när kallas det barf?
Hur stora utsvävningar från den biologiskt anpassade råa födan får man göra för att fortfarande kunna kalla det barf?
Tex. Om man barfar en iller och kokar morötter att ge tillsammans med en bra anpassad köttdiet, är detta då barf då illern är en ren carnivor och inte har något som helst behov av morötter i kosten?
Jag skulle ju knappst kalla detta för en biologiskt anpassad rå föda eftersom inte ämnen i morötter på något vis stämmer in under illerns näringslära.
Kan man fortfarande kallade det barf? Eller halvbarfar man då? Eller kanske en variant av barf?
Jag vet inte, vad säger ni?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag skulle kalla det barf med lite morötter. ;o)
Jag ska inte lägga mig i vad illrar äter och inte i det vilda men katten är ju också en renodlad köttätare och jag tycker fortfarande att det kan kallas BARF trots liten del grönsaker.
Att katten är renodlad köttätare innebär att den är gjord för att äta en köttbaserad kost och att den klarar sig helt utan vegetabilier. Det är dock inte detsamma som att vegetabilier inte ingår i den naturliga kosten. Alla vet ju att katten käkar gräs ibland och att den i de fall den äter magsäck och tarmar får i sig rester av vegetabilier. Ingen stor del av deras totala födointag, men en liten.

Det är just på "anpassad" det faller isf, för du kan ju barfa en herbivor med egentligen, även om man vanligtvis avser de djur som mer eller mindre äter kött med barf. Men, någon kanske anser att kokta morötter är något jätteviktigt som behövs för illern, och då stämmer ju "anpassad" in för den personen…
Men, jag har svårt att tro att någon skulle tycka att morötter tillför något essentiellt för en strikt karnivor. Barf med tillskott kanske?
Paulina

Alltså… Barf (biologiskt anpassad rå föda), behöve rinte alls bestå av kött… man kan barfa både gnagare, fåglar och ja.. alla djur i stort sett. Det innebär att man ger dem så naturlig föda som möjligt helt enkelt.
Nej, illrar har inte något som helst behov av morötter eller grönsaker i kosten. I naturen, är mängden växtdelar de får i sig via bytesdjurens magsäckar otroligt minimal, och om möjligt undviker de den faktiskt (lite svårare på mindre gnagare, men hur stor är en mus magsäck ;))
Jag tillsätter däremot päls och hud ibland i mina illrars kost, just för att de ska få i sig lite naturligt fiber, av animalsikt ursprung
Det finns katter med IBD där lite morotspuré eller loppfrön gör stor skillnad. Skillnaden mellan normal avföring och vattning diarré så visst skulle man kunna kalla det essentiellt, men knappast för den friska katten (eller illern).

#4 nej, nej, det behöver inte vara kött för att det är barf, men barf för en karnivor borde väl innebära en hel del kött :)
#3 Tycker att barf med tillskott låter bra :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Nu barfar jag visserligen inte, men planen är att göra det längre fram.
Jag är väldigt förtjust i berikning och det kommer jag fortsätta med även om jag nu börjar barfa. När det gäller utfodringen tillsätter jag alltså lite gott och blandat i maten. Ger även en del frukt, bär och grönsaker vid andra tillfällen, som smaskigt mellanmål eller som belöning, och dessutom äter han själv när han hittar ute. För mig känns det naturligt att en hund får undersöka, smaka på och äta en del annat än kött, så jag skulle fortfarande kalla det barf.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#7 Med hundar känns det ändå lite annorlunda då man inte är helt säker på om de karnivorer eller omnivorer, det känns som större skillnad om man ger tex en katt eller iller av grönsaker eller frukter.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tror skillnaden ligger i om djuret väljer att själv äta frukt och grönt, eller om de äter det för att vi serverar det. Både hund, katt och iller kan ju tugga i sig gräs, men är det bara hunden som plockar i sig blåbär, hallon och smultron själv ute? Provar aldrig katt eller iller frukt, om de kommer över?
Minns att makens iller (för måååånga år sen) glatt åt banan, gillade det verkligen. Många karnivorer kan ju säkert tänka siga tt äta lite mogen frukt, om de hittar. Sen är ju frågan hur ofta de hittar sånt i det vilda…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#9 mina illrar älskar frukt- speciellt banan- men tror knappast de skulle äta det om de kom över det i skogen… För vart skulle en iller hitta en banan i vilt tillstånd? ;P
Illrar äter inte gräs, de äter inte frukt och bär om vi inte "lär" dom att tycka om det och illrar är väldigt känsliga för socker- även fruktsocker- och kan då utveckla insulinom.. Att djuren lär sig äta, och älska i många fall, frukter och grönsaker är väl ofta för att vi erbjuder det och för att de ofta föds på torrfoder som ofta innehåller mycket annat än kött och därför får upp smaken. Det är min gissning iaf!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Katten har inga smakreceptorer som reagerar på sött och deras kroppar kan inte hantera särskilt mycket enkla sockerarter, de drabbas lätt av hyperglykemi så jag finner det högst otroligt att katter i det fria skulle äta frukt och bär… annat än under extrem svält.
Mina katter har aldrig provat att smaka frukt. Dock majs, men majs ska innehålla mycket av någon särskild aminosyra så jag misstänker att det är det som spökar.

Det står ju inte uttryckligen rått kött, men hundar får ju en del grönsaker, som röra och det är ju bäst när det är rått. Dvs inte kokt.

#8 Absolut. Och han äter som sagt gärna själv ute, så att han är så förtjust i det är också en orsak till att han får det. Hade jag haft en hund som ratade sådant hade jag bara nöjt mig med att lägga något i matskålen ibland.
Hundar undersöker och smakar på lite allt möjligt, oavsett om det är vi som människor erbjuder det eller inte. Allt de smakar på är säkerligen inte naturlig föda för en hund, men det är ett naturligt beteende för en hund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar