Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 2606 ggr
IdaT
10/15/09, 6:47 PM

[K] Börja barfa?

Jag hade så smått tänkt att börja barfa familjens två katter.

Katt 1 (Hubbis):
8 år, 5,5 kilo, långhårig, skulle behöva något extra som förbättrar kvaliteten på pälsen, då den lätt tovar sig, och är lite glanslös (mår bra för övrigt kan tilläggas).

Katt 2 (Doris):
2 år, 4,5 kilo, korthårig, blank ch fin i pälsen. Jagar en del själv.

Det är då våra småttingar. Jag har inte barfat någonting förr, så allt ni kan komma på som kan hjälpa mig komma igång vore bra. Till mina frågor också:

 - Vad kan jag ge Hubbis för att förbättra hans päls?
 - I dagsläget har dom fri tillgång på torrfoder, och blötmat en gång om dagen, hur kan jag introducera barfen?
 - Jag har läst om att man kan börja barfa med lever och hjärta för att vänja, har jag uppfattat det rätt?
 - Går det att introducera barfen tillsammans med blötmaten?
 - Vad borde jag märka på mina katter efter att jag börjat med barfen?
 - Då dom båda är utekatter och går därför inte på låda, hur kan jag märka när dom vant sig vid barfen jag introducerar till dom?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Annons:
Silvestris
10/16/09, 11:27 PM
#1

Vad kan jag ge Hubbis för att förbättra hans päls? Jag skulle först och främst rekommendera B-vitaminer (tex. VitaBe) och/eller fiskolja (tex. Viacutan).
I dagsläget har dom fri tillgång på torrfoder, och blötmat en gång om dagen, hur kan jag introducera barfen? Börja med att ge dem lite rått kött och se hur de reagerar. Med lite tur äter de av glatta hjärtat, om inte har du antagligen en lång väg med mycket tålamod, frustration och kreativitet att gå.
Jag har läst om att man kan börja barfa med lever och hjärta för att vänja, har jag uppfattat det rätt? Lever tycker jag att du ska vänta med. Många katter reagerar med att kräkas när de inte är vana vid lever. Börja med hjärta eller bara vanligt kött.
Går det att introducera barfen tillsammans med blötmaten? Ja, det kan man göra.
Vad borde jag märka på mina katter efter att jag börjat med barfen? Borde och borde… det bör börja lukta betydligt mindre av både urin och avföring. Många upplever även att katterna blir livligare. Eventuella problem med diarré och kräkningar brukar försvinna. Hårbollsproblem kan försvinna men de kan även förvärras.
Då dom båda är utekatter och går därför inte på låda, hur kan jag märka när dom vant sig vid barfen jag introducerar till dom? På deras allmäntillsånd. Blir de oroliga i magen av BARFen bör du kunna märka det trots att de gör sina behov utomhus.

IdaT
10/16/09, 11:43 PM
#2

#1 Tack så mycket för ditt svar!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

BARFmycat
11/18/09, 6:19 PM
#3

Jag vill bara komplementera det Silvestris skrev med att katten kan genomgå en avgiftningsperiod när du börjat med BARF:et, och det yttrar sig i att pälsen blir fettig/ glanslös, katten kan få mjäll och bli lite trött.

Mina hade det i avgiftningsprocess i ca 3 veckor innan de blev helt fina igen, så de hade en del skit att rensa ut!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MaalinF
11/19/09, 10:26 AM
#4

#3 Vad intressant, det har jag faktiskt inte hört/märkt.


 

 

BARFmycat
11/19/09, 2:29 PM
#5

# 4 Jag vet en del som berättat att deras husdjur som gått igenom det när de bytt till barf, så det är ganska vanligt faktiskt. Och det är ju inte så konstigt med tanke på vad torrfoder innehåller..

Man lär sig något nytt varje dag!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JossanH
11/19/09, 4:26 PM
#6

#5 som rehab ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: