturlig reproduktion kan vi inte heller säga att avelsarbetet på huskatter är ett bra sådant. Idag är det ju ganska många som avlar på huskatter, inte genom att släppa ut honorna så att de får välja fritt, utan genom att faktiskt välja ut en hane själv.

Även om man släpper ut en hona att välja hane själv så är det ingenting som säger att en hane med hög fitness är en frisk hane. Han kan bära på all sköns defekta gener, men om de inte sänker hans reproduktionsförmåga behöver de inte sänka hans fitness. Exempelvis kan en katt utveckla HCM i hög ålder (det är en av de luriga sakerna med HCM) så en hane kan lämna hemskt många avkommor innan hans sjukdom hinner ikapp honom.

Vad gäller fiskarkatten så nej, den lever inte enbart på fisk men huvudsakligen på fisk (en del går så långt som att kalla fiskarkatten för piscivor). En adaptation efter den miljö den lever i kan man tro. Att de inte blir allergiska är inte ett dugg konstigt. Om fiskarkatter blev allergiska mot sin huvudsakliga föda skulle de dö ut. Tål man inte den mat man äter har man inga bra förutsättningar att överleva. Eventuellt fiskkänsliga fiskarkatter har helt enkelt selekterats bort. Hos kattdjur som inte är beroende av fisk i sin föda finns ingen självklar selektion mot fiskkänslighet.

Jag har pluggat vid LU och GU.

BARFmycat
2009-11-20 17:33
#40

# 39

Relativt många enskilda individer..
Veterinärer själva tycker att de lär sig för lite om att förhindra sjukdomars uppkomst med hjälp av att lära sig ordentlig utfodring för djur. Istället för att hitta ett botemedel eller behandling för varje sjukdom så skulle det ju vara sundare att lära sig att förebygga.
Jag sätter ner foten där.

Eftersom ingen vet hur många bondkatter det finns, och det är betydligt lättare att veta exakt hur många raskatter det finns eftersom nästan alla raskatter registreras, så kan den statistiken inte vara särskilt tillförlitlig.
Många uppfödare har som praxis att inte sälja kattungar vars föräldrar inte är testade HCM-negativa och har felfria höftleder, det säger ju en del om vart raskattaveln har hamnat idag.

Folk är ofta pga ekonomiska skäl mer villiga att rädda sina sjuka raskatter och raskattungar, än vad folk tyvärr är villiga att rädda sina sjuka bondkatter och bondkattungar. Inte menat att bondkatter är mindre "värda" än raskatter, men om det föds en kull med siamesungar som kostat uppfödaren 10. 000;- innan de ens är födda, och hela kullen får ögoninfektion, så avlivar ju ägaren inte hela kullen. En sådan kull hade aldrig överlevt i det vilda, medans folk som har bondkatter som inte är steriliserade och får kattungar, inte brukar vara lika benägna att rädda de ungar som uppvisat tydliga fel tidigt. Där brukar det vara det mer sunda tankesättet 2låt naturen ha sin gång", eller ekonomiska, det beror på hur man ser det.
naturligtvis finns undantag i båda grupperna.

Nej, det är inte konstigt att fiskarkatten inte är allergisk, naturligtvis har de som varit det selekterats bort..
Det är så evolution skapas.

Nej, det finns nästan ingen selektion alls hos dagens tamkatter. Därmed finns det ingenting som säger att katter förr var lika benägna att bli allergiska som nu katter nu, då de säkerligen selekterades mer då än nu. Kanske på grund av okunskap hos sina ägare, kanske inte. men de har ju överlevt till att ge oss våra genrationer av katter, så de kan ju inte ha varit ute och cyklat alltför mycket, fiskargubbarna.

Jag kan ju inte undgå att märka att du går en aning off-topic, dessutom känns det som att du bara upprepar det jag tidigare sagt med finare språk.

Jag föreslog fisk för att Maalin skulle få sin katt att äta ben, hon vill inte ge fisk eftersom katten uppenbarligen är allergisk eller hon fruktar att den ska bli det. Då behöver hon inte, jag kan inte tvinga henne och det kan ingen annan heller.
Vill du fortsätta diskutera evolutionär etologi, evolutionslära, genetiskt överförbara sjukdomar, naturlig selektion mm, är du välkommern att maila Sarah@BARFmycat.se eller kanske öppna en ny tråd?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2009-11-20 17:55
#41

Jag bara spann vidare på dina tankar om "Darwinistiskt urval" och så gick det som det gick.

Min veterinär är specialiserad på bla. hudproblem och allergier och även han säger att det verkar vara så att katter är väldigt känsliga mot fisk. Det är vanligt att första allergiska reaktionen sker mot just fisk och ingen vet varför. Det kan vara puckad avel som ligger bakom, det kan vara miljöfaktorer, det kan finnas en evolutionär förklaring bakom.

Det kan vi i dagsläget bara spekulera kring, men bland de experter jag varit i kontakt med verkar det råda konsensus om att fiskallergi är den vanligaste allergin hos katt och fisk verkar ofta vara det som utlöser en foderallergi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: