Tillskott - Vitaminer?
Finns det någon som använder något form av tillskott eller vitaminer till katterna?
När man helbarfar behövs det sällan men ibland är det ju nödvändigt. Undrar vad ni använder för något.
Det enda som jag 'använder' är äggula då och då.
Nu barfar ju jag inte katter, utan iller. men vad jag har som tillskott är egengjort benmjöl (för mycket bly i köpt), äggula ibland, fiskolja/laxolja från frifångad fisk, B-vitamin tabletter nån gång, evt. taurin beroende på hur kosten ser ut. Till valpar ger jag "valpröra" med mjölkersättning och extra bemjöl i.
Hur vet du att det är för mycket bly i köpt benmjöl? :oS Och hur gör du eget? :o)

Äggula, laxolja, b-vitamintablett (men mest som godis). Borde använda mig av benmjöl, egenraspat då.
#2 har fått ta del av den egentliga innehållsförteckningen av ett känt benmjöls märke. Och om man räknar på att en iller (i mitt fall) får en dagsdos på ca 2 tsk benmjöl så får de via detta benmjöl i sig ca 17 mg bly (17000 µg) per dag, ett ok dagsintag för en vuxen människa ska enligt bla who ligga på max 200-250 µg/dag för en vuxen människa….
jag raspar eget benmjöl. Olika salgs ben som man noga tvättar av och tar ur märgen på. Fästs i ett skruvstäd, och mjölet raspas ner i en påse med hjälp av en rasp (värt tat tänka på vad för rasp, så att man inte själv förorenar mjölet). Lite meckigt, men sen får mina illrar såpass mycket ben i kosten, att det inte behövs några stora mängder benmjöl-

När man kollade på analysen på det benmjölet så var blyhalten på gränsen till vad arbetsmiljöverket tillät folk att jobba med.

Hm det hade jag ingen aning om att benmjölet innehåller så hög halt bly. Men vet vi vilket benmjöl kattmatstillverkarna använder?
#6 där har jag dessvärre ingen koll alls. men min misstanke är at det flesta benmjöl framställs på liknande vis som benmjölet i kosttillskotten. Men det kan ju finnas dem som har betydligt bättre kvalite
Ojdå, för jag använder Standardt benmjöl… Nu blev jag riktigt besviken. Du vet inte om något märke som har lägre halt? Vad använder du för ben när du gör benmjölet?
Vilket märke var det du fick se analysen på? Och VARFÖR innehåller de benmjölen så pass mycket bly?! Vad är det i processen som felar? :o(
#8 Just densamma jag tidigare använde :( Problemet är att tillverkarna enligt lag inte är tvugna att redovisa exakt ursprung elle rtillverkningsprocess för djurprodukter. alltså är det i stort sett omöjligt att få reda på exakt vad det är som orsakar den höga blyhalten. Tydligen verkar tillverkarna vara enormt förtegna om detta. Hittills har jag inte hittat något jag direkt skulle lita på efter det här, vare sig i sverige eller andra länder.
Jag använder mig utav färska märgben utav nöt för tillfället, då det är vad jag har lättast att få tag på i mataffären. Vill man bli ännu petigare så är ju det bästa att få tag på det direkt ifrån gårdar man känner till, så att man kan få mer info om själva benet/djuret. Tex ålder. Ju äldre djur desstå mer bly bordet det ju rent logiskt vara. även om jag tror att det här är i betydligt lägre mängder än i benmjöl.
Jag är ju fortfarande intresserad av att veta varför färska ben skulle vara bättre än benmjöl ur blysynvinkel. Blyet lagras ju in i det färska benet och finns där redan från början eller menar någon att tillverkningsprocessen av benmjöl ansamlar mer bly?
#10 toligtvis något sådant. Bly finns ju som sagt i alla ben, men i olika halter beroende på ålder, ursprung etc. Vad det är som gör att just tillverkat benmjöl innehåller mer benmjöl än färskt vet jag inte, eftersom tillverkarna är så otroligt förtegna med själva processen. Jag skulle inget hellre önska att benmjölet från butik var ok att ge, tänk så mycket mindre jobb. så det är ingen illvilja från min sida mot tillverkarna eller så. Som en parantes kan jag tillägga att färskt, egengjort benmjöl inte ser ett enda dugg ut som det man köper i butik. b.la ser färgen och konsistensen helt annorlunda ut.
Den som vill läsa mer om just ben/benmjöl i kosten, och veta mer om hur man raspar benmjöl kan kika in här: http://iller.egetforum.se/board/benmjol-vs-ben-t173.html?sid=70ece8c5587c9ad48c9e4a5a736b9e96 (tyvärr måste man bli medlem men det är ju snabbt fixat)
Jo självklart beror mängden tungmetaller på djurens ursprung och ålder, men eftersom benmjöl tillverkas av biprodukter från den vanliga köttindustrin bör det främst komma ifrån unga djur vilket får mig att bli lite fundersam över hur det kan innehålla så mycket bly.
Själv ger jag hela ben som kalciumkälla så det berör mig inte direkt om benmjöl inte är OK, men jag skulle bra gärna vilja ha en mer vetenskaplig grund än bara lösa antaganden.
#12 inga lösa antagande här faktiskt. Utan mina åsikter är baserat på en analys utförd på ett märkes benmjöl. Visserligen är denna analys nu dryga året gamal, och självklart förekommer det ju variationer mellan tillverkningsomgångarna. För att försöka hålla oss till samma tråd om benmjöl, lägger jag in analysen i den tråden :)
Med lösa antaganden menar jag kring varför benmjöl skulle innehålla mer bly än ben. Det handlar ju om samma råvara som bara behandlats olika. Om benmjöl innehåller mer bly än ben måste det ju innebära att bly tillsätts någonstans i produktionsledet och jag betvivlar att det skulle vara lagligt i Sverige.
#14 finns inte så hård reglering som man tror angående produktion av produkter för djur här i sverige. Hur den höga blyhalten kommit till vet jag inte exakt, men mest troligt är ju att det är under själva tillverkningsprocessen. Möjligt att de maskiner de använder avger metaller eller liknande som ger den höga blyhalten.
Nej, men det är ganska hårt reglerat kring hur tungmetaller får användas i industrin generellt eftersom det handlar om ämnen som är skadliga för både miljö och människa.
#16 visst är det det. Men ändå så lyckas man märkligt nog både kunna producera och sälja produkter med högt innehålla av tungmetaller. Här är vad arbetarskyddsstyrelsen säger om tillåtna blyhalter. http://www.av.se/dokument/afs/AFS1992_17.pdf Mängedn bly i benmjölet faller in rätt nära den gränsen. Inom lagen, men väldigt högt med tanke på att det ska konsumeras.

Inget tillskott, har aldrig gett och kommer förmodligen aldrig att börja.
När man heltidsbarfar är det snarare enklare att ge för mycket av något än för lite, lever tex.
I min grönsaksröra har jag i raps och e-vitaminolja, och alger som har ett otroligt bra näringsinnehåll. Det är väl det enda jag ser som tillskott kanske, jag ger också äggskal i pulverform på muskelkött som inte har något ben.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
#18 Då har du hund förstår jag?

Nä, jag har 2 katter, har precis fått en 3:e som ska börjas barfas så fort han känne sig lite mer hemma, men han äter redan barf-torrfoder som jag själv tillverkat, något jag starkt kan rekkomendera om man inte har frysutrymme eller om ens katt inte vill äta rått kött!

#18 Fast e-vitaminolja är väl tillskott? Jag räknar åtminstone laxoljan jag har i som tillskott.
Barf torrfoder? :S

Ja, eller alltså jag har gjort en BARF:röra åt kattungen och torkat den i ugnen på 50 graders varmluftsugn, då dör inte mikroorganismerna. Men det är ju inte Biologiskt Anpassad RÅ Föda, eftersom den är torkad, men mikroorganismerna är i alla fall kvar.
Många biologiskt aktiva proteiner (som finns i bla. "mikroorganismer") förstörs faktiskt redan vid 44-48 grader. I princip alla enzymer är förstörda vid 48 grader.

# 24 Borde komplementerat mitt inlägg med att jag lägger en träsked eller en grytlapp mellan ugnsluckan och ugnen så att fukten kan komam ut, och då försvinner värme ut där, så det håller sig under 45 grader.
Jag brukar torka på 45 grader, men nu har jag flyttat och har inte en ugn som klarar mindre än 50 grader.