Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 4409 ggr
Imasy
9/16/09, 6:20 PM

Vad köpa i mataffären?

Jag har fjäskat för Ica Maxi i Falun som är så snälla att de beställer hem kycklinghjärta och kycklinglever åt mig.

Tänkte väl främst se om det går hem, även om de fått hjärta tidigare.

Men de kan ju inte bara leva på hjärta och lever, så vad mer finns det på mataffären att ge?

Bor ju lite dumt till så jag har ju ingen "barf-affär" i närheten, så jag blir ju lite beroende av att beställa och se till att det räcker.

Men det hade ju underlättat om det mesta gick att köpa på mataffären.

Annons:
Silvestris
9/16/09, 6:53 PM
#1

Hel kyckling från frysen. Brukar ligga på en rimlig prisnivå och kan styckas upp till köttben eller malas ner i en köttkvarn. Ägg. Vilket kött som helst som är nedsatt i pris pga. kort datum.

Imasy
9/16/09, 8:11 PM
#2

Ägg, menar du då kokt, eller bara vitan eller gulan?

Vilket kött som helst, det kan alltså vara tex köttfärs, kotletter etc?

Men bacon, tex, är inte det för salt?

Silvestris
9/16/09, 8:25 PM
#3

Äggulan kan ges rå, men äggvitan bör man värma upp innan.

Vilket kött som helst går bra. Rått och obehandlat, inte saltat eller rökt så bacon går bort.

HannaM
9/16/09, 8:28 PM
#4

Skivspill eller broskben av gris, grytbitar ( sånt med ben oc hallt slaks) brukar vara billigt och bra.

Imasy
9/16/09, 8:38 PM
#5

Men hur pass stor variation mellan de olika sortera måste det vara?

[Saiva]
9/17/09, 12:01 AM
#6

Jag brukar använda fläskkarré och högrev. Ibland feta bitar av lamm eller lammfärs. :o) Jag brukar variera ganska mycket, vill inte att de ska bli "insnöade" på en köttsort så jag byter lite då och då…

Kycklinvingar eller kycklingben brukar vara jättegott att gnaga på! :o) De morrade och slet i kycklingen. Men håll koll på katterna. Min unga katt sprang iväg med "bytet" och försökte gräva ner det i en filt. :oO ;o)

Annons:
vallhund
9/17/09, 3:58 AM
#7

Grisfötter!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Imasy
9/17/09, 9:23 AM
#8

#7

*urk* Skrattande

Faxlin
9/17/09, 10:14 AM
#9

Jag kan rekomendera att ta kontakt med en jägare i eran närhet och be om rens. Det är otroligt mycket matnyttigt för djur som bara slängs när de slaktar bytesdjur.

Personligen kan jag säga att inget varit så poppis som vildsvins rens hos mina illrar och katt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vallhund
9/23/09, 6:32 AM
#10

#9

Tänk på att allt vildsvinskött måste ha testats för trikiner innan det ges till hund!

Hur det är med katt o iller vet jag inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

MaalinF
9/23/09, 9:20 AM
#11

Jag köper lever, mage, hjärta i affären just nu =)


 

 

Silvestris
9/23/09, 11:44 AM
#12

#10

Det är högst olämpligt att ge otestat även om det kanske är tillåtet. VIlt kan ju innehålla frysresistenta trikiner.

Faxlin
9/23/09, 12:13 PM
#13

#10: De får vildsvinskött som jägarna med äter så jag tror det är lungt. Skadar det inte oss människor lär det inte skada mina illrar :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Silvestris
9/23/09, 3:12 PM
#14

#13

Skillnaden är väl att illrarna äter köttet rått och jägarna tillagar köttet. Frysresistenta trikiner dör fortfarande av att tillagas.Flört

nintendo
9/24/09, 1:00 AM
#15

Jag har köpt grishjärta på ICA men det är läbbigt att dela upp i lagom bitar, jag mår riktigt illa när jag står och portionerar upp det men katterna älskar det. Jag skulle önska att det fanns att köpa delat i små bitar så man slipper göra det själv.

Faxlin
9/24/09, 10:41 AM
#16

#14: haha, du har en poäng där. Men hur som helst så är det testat för våra jägare bryr sig inte så mycket om det där med vad som försvinner vid tillagning. Därför jag intetänktepå det heller. ;-)

#15: Tycker också det är riktigt äckligt att hålla på med kött och skära det. Turligt nog har jag en sambo som offrar sig och gör det åt mig. Eller gjordedet innan jag började ge mina möss. Nu behöver man inte dela något längre.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sugiyama
9/24/09, 5:28 PM
#17

Jag jagar själv och allt vildsvinskött som ska konsumeras av människor måste trikintestas, gäller även tamgris så det kan man lugnt ge. Jag brukar vänta med att utfodra hundarna tills testsvaret kommit, tar några dagar bara.

I affären köper jag färsk kyckling, frysta kycklingklubbor, kycklingvingar, fläskben, lammbringa, hjärtan av olika slag, oxbringa när det finns och kött med kort datum.

BARFmycat
11/18/09, 5:58 PM
#18

Hel kyckling, kycklingvingar, drumsticks, blandfärs, nötfärs, fläskfärs, lammfärs, fläskkött, nötkött, lammkött, inälvor från gris och nöt, lever från gris (har inte lika högt A-vitamininnehåll som nötlever), kycklingmage, kycklinglever och hjärta (även om det är onödigt dyrt och fläsk/nöthjärta och grislever funkar lika bra), ägg, rapsolja, linfröolja, alger (nori bl.a)

Grytbitar eller kött som är till för buljongkok är också jättebra kött, fläskben och grisfötter finns det på min affär också.Glad

Sen finns det ju en hel del i grönsaksdisken, håll dig borta bara från lök (alla sorters lök), potatis, rabarber, vindruvor/ russin, sharonfrukt, avokado, svamp och nötter. De innehålelr alla olika toxiner som inte är bra för katter. Potatis och tomatplantor är också giftiga.
Kärnor från olika frukter ska tydligen innehålla mer eller midre mängder av cyanid och arsenik

Spenat och broccoli ska man inte ge i för stora mängder.

En vanlig, välsorterad mataffär kan vara ett barf-paradis!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: