Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 2159 ggr
usagi
10/1/09, 8:13 PM

[k] Envisa Herrar

Jo jag har 3 stycken envisa Herrar, Eller kanske jag ska säga 2. Albin äter faktiskt rått kött, men endast för att han tror att dom andra ska stjäla maten. Men Tuss (ungefär 8) och pyret (1) vill inte ens lukta på maten… Har provat att krossa torrfoder över eller blanda i, men dom sorterar ut torrisarna. Ägg funkar, men dom slickar bara i sig äggulan. Just nu har jag provat allt. Dom är verkligen grymt envisa *grr* Någon som har ett bra tips?

Annons:
AnneN
10/1/09, 9:34 PM
#1

Ger du bitar eller malet kött?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

usagi
10/2/09, 11:44 AM
#2

Jag har provat ge malet och bitar, men dom verkar tyck a bättre om i bitar :)

nintendo
10/3/09, 7:50 PM
#3

Jag värmer alltid maten lite i mikron så köttet blir typ kroppstempererat och då äter mina katter med god aptit. Kall eller rumstempererad mat är de inte alls lika förtjusta i.

BARFmycat
11/18/09, 5:01 PM
#4

Hunger är en bra motivation, det var så jag fick mina att börja äta när jag började för 2 år sedan. Flört

Jag ställde fram maten, lät den stå i 10 min och ville de inte ha tog jag undan den, lät det vara nån timme, ställde fram maten i 10 min, osv.
Nu framgår det inte om du har illrar eller katter eller hundar, men jag har katter och de kan utan problem svälta i 1-3 dagar.
Det finns många som varnar för leverskador när en katt tvingas svälta, men då ska den svälta en längre period än 3 dagar för att det ska börja inträffa.

Ett annat trick är att ge maten som belöning, hitta på något trick att lära katten, ge överdrivet mycket beröm och ge en liten bit kött, då brukar de vara så angelägna om att få sin belöning att de inte bryr sig om att de egentligen inte vill ha.

Mina katter vet vid det här laget att man äter det som bjuds, och vill man inte ha då får man vara utan. Genom att vara konkret och inte göra några undanag så kan jag få dem att äta nästan vadsomhelst, utom rena grönsaker.

Tipset om att värma maten som du tidigare fått är också bra, har du testat att blanda i vanligt blötfoder i köttet? Något såndär med en sås som luktar jättestarkt, det kan trigga dom att äta också.

Lycka till!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: